Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Projekttrådar för alla LS-båtar
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 17 Dec 2017, 08:39

Dags att lägga upp en projekttråd på denna. Har tidigare slängt upp ett par bilder i ls gruppen på fejjan så några här vet nog redan vad det är för båt.

Sålde min rr5 comp i höstas för 5k. Betalning blev 4500 kr + 2 gamla båtar i oklart skick istället för resterande 500 kr.
Den ena är en nitro jetstream 800, en båt jag f.ö dreglade över i katalogen för 15-20 år sedan, den är komplett med radio mm. Tyvärr visade det sig fort att skrovet var slut, plasten gulnad o skör med längsgående sprickor längs propellergenomföringen.

Den andra är projektbåten, en stor gammal bensinare som har stått länge. Motorn startade inte och funkande radio samt flera luckor mm saknas. Modell är oklart. Motorn en gammal vattenkyld 34cc zenoah. Propellern är enbladig...




Bilderna visar utgångsläget. ImageImageImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 19 Dec 2017, 07:21

Började med att se över motorn som är en gammal zenoah. Troligen 34cc. Hittade orsaken till att den inte starta i en skadad kabel. Tog evigheter att hitta då höjet var intakt.
Efter förgasarbyte, nålning , nya packningar vid avgas och insug och provkörning x flera i bänk går den bra. Varvar klart mindre än t.ex en zenoah 320 men den är väldigt långslagig så troligen är vridet bra.
Inte ännu lyckats få det att funka med killswich. Annan konstruktion på tändspole. Funderar på att köra failsafe+ ngn mekanisk lösning typ returfjäder på gas+failsafe.ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 19 Dec 2017, 07:35

Motorn sitter framåtvänd i aktern med en vinkelväxel(som även drevar upp varvtalet troligen 2:1) i mitten och från den går det ut en rak, stel axel genom skrovet. Oldschool i rcbåtsvärlden har jag förstått.
.

Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 19 Dec 2017, 07:38

Servona var gamla analoga servo som tyvärr inte fungerade vettigt med min sanwa m12 så jag har bytt dessa mot 2 gamla men digitala servo jag hade liggande. På styr ett lagat powerhd LS servo, på th ett sanwa orginal 3kg.
Tillverkade ett lock till radiolådan av en gammal bitslåda och moddade själva lådan för att få hyffsar vattentäta genomföringar. På locker till lådan sitter en elektronisk brytare. Den är inte klassad som vattentät men jag har samma brytare på min baja och jag vet därför att den överlever blöta fören. Troligen torrare ovanpå radiolådan i båten än i bajan när det är blött.

Batteri: fast monterad nimh bajahump med laddkabel upp på lådan.

litegrann.ImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 20 Dec 2017, 20:51

Tillverkat luckor av en gammal plexiglasskiva. Den stora främre luckan skruvas fast då jag kan nå dragstart, tanklock och ströbrytare via den mindre bakre luckan. F.ö använt mcds tankbussningar för att vaddera plexit från skruvarna. Främre sittet bra och lär knappast läcka. Bakre var klurigare då jag vill kunna öppna den enkelt. Tills vidare kardborreband. Men är ett "work in progress".

Båda har breda fönsterlister som tätning.
ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 22 Dec 2017, 20:16

Går framåt! Drivlina o motor genomgånget , uppoljat och tillbaka i skrovet igen.
Kvarstår en del jobb fortfarande, bland annat lite plastning samt förbättring av styrlänkaget.
Även oljning av prop axel, samt finjustering av bakre luckan. Men kommer definitivt vara klar för provkörning i god tid innan våren.

Tror att propellern är helt fel, för stor diameter och stigning men vill prova först innan jag beställer, vet inte alls vilken typ av effekt maskinen kommer ge.

Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by Emanuel21 » 23 Dec 2017, 12:27

Verkar vara ett riktigt roligt projekt :P
Hoppas allt klaffar så vi får se ett filmklipp i vår.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 23 Dec 2017, 16:21

Emanuel21 wrote:Verkar vara ett riktigt roligt projekt Image
Hoppas allt klaffar så vi får se ett filmklipp i vår.
Självklart blir det filmklipp. Har lite planer. Bor ju nära vattnet och har en liten 1/1 motorbåt som jag o brorsan kan jaga efter med o filma. Har även lite funderingar på att montera gopron på båten o rejsa mellan ngr öar.
Från början var jag osäker eller snarare skeptisk till om jag skulle få ihop denna. Men det känns som om alla stora hinder är lösta nu. Bara massa smågrejer o finlir kvar. T.ex länkage och prova sig fram med propeller.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 26 Dec 2017, 17:01

97% klar för provkörning. Ska bara plasta en skada i plasten i aktern.
Kommer säkert bli lite finlir. Har fått anledning att misstänka att motorn inte är så vass, hittat lite specifikationer som antyder att den bör ge ca 2hk....
Men det återstår att se, på forum har jag även sett 4.7hk så....
Lär märkas. Sen är troligen propellern för stor men det lär också märkas vid provkörningen.
Nu åker båten ut i förrådet ett tag....Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 19 Feb 2019, 20:30

Dags att damma av denna igen...
Ett trasigt styrservo och tidsbrist gjorde att det inte blev ngn körning ifjol. Blir nytt servo och moddning av mount för att få dit det.
Samt byte till 2.4ghz radio.ImageImageoch ja. Den har funkar även att ställa ölburkar på.. däcket är ca 40 cm på bredaste stället och nästan helt plant.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



Image
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 20 Feb 2019, 14:54

Nu är styrservot bytt till ett savöx 0240.
Även flyttat det några cm längre från motorn och närmre rodret och därmed fått mkt bättre vinkel på länkaget. Mkt mer styrka att vrida rodret än förra året när länkaget böjde som en banan vid minsta motstånd innan servot la av lagom till första provkörningen(gammalt servo, något internt elfel gissar jag) . Även dragit th wiren i en mjukare båge för att den ska löpa lättare.

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 20 Feb 2019, 16:28



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 21 Feb 2019, 22:00

Den som klagar på att bajan är omständig att meka har aldrig mekat med motor eller styrning på denna. Djupt ner i skrovet och riktigt trångt hela j.a tiden...
Ska aldrig mer gnälla på bajan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 22 Feb 2019, 21:14

Spontanbygge.
Har bättre dragbilar som ni vet...
[/IMG]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Liket lever! Stor gammal bensinbåt.

Post by tesla » 06 Jun 2019, 18:46

Båten fick åka många varv inne på aeroseum på vagn efter Dragonhammern.
Det var det närmsta jag varit att köra denna båt innan idag. Den har varit klar sedan innan aeroseum men jag har velat ha 1/1 båten i sjön som backup.
Nu är den i sjön men det blev ändå riktigt struligt idag. Framförallt p.ga att 1/1 båtens vattenkylning inte fungerade p.ga trasig impeller vilket resulterade i stopp på väg ut till fjärden där jag tänkt köra rc båten och en 25 minuters roddtur hem(med en 4.4m båt som är lite tungrodd)

Valde till sist att köra ändå utan följebåt. Och den gick förvånansvärt bra i vattnet. Motorn saknar lite toppeffekt mot vad man kan önska och det finns saker att förbättra i styrlänkagen, vändradien åt styrbord var rätt dålig t.ex.
Inget vattenläckage alls(utom direkt när jag satte den i sjön och inte satt fast slangen till kylmanteln) och vattenkylning funkar fint när den rör sig.

Blir lite småförbättringar när jag får tid.

Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests