RCMK SX254 vs S254

Diverse diskussion om båtar
Post Reply
jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

RCMK SX254 vs S254

Post by jebogren » 16 Oct 2011, 22:08

är det någon som vet om det är någon skillnad på dessa för utom att SX254 är vatten kylt
ger dom lika mycket power till motorn ?

Sponsor

Sponsor
 

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: RCMK SX254 vs S254

Post by huginen » 16 Oct 2011, 22:14

klippt från miniracingteknik
SX254 Evo 26cc är egentligen samma motor som S254 Evo men med den skillnaden att SX har ett vattenkylt CNC fräst vevhus.Man kan säga att SX254 Evo är en kraftigt förbättrad Zenoah, den största skillnaden förutom cylindern är att SX254 Evo har 4st kullager på vevaxeln vilket gör den till en starkare motor än Zenoah.
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: RCMK SX254 vs S254

Post by jebogren » 16 Oct 2011, 22:26

huginen wrote:klippt från miniracingteknik
SX254 Evo 26cc är egentligen samma motor som S254 Evo men med den skillnaden att SX har ett vattenkylt CNC fräst vevhus.Man kan säga att SX254 Evo är en kraftigt förbättrad Zenoah, den största skillnaden förutom cylindern är att SX254 Evo har 4st kullager på vevaxeln vilket gör den till en starkare motor än Zenoah.
ja jag har läst det också men det skiljer 120 dollar på vevhusen känns som det borde vara mera än lite vatten

jokerracing
Posts: 228
Joined: 29 Aug 2011, 20:17

Re: RCMK SX254 vs S254

Post by jokerracing » 16 Oct 2011, 23:19

jebogren wrote:
huginen wrote:klippt från miniracingteknik
SX254 Evo 26cc är egentligen samma motor som S254 Evo men med den skillnaden att SX har ett vattenkylt CNC fräst vevhus.Man kan säga att SX254 Evo är en kraftigt förbättrad Zenoah, den största skillnaden förutom cylindern är att SX254 Evo har 4st kullager på vevaxeln vilket gör den till en starkare motor än Zenoah.
ja jag har läst det också men det skiljer 120 dollar på vevhusen känns som det borde vara mera än lite vatten

Det är samma exakt samma grejor i motorn, däremot är vevhuset fräst av ett solit aluminiumblock.
Vattenkylningen är det ingen som använder sig av, vevhuset blir stabilare genom att det är fräst.
Sen är det ju Blingigare att se på :sunglasses: . men nån effektskillnad är det inte.
Att flytta tändningen är ingen ide, ger oftast bara sämre effekt.
QD hade en väldigt speciell Hi-Rev motor där man flyttat spolen "1 hack",
Men det är den enda motor (Zenoah typ) som jag vet att man ändrat tändpunkten på.

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: RCMK SX254 vs S254

Post by jebogren » 16 Oct 2011, 23:51

Fick mail från MRT dom sa också att sx254 är CNC fräst o rcmk har ju 4 kullager jämfört med zenoah som har 3 ska vara bättre för trimmade motorer
men jag vet känns kanske lite onödigt att lägga pengar på ett sådant vevhus till min zenoah

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: RCMK SX254 vs S254

Post by jebogren » 17 Oct 2011, 00:08

Tror ni att man får ut mera power ur en zenoah om man bytar till ett rcmk vevhus?

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: RCMK SX254 vs S254

Post by jebogren » 17 Oct 2011, 09:07

detta svaret fick jag av gizmo motors

the SX-254 does have a little more power. the reason the crankcase volume is smaller and the deck hight og the crank case is lower.

Thank You !!

Bruce Lykins
www.gizmomotors.com

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: RCMK SX254 vs S254

Post by wrep » 17 Oct 2011, 11:25

Jag tror du måste kolla noga på squishmåttet om du tänker köpa ett sådant vevhus till promoden.... den har ju redan en cylinder som är ändrad för rätt squishmått. Monterar du då ett vevhus med sänkt deckplan får du kaka på kaka där = risk för att kolven tar i toppen :hmm: ... kan ju iofs gå att kompensera med tex dubbla packningar eller så men det känns väl lite så där?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: RCMK SX254 vs S254

Post by wrep » 17 Oct 2011, 11:30

Kom på en sak till.... vattenkylt vevhus är nog rent av dåligt att ha... jag hade problem med en flygmotor pga att vevhuset kyldes av propellerströmmen. Det som hände då var att bensinen kondenserades ut på väggarna = motorn går leant vid acceleration tills väggarna mättats med bensin och sen går den tokfett när man drar av gasen för då släpper soppan från väggen. Jag blev tvungen att isolera vevhuset på min motor för att komma tillrätta med detta. :hammer:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: RCMK SX254 vs S254

Post by jebogren » 17 Oct 2011, 18:22

Mitt vev hus på min pro mod är orginal från fabrik jan erik sa att dom var så bra portade från början därför tänkte jag att man kunde byta rakt av
Jag köper det isåfall att man kanske kan kräma ur motor lite mera power inte för vatten kylningen det är för kallt i sverige för att nytta av det

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: RCMK SX254 vs S254

Post by wrep » 17 Oct 2011, 22:08

Ok.. Hör med Egon vad han tycker innan du byter tycker jag. Gissar att du kommer få för litet squishmått dvs kolven kommer för högt upp i cylindern, kanske till och med att kolven tar i toppen.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests