Aquacraft RIO51 ombyggnad

Projekttrådar för alla LS-båtar
Lugenboy
Posts: 35
Joined: 13 Sep 2012, 18:55
Location: Värnamo
Contact:

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by Lugenboy » 11 May 2013, 18:57

jokerracing wrote:Riktigt snyggt bygge

Om du ändrar ett par grejor kan du få mera fart i båten.
Svängfenorna ska inte ligga i vattnet, - när båten går rakt fram.
Kapa dom rakt av i underkanten av fenan.
Vatten-intaget behöver inte sticka ner långt för att få kylningen att fungera.
Sen bör du limma hållaren då den bara sitter på 1 skruv lossar den,
- så är det stor risk att intaget vrider sig och du tappar kylningen.
Sätt "flex-räddaren" direkt mot motorkopplingen.
Syns inte på bilden hur du gjort.
Men kylvattnet till motorn ska gå in på lägsta intaget och ut på högsta.
Gör man tvärs om så kan man få luftfickor och dålig kylning.

I övrigt ser det väldigt prydligt ut, snyggt jobbat. :thumbsup:
Tack...

Styrfenorna, skall med andra ord kapas bort riktigt mycket? Underkant på skrovet??

Skall hissa upp vattenintagen lite, och limma fast fästet :doh:

Har en slang sitter fel till kylningen, skall ta hem lite mer slang och ändra detta..

Tack för synpunkter.. :worship:

Sponsor

Sponsor
 

jokerracing
Posts: 228
Joined: 29 Aug 2011, 20:17

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by jokerracing » 12 May 2013, 08:00

Skrev kanske lite tokigt.

En liten bit ovanför kölen kan vara lämpligt att börja på.
Hissa sen fenorna i slitsarna, till du ser att dom inte tar i vattnet när båten går i full fart.
Kolla på bilden så ser du ungefär hur det kan vara.
Angående vatten-intaget, luta det mot kölen för att du säkert ska få in vatten även i högersvängarna.



Image

Lugenboy
Posts: 35
Joined: 13 Sep 2012, 18:55
Location: Värnamo
Contact:

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by Lugenboy » 28 May 2013, 09:41

Sådär, nu har jag haft möjlighet att testa båten ett par gånger :happy:

Allt fungerar, och inget läckage någonstans. :thumbsup:

Nu är kruxet bara att hitta rätt propeller, har provat 70mm, stigning 98..och 76mm stigning 105mm

Men, känns som att det finns mer att ge, men hur sjutton skall jag få fram den optimala proppen.

Har köpt billiga plastpropellrar när jag testar nu... Alla förslag emottages tacksamt :toung:

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by jebogren » 28 May 2013, 10:02

Är det 2 eller 3 blads du testat ?

Lugenboy
Posts: 35
Joined: 13 Sep 2012, 18:55
Location: Värnamo
Contact:

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by Lugenboy » 28 May 2013, 10:25

jebogren wrote:Är det 2 eller 3 blads du testat ?

Har bara provat 2-blads

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by jebogren » 28 May 2013, 10:37

Har för mig att jag har läst att en k30 ska dra en 7216/3 prop utan problem så jag hade köpte en 7016/3 på ebay billigt o testat

jokerracing
Posts: 228
Joined: 29 Aug 2011, 20:17

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by jokerracing » 28 May 2013, 13:01

Lugenboy wrote:Sådär, nu har jag haft möjlighet att testa båten ett par gånger :happy:

Allt fungerar, och inget läckage någonstans. :thumbsup:

Nu är kruxet bara att hitta rätt propeller, har provat 70mm, stigning 98..och 76mm stigning 105mm

Men, känns som att det finns mer att ge, men hur sjutton skall jag få fram den optimala proppen.

Har köpt billiga plastpropellrar när jag testar nu... Alla förslag emottages tacksamt :toung:
Ska försöka ge en översiktlig beskrivning på hur man kan göra för att få en bra och fungerande båt.

Så här ställer jag mina båtar i Utgångsläget, om jag inte har riktig koll på inställningarna för skrovet;

Strut/stinger plant/i linje med kölen

Trimplan plant/i linje med botten.

Även höjden på stingern/struten gör skillnad i gångläget.

Sen måste man ha koll på vilken typ av propp som man har på båten.
Då propparna gör stor skillnad, lyftande eller inte lyftande propp.

Nu finns undantag men generellt och enkelt uttryckt.
En propp med "spetsiga blad" är oftast lyftande.
En propp med "runda" blad är Inte lyftande.
Hög-vattensprut bakom båten är Lyftande propp. Låg icke lyftande propp.

Med en lyftande propp trycks aktern upp och fören ner.
Tvärs om, med en Icke lyftande.

Sänker man stingern/struten mot kölen, trycks fören ner.
Tvärs om när man höjer, - då går fören upp.

Vinklar man Stinger/strutten ned åt, trycks fören ner.
Vinklad uppåt då lyfts fören.

Trimplanen.
Dom närmast kölen påverkar båten rakt fram.
yttre trimplanen påverkar i sväng.

Sen har du givetvis piplängden som kan göra skillnad hur/om motorn orkar dra proppen.
Kortare piplängd ger svagare motor i lågvarv.

Om motorn orkar dra proppen i toppvarv på rakan, men varvet sjunker i sväng.
Då kan du öka piplängden.

Förstår om alla inställningar låter som Grekiska, men det är hyffsat enkelt efter en stund.
Titta på gångläge, titta på vattensprutet justera sen.
Gör bara en (1) justering i taget, annars vet man sällan vad som blir bra.
Även tyngdpunkten har stor betydelse för hur båten går, utgångsläge runt 29-30-33% (skrov beroende).

Jag skulle prova med en Propshop 7015/3, - som första test.
Det är en snäll, ej lyftande och bra propp till många båtar. Rätt stor bladyta, som ger bra ax till stora båtar.

Kör hårt.
:sunglasses:

Lugenboy
Posts: 35
Joined: 13 Sep 2012, 18:55
Location: Värnamo
Contact:

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by Lugenboy » 19 Sep 2013, 10:35

Länge sedan jag gjorde någon uppdatering här.....

MEN,, har problem med båten, får ingen fart i den, kapat av styrfenorna enligt tidigare tips.

Provat med 2-blads proppar 67-70-76mm. Även med CNC-fräst 7016/3,, men högsta notering är bara 63km

Ändrat vinkeln på stingern, för att få upp nosen lite mer från vattnet,, men inget hjälper...

När jag testar de större propparna så känns det som att motorn inte orkar vara ut ordentligt, det går tungt helt enkelt.

Fick en hint om att båten går för blött kanske,, men även ändrat trimplan för att få bukt med detta.

Efter mycket funderande har jag nu beställt en ny avgaskrök, den jag har i båten nu fick sektioneras och lödas om ganska rejält, vilket resulterade i att avgaserna måste först på ena hållet, för att därefter kröka kraftigt tillbaka..

Ljuddämparen ligger även inuti båten som ni kan se på bilder...

Ny avgaskrök beställd, så jag får avgaserna i en mycket snällare ut-vinkel.. Samt att ljuddämparen skall monteras centrerat i båten. Ljuddämparen i sig är en LMC "SS", tycker denna borde fungera.

HJÄLP, :? ge mig tips på vad jag kan göra,,, känns ändå som att motorn skall räcka till.. (RCMK K30S)

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by huginen » 19 Sep 2013, 13:53

Har du ingen film på när du kör med den?
Lite lättare att bilda sig en uppfattning av hur båten går då och ge lite tips
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

Lugenboy
Posts: 35
Joined: 13 Sep 2012, 18:55
Location: Värnamo
Contact:

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by Lugenboy » 19 Sep 2013, 14:23

huginen wrote:Har du ingen film på när du kör med den?
Lite lättare att bilda sig en uppfattning av hur båten går då och ge lite tips
Tyvärr ingen film,,, men tycker den ser helt ok ut i vattnet ändå... Bara farten som saknas :mad:

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by jebogren » 19 Sep 2013, 22:29

Testa olika längder på kröken Vet att en gång när jag höll på att ställa in pipan så gjorde 5 mm ca 10km/h har för mig att mitten av tändstiftet och längs med pipan till pipans tjockaste del ska vara ca 30-35cm eller något

jokerracing
Posts: 228
Joined: 29 Aug 2011, 20:17

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by jokerracing » 20 Sep 2013, 00:12

Tror att dom proppar du använt har "Spetsiga" blad och är ganska "raka" i bladens bak-kant det är= "LYFTANDE proppar".
En med rundat blad ger betydligt mindre Lyft i aktern, minskar du lyftet i aktern kommer du att få upp fören.
Prova en 7015/3 eller 7015/2 Det är LÅG lyftande proppar.
se länken. http://www.prestwich.ndirect.co.uk/w098pe4.jpg

Tänk dig proppen som ena änden på en hävstång, när den trycker uppåt i aktern - då går fören ner OCH båten går våt.
En annan grej du har luftintag men du saknar utsläpp för luften.
Kan tänka att du både har stillastående luft OCH ganska mycket värme från pipan.
Du måste ha en luftcirkulation där motorn får ny frisk luft hela tiden, utan frisk-luft så har du inget syre som motorn kan förbrännas.
Med andra ord, - "ingen" effekt i motorn. Kolla även stiftet det ska vara hasselnötsbrunt efter typ 6-7 varvs fullfarts åkning.

Givetvis är pipan viktig att ställa rätt, börja på ca 36-37cm och gå innåt 10mm i taget, - när du tappar effekt då kan du gå ut gå utåt ca 5mm i taget tills du hittar rätt läge, men kör med samma propp och hellre en något liten än för stor.
"Piplängden" mäts från avgasporten längs centrum av röret och till skarven där "pip-konorna" går ihop.

En till grej som du kan kolla, - är skrovets botten helt plan?
Har du en "utåtgående bula" i aktern tryckks fören ner, det blir ett trimplan.
Har du en innåt-gående botten då sugs båten mot vattnet. kolla med en stållinjal i längsled, tvärs och diagonalt spackla och/eller slipa tills den är plan, iaf sista 1/3 delen av skrovet.

Lugenboy
Posts: 35
Joined: 13 Sep 2012, 18:55
Location: Värnamo
Contact:

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by Lugenboy » 29 Sep 2013, 19:09

Tack för alla tipsen..

Nu är det mycket mer fart i båten, bytte avgaskrök och drog ut ljuddämparen i centrum på båten, istället för som innan då den satt inuti, det var helt fel avstånd mellan utblås och till "konorna" på dämparen innan.

Men, nu går det som sagt betydligt fortare, vet inte hur fort ännu, (hade ingen GPS med mig).. Men märker framför allt att när jag kör med CNC-fräst 7016/3 så orkar motorn helt plötsligt varva ut, det gjorde den definitivt inte innan.

Så nu skall "locket" kapas ur litegrann så det passar till nya dämparplaceringen,, (kommer bilder). Sen lite justering av trimplan osv,,, :rock:

Lugenboy
Posts: 35
Joined: 13 Sep 2012, 18:55
Location: Värnamo
Contact:

Re: Aquacraft RIO51 ombyggnad

Post by Lugenboy » 19 Oct 2013, 13:51

Till Salu, kolla under säljes/diverse :sunglasses:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests