PROPELLER FRÅGOR

Diverse diskussion om båtar
jokerracing
Posts: 228
Joined: 29 Aug 2011, 20:17

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jokerracing » 05 Dec 2011, 23:07

jebogren wrote:på vissa står det pich 135mm
Ja men de blir ju samma sak, - det är bara färdig räknat.

Om vi tar en PropShop 6719/3 räknar på diametern 67 x stigningen 1,9 67x1,9=127mm.
En ABC 2716 så är första siffrorna tum 2,7" andra anger stigningen 1,6
Räkan man ute de så blir de så här. 2,7x25,4= 68,6mm Diameter
Nästa steg 68,6 x 1,6 = 109,7mm Pitch

Octura har stigningen först, tex X470
X anger att det är en låglyftande propp
4 anger stigningen 1,4
70 anger diametern
Så 1,4 x 70 = 98mm Pitch

En varning för Octura!!!!
Dom har Beryllium i sina proppar, som kan vara Cancer framkallande. :o
ANVÄND Andningsmask när ni slipar dom.

Sen är inte stigningen inte helt avgörand för hur fort båten går, bladyta och form är minst lika viktigt.
:hmm: :hmm:
Last edited by jokerracing on 05 Dec 2011, 23:11, edited 1 time in total.

Sponsor

Sponsor
 

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jebogren » 05 Dec 2011, 23:10


jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jebogren » 05 Dec 2011, 23:14


jokerracing
Posts: 228
Joined: 29 Aug 2011, 20:17

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jokerracing » 05 Dec 2011, 23:17

jebogren wrote:kan man typ säga högre pitch snabbare båt eller?
Se svaret ovanför.
Enkelt uttryckt kan du ha en jättestigning men har du ingen bladyta eller diameter då blir de som att paddla med sugrör. :?
Har du för mycket bladyta ja då orkar inte motorn, för mycket stigning då orkar inte motorn heller.
Så vad man ska hitta är en jämnvikt mellan bladyta, form och stigning som dessutom passar båten.

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jebogren » 05 Dec 2011, 23:26

Orkar en qd25 dra en 7016/3. ?

jokerracing
Posts: 228
Joined: 29 Aug 2011, 20:17

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jokerracing » 05 Dec 2011, 23:36

jebogren wrote:Orkar en qd25 dra en 7016/3. ?
Ja det gör den, Men det beror även på vilken båt den sitter på.
Tex QD Pioneer 26:an orkar dra en 7018/3 som är något upp-pitch:ad på X-Craftskrovet, - men inte på Falugan.

Gör ett litet tillägg för å visa vad och hur jag menar .
Pioneer motorn "orkar" dra en 7018/3 även på Falugan
MEN jag får inget AX och ingen Toppfart... då det går helt galet tungt.

Vad jag gör när jag provar är att utgå från en liten, sen arbetar man sig uppåt. ser hur båten går.
Ungefär så här kan man beskriva olika lyft i proppen.
För mycket lyft i proppen då vill båten gärna kasta runt i svängarna då den trycker ner fören.
För lite lyft i proppen, då sjunker båten i aktern och går högt med fören, då går båten tungt.

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jebogren » 06 Dec 2011, 08:54

De propellrar som ska köpas innan sommaren är
7016/3
6518/3
Abc 2716

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jebogren » 06 Dec 2011, 08:56

Haläst att 7016/3 ska vara en bra prop till skater med twin

jokerracing
Posts: 228
Joined: 29 Aug 2011, 20:17

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jokerracing » 06 Dec 2011, 10:27

Ska försöka förklara (min) teori runt proppval, på en offshore båt.

Tänk.. båten som en bil.
Men.. i båten finns bara 1 växel som går att välja, det går inte att växla sig upp genom hela registret från 1-6:an medans man kör..

Försök starta bilen på högsta växeln typ 6:an....Man vill ju att de ska gå fort som Fn
Men de går tungt som fn, motorn orkar inte!

Vad kan man då göra?
Provar att växla ner till 5:an, då går de lite mindre tungt, - men fortfarande för-djla tungt.

Provar sen att starta på 1/2:ans växel, smacka in den och de tar igång djäkligt bra, men man har ingen toppfart.

Testar med 4:an och slirar igång lite sakta och när man fått upp farten ja då går de bra och man har rätt hög toppfart. MEN de tar minst 3/4delar av rakan att få fart på båten.

Istället får man då välja 3:ans växel, där får man det bästa av både ax och en hyffsad toppfart.
Man kan släppa ner båten till att gå ganska sakta, å de tar inte hela rakan att få toppfart
Efter kanske bara 1/3del så är det full speed.
På resten av rakan... 2/3 då har man full fart.. då har man närmat man sig det ultimata.

Det som behövs av en båtmotor, .. är ett brett register med både vridmoment och effekt.
Spelar liksom ingen roll om man har 10-15hk i motorn vid 20.000varv och "0" i vrid/effekt upp till 18.000
Om man saknar ett brett effektregister/vridmoment, då är en hög toppeffekt ganska värdelöst.

Sen finliret, blir som att byta drevning,- en kugg upp eller ner och kan göra skillnad.
Jmf med proppen blir de att minska bladyta, minska/öka stigningen, minska diametern, göra en liten bock längst ut på proppen, runda öronen osv...


Blev de begripligt?? :hmm: :hmm: :hmm:
:hmm: :hmm:

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jebogren » 06 Dec 2011, 10:37

Både och

jokerracing
Posts: 228
Joined: 29 Aug 2011, 20:17

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jokerracing » 06 Dec 2011, 11:54

jebogren wrote:Både och
Vad är oklart?

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jebogren » 06 Dec 2011, 16:42

det med bil och båt och växlar är jag ganska med på....

men du tycker man ska börja köpa mindre proppar tex 6518/3 o jobba sig upp åt tex 7016/3 och se vad motorn orkar
har jag fattat rätt då ?

jokerracing
Posts: 228
Joined: 29 Aug 2011, 20:17

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jokerracing » 06 Dec 2011, 17:48

jebogren wrote:det med bil och båt och växlar är jag ganska med på....

men du tycker man ska börja köpa mindre proppar tex 6518/3 o jobba sig upp åt tex 7016/3 och se vad motorn orkar
har jag fattat rätt då ?
Ja ungefär.
vad jag menar är att man ska inte sikta på för stora proppar, där man ser mest på att få en hög toppfart, det brukar funkar dåligt. (Förutom på SAW båtar som bara är gjorda för att gå rakt fram med minimala roder osv).
Enligt mina erfareheter blir det lättare att få motorn/båten funkar bättre med en något mindre propp, dia,bladyta, åså något mindre stigning. (sen får det givetvis inte bli för liten)
Då får man liksom det bästa av allt, visst tappar man kanske 10km/h i toppfart men man slipper en riktigt seg båt.
Ett exempel på fel propp till motorn, är på min Skater Catta, kolla filmen.
Jag åker med en rakbladsvass SIM3 propp, som ung motsvarar en 7016/3. Men båten orkar inte upp i varv förrän i slutet på rakan.
Skatern ska väl göra uppmot 80km/h med en std motor. Den här motorn är trimmad och gör kanske 65 max 70. ,- då är det liksom helt fel propp val. Jag Ska göra om propp valet till sommaren, - å välja nått bättre :oops:

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jebogren » 24 Feb 2013, 23:25

Ska mn ha en 6717 med rundad öron eller en med startip till en lazer 45
Kom nämligen ut några på xtrem

jokerracing
Posts: 228
Joined: 29 Aug 2011, 20:17

Re: PROPELLER FRÅGOR

Post by jokerracing » 25 Feb 2013, 06:14

Den funkar troligen bra, runda öron är att föredra för att få ett mindre lyft.
Eller en 7016/3 med runda öron.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests