FPV... behöver tips och tänk

Diverse diskussion om helikopter och flyg
Post Reply
User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

FPV... behöver tips och tänk

Post by Itasha » 05 Jul 2012, 19:33

Har velat fram och tillbaka och kikat på det mesta inom radiostyrt den senaste månaden, men har insett att det är bäst att försöka strömlinjeforma det hela. Så jag håller mig till en typ av markfordon nu framöver, offroad förstås. :thumbsup: Men luften är ett område som behöver utforskas också, gärna i kameravy... :drool:

Det är ju dock så förbannat mycket olika grejer man måste tänka på med FPV och flygplan och för en nybörjare är det lite överväldigande. Hobbyking har äntligen fått sitt FPV-kit in i lager igen:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... G_TX_.html

Är ju Fat Shark som gjort grejerna så det är ingen skit bara för att det är från HK. Glasögonen behåller man hela tiden och sen radioutrustningen kan man ju förbättra efterhand.

Förutom de grejerna så har jag kommit fram till att jag behöver följande:

- Flygfarkost
- Sändare/mottagare
- LiPo-ackar
- Tilt-mount(?)

Gör nog så att jag börjar med ett flygplan, kanske även någon quad för lite flyg på tighta ställen. Finns det någon modell som speciellt är rekommenderat för ändamålet? EasyStar är ganska poppis vad jag vet. Hobbyking har ju lite FPV-modeller också.

Datalinken för videon går ju på 5,8g hz bandet så sändaren kör man förstås på 2,4 ghz. Finns det någon 4-6 ch från något bra märke för någorlunda vettigt pris?

Sen vet jag inte hur förhållandet är mellan mAh på ackar och deras vikt, är mer mAh alltid bättre eller blir det för mycket vikt?

Något annat jag behöver tänka på?

Sponsor

Sponsor
 

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: FPV... behöver tips och tänk

Post by wrep » 06 Jul 2012, 09:36

Jag har en HK fpv-kamera och den suger... iofs är den nått år så det kan ju ha kommit bätre varianter nu.

Mitt tip är att du struntar i alt vad FPV heter i början till du lärt dig flyga normalt (om du inte kan det). Det är rätt mycket att hålla reda på ändå :) Kanske börja med att köpa en simulator till datorn... där kan du spara många sköna tusingar på att slippa krascha :thumbsup:


Sen när du kommit igång med flygandet så testa ngt flygforum istället. Det här forumet i all ära ,men du är nog lite fel ute just här :) testa på rcflyg.se eller svensktmodellflyg.se där finns det folk som bara håller på med FPV hela dagarna.

Lycka till! :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: FPV... behöver tips och tänk

Post by huSSe » 06 Jul 2012, 10:07

eller ta kontakt med nån som flyger på en klubb.
då får man se med egna ögon om det verkar vara nåt?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: FPV... behöver tips och tänk

Post by Itasha » 06 Jul 2012, 16:14

Fast FPV är ju det som är roligt, att flyga vanligt i fria luften blir nog inte så spännande efter en stund när man måste vända tillbaka efter några hundra meter för att man inte ser planet längre. Sen en quad med gyro och autobalansering kan nog en invalid flyga om man vill ta det försiktigt i början och hålla sig borta från flygplan och krascher. :lol2:

Men jodå, jag har skrivit på ett flygforum för FPV med. Tänkte bara höra om det var några som sysslade med det här med, är nog många RC-intresserade som testat på det mesta.

Men tack för tipsen. :thumbsup:

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: FPV... behöver tips och tänk

Post by huSSe » 06 Jul 2012, 16:27

lotus på swedrc håller på vet jag. och en kompis till han oxå.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: FPV... behöver tips och tänk

Post by Mats B » 06 Jul 2012, 16:45

Testa en AR Drone annars... :thumbsup:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: FPV... behöver tips och tänk

Post by Itasha » 06 Jul 2012, 17:27

Mats B wrote:Testa en AR Drone annars... :thumbsup:
Haha ja, jag har allt sett dem. Kontrollera med telefonen...känns som man då tar det till leknivå istället för hobbynivå. :lol2:

Fredda
Posts: 209
Joined: 14 May 2010, 08:08
Location: Valdemarsvik

Re: FPV... behöver tips och tänk

Post by Fredda » 06 Jul 2012, 21:55

Jag kan instämma med föregående talare, lär dig flyga innan du börjar mecka med fpv.
Det är trots allt en del prylar som ska lira ihop.

Meeen för att ge dig svar på frågan.
Jag har flygit modellflygplan, quadcopter o tricopter med fpv. Jag har 2 olika system, ett 1.3ghz 800mw med markstation för räckvidd mycket längre än vad radiostyrningen klarar, och ett 5,8ghz på 600mw med kortare räckvidd och smidigare utrustning.

Hobbyking har mycket prylar, men deras kameror är under all kritik.
Bättre och billigare kamera hittar du här:
http://www.securitycamera2000.com/produ ... u-DNR.html

Vilket fpv-system du ska använda hänger lite på användingsområdet. SOm sagt, min 1,3ghz klarar längre än radiostyrnigen. Jag har kommit ungefär 1,5km bort innan modellen inte lyder helt längre, men fortfarande med knivskarp bild.

Mitt 5,8 klarar ungefär 500m innan bilden börjar bli orolig, detta med standardantenner.

Rcflight.se har mycket grejor med, och deras support är bra. Så det kan vara värt att betala lite mer o ha tryggheten med svensk support. Hobbykings support existerar ej, rena skämtet.
Readymaderc.com har jag bara handlat av nån gång, men dom verkar vettiga.

rcexplorer.se ska du kolla in. Där finns hur mycket info som hellst.

Hoppas det gav lite hjälp på vägen.
AE RC8T, Sworkz S350T, Team Durango DEX8T , FG TR-4 sophög
Traxxas E-revo vxl,, Traxxas Summit
Xray M18, AE SC8 2.0e, Losi DBXL, Baja Flux

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: FPV... behöver tips och tänk

Post by Itasha » 06 Jul 2012, 22:02

Tack, ska kika på länkarna. :thumbsup:

Vet som sagt att HobbyKings grejer inte är något att hurra för, därför jag skrev att det framför allt bara var det där Fat Shark-paketet som var intressant. Fat Shark är ju helt orelaterade till HK, fördelen var ju att man hos HK får saker i dollarpriser men oftast utan tull genom deras europeiska varuhus.

Fredda
Posts: 209
Joined: 14 May 2010, 08:08
Location: Valdemarsvik

Re: FPV... behöver tips och tänk

Post by Fredda » 06 Jul 2012, 22:13

Jag använder fatchark-brillor. Dominator heter dom. Till 5,8 har jag en modul från immersion rc som kopplas direkt i brillorna = smidigt. Man slipper dra med en markstation o mecka opp där man ska flyga.
100mw sändaren i kitet tror jag är alldeles för klen, men fördelen är att den är helt laglig o använda i sverige. Över 100mw kräver tillstånd.
Sen vet jag inte hur den kameran är.
Men är du inte nöjd med den så går det ju o köpa annan senare.
AE RC8T, Sworkz S350T, Team Durango DEX8T , FG TR-4 sophög
Traxxas E-revo vxl,, Traxxas Summit
Xray M18, AE SC8 2.0e, Losi DBXL, Baja Flux

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: FPV... behöver tips och tänk

Post by Itasha » 06 Jul 2012, 22:38

Ja, de där brillorna kommer med en färdig antenn på dem att ta emot videolänken så att man slipper ha separat.

Det där med laglighet skiter jag fullständigt i dock, den som aldrig kört över hastighetsgränsen må kasta första stenen. :sunglasses: Trodde dock bara det var 1,3 ghz-bandet som krävde licens? 5,8 ghz är väl helt öppet, eller är jag ute och vandrar nu?

Kameran blir nog en GoPro Hero ändå så, den där lilla CCTV-kameran får väl bli lite test bara. Om jag nu köper från HK, just nu är allt uppe i luften och kommer nog inte ha tid att greja med det närmsta månaden i alla fall då mina sommarkurser på högskolan behöver lite översyn. :wip:

ReadyMadeRC finns ju i staterna också, de har ganska smidiga färdiga paket att köpa. Använder du en bluewhip-antenn? Ska ge rejält ökad prestanda framför en vad jag förstått, men sämre styrka i omkrets.

Fredda
Posts: 209
Joined: 14 May 2010, 08:08
Location: Valdemarsvik

Re: FPV... behöver tips och tänk

Post by Fredda » 06 Jul 2012, 22:58

Jag använder dessa på 1,3. http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1997

Gav bättre bild och räckvidd utom just rakt ovanför.
Ska införskaffa motsvarande till 5,8ghz med vartefter.
AE RC8T, Sworkz S350T, Team Durango DEX8T , FG TR-4 sophög
Traxxas E-revo vxl,, Traxxas Summit
Xray M18, AE SC8 2.0e, Losi DBXL, Baja Flux

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests