Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Här diskuterar vi allt om RC som inte finns som egen kategori
Post Reply
TR79
Posts: 3
Joined: 13 Dec 2016, 17:47

Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Post by TR79 » 15 Dec 2016, 21:01

Hallå allihopa och tack för insläppet!

Jag och polarn har börjat fundera en hel del på att skaffa oss en varsin bil så vi har något o göra nu under vinterhalvåret.
Vi har båda har hållt på med metanolbilar för några decennier sen men vi är dock lite ringrostiga på vad det är för märken och modeller som gäller idag ( t.ex på min tid så körde jag själv en Kyosho dock i skala 1:10 men dom verkar ju inte ha något alternativ för 1:5).

Tanken var väl att först införskaffa oss en varsin 1:10 tills vi hittade råkade få syn på 1:5 på youtube och sen var dom första planerna helt bortblåsta... :lol:

Finns det några märken som bör undvikas?

Jag har själv sneglat lite på en Maverick Blackout MT https://www.hpiracing.co.uk/piw.php?partNo=MV12404
Är det nått att ha kvalitetsmässigt eller bör man gå upp några prisklasser? Dock så tror jag att bilar i 15k-klassen kanske är lite overkill som första bil, dock så är jag medveten om att man förmodligen kommer att plöja ner en hel del valuta i bilen allt eftersom...

När det gäller meckande och sånt så är det inget som bör vara något bekymmer för våran del då vi båda jobbar som mekaniker av olika slag.

Vi har även kollat lite på blocket men det känns som att större delen av utbudet där är billiga "kina-bilar" och nått säger men att dom bör man ju absolut undvika. ;)

Så bidra gärna med råd och tips. Det skulle uppskattas!
/T

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Post by Lusse » 15 Dec 2016, 21:31

Frågan är, vad skal du ha bilen till? Skal du köra i en grus grop? så är HPI baja5 B det bästa alternativet, ( enligt mig.) Skal du köra på bana (off rod) så beror det på vad du vill ha. 2 hjuls drivet eller 4 hjuls drivet? 2 hjuls drivet så är HPI baja5 b ett jäkla bra alternativ.(enligt mig) 4 hjuls drivet så är Losi ett bra alternativ, och då tänker jag på både five t eller den nya 5b. Och sen är det ekonomin som får bestämma om man skall köpa nytt eller begagnat.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

TR79
Posts: 3
Joined: 13 Dec 2016, 17:47

Re: Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Post by TR79 » 15 Dec 2016, 21:53

Glömde visst att skriva den biten.

Tanken är att köra i grustag och liknande, det jag föredrar är fyrkrafs.

Köra tävling och sånt är inte aktuellt ( ännu )

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Post by tesla » 15 Dec 2016, 21:59

TR79 wrote:Glömde visst att skriva den biten.

Tanken är att köra i grustag och liknande, det jag föredrar är fyrkrafs.

Köra tävling och sånt är inte aktuellt ( ännu )
Mcd och losis bilar är bra märkesbilar i så fall som alla är beprövade kort där reserv och uppgraderingsdelar finns lätt tillgängligt i europa. Kraken vekta ser spännande ut men inte lika beprövad/vanlig. Om du gillar buggy är mcd rr5 en fin bil, både stryktålig och bra drivlina bortsett från några få åtgärdbara saker, dessutom klart billigare än losis motsvarighet 5ive-b (om man väljer den billigare versionen utan godis). Är i princip en uppskalad 1/8 buggy. Kört min 2 säsonger nu och är nöjd med den även jämfört med min losi 5ive-t som annars är en vedertaget bra basher och möjligen ännu tåligare.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Image losi 5ive-t
Image mcd rr5
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Post by Lusse » 15 Dec 2016, 22:30

MCD glömde jag. Det är en bra ban bil. men att losin skulle vara bara att basha med håller jag inte med om. Att köra i en grus grop så är HPI'n oslagbar.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Post by Dave » 15 Dec 2016, 22:36

Hej och välkommen rätt!

Kul att fler hittar largescale, och vill prova på!
Här är alla välkomna som vill ha kul!

Vilken bil man ska ha brukar kunna avgöras genom att besöka en träff, eller nån i närheten som kör LS själv.
Det absolut bästa är att få kika och klämma lite på prylarna innan man bestämmer sig.
När det ska bashas i grusgrop är en HPI Baja svårslagen trots sin 2wd.
Att köra 4wd i grusgrop går riktigt tungt, och kräver lite mer av drivlinan för att hålla i längden.

Jag rekommenderar nybörjare att köpa en begagnad bil av ett känt märke eftersom man för relativt små pengar kan testa att köra och skruva lite och se om det är något man fastnar för och vill fortsätta med...
Skulle det visa sig att man tröttnar eller inte vill fortsätta, får man mest troligt tillbaka det mesta av pengarna man handlat för.
En vettig komplett HPI hittar man från 5000:- och uppåt, medan en MCD eller Losi blir någon tusenlapp dyrare.
Fördelen med att köra en vanlig bil, är att chansen är stor att någon annan som deltar i en träff eller som är med och kör har delar att låna ut eller sälja om oturen skulle vara framme.
Skulle nästan kunna gissa på att det skulle gå att bygga en komplett HPI Baja av alla reservdelar folk har med sig på träffarna.
:lol2:

TR79
Posts: 3
Joined: 13 Dec 2016, 17:47

Re: Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Post by TR79 » 15 Dec 2016, 23:23

Tack för feedbacken! Ska kolla lite mer på blocket vad som finns.
Någon som har erfarenhet av Maverick Blackout MT, det är ju en Hpi och verkar ju inte vara så farligt dyr heller?

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Post by Smurfen » 16 Dec 2016, 10:50

Dave wrote:Hej och välkommen rätt!

Kul att fler hittar largescale, och vill prova på!
Här är alla välkomna som vill ha kul!

Vilken bil man ska ha brukar kunna avgöras genom att besöka en träff, eller nån i närheten som kör LS själv.
Det absolut bästa är att få kika och klämma lite på prylarna innan man bestämmer sig.
När det ska bashas i grusgrop är en HPI Baja svårslagen trots sin 2wd.
Att köra 4wd i grusgrop går riktigt tungt, och kräver lite mer av drivlinan för att hålla i längden.

Jag rekommenderar nybörjare att köpa en begagnad bil av ett känt märke eftersom man för relativt små pengar kan testa att köra och skruva lite och se om det är något man fastnar för och vill fortsätta med...
Skulle det visa sig att man tröttnar eller inte vill fortsätta, får man mest troligt tillbaka det mesta av pengarna man handlat för.
En vettig komplett HPI hittar man från 5000:- och uppåt, medan en MCD eller Losi blir någon tusenlapp dyrare.
Fördelen med att köra en vanlig bil, är att chansen är stor att någon annan som deltar i en träff eller som är med och kör har delar att låna ut eller sälja om oturen skulle vara framme.
Skulle nästan kunna gissa på att det skulle gå att bygga en komplett HPI Baja av alla reservdelar folk har med sig på träffarna.
:lol2:
Håller med Dave på alla punkter.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Post by fredrikf » 16 Dec 2016, 10:54

Jag kör maverick blackout.. Har ju hängt med i några år nu och jag gillar den. Håller bra om man håller sig ifrån monsterhjulen, ger lite för stor roterande massa för att drivlinan skall må bra. Sen är man ju rättså ensam så man får ha ett stort ehet rrservdrlslager. :) Tycker att en begagnad hpi baja ger mest kul för pengarna. Och en begagnad losi 5ive-t får man ju för samma peng som en ny mavericken så skulle nog gå på den istället om det är 4wd som gäller.
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Post by Mats B » 16 Dec 2016, 19:55

TR79 wrote:Tack för feedbacken! Ska kolla lite mer på blocket vad som finns.
Någon som har erfarenhet av Maverick Blackout MT, det är ju en Hpi och verkar ju inte vara så farligt dyr heller?

Välkomna till galenskapen :rock:
Var i vårt avlånga land befinner ni er ? :hmm:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Post by Mats B » 16 Dec 2016, 20:01

TR 79 du har meddelande..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

Re: Lite tips på inköp av 1:5 till en gammal metanolveteran.

Post by n30 » 18 Dec 2016, 07:46

goddagens! och trevligt du hittat hit.... jag har haft en hpi maverick blackout mt .... måste säga det är en bil som är bättre än förväntningarna om man jämför med dom där lite finare bilarna som hpi baja, losi och mcd. men som andra här har nämt så är monster däcken stora och bilen känns tung och seg. men jag avråder inte dig att köpa en sån, däremot så bör du byta pipan på den direkt till en sidohängd dominator pipa så där händer lite med bilen annars kommer den kännas dö tråkig när den är orginal, och ja de beror med all säkerhet på dom stora däcken och bilens utväxling. min bil gick jag så långt med så jag satte i en obr 34cc full mod reedcase motor ....

http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=9032 där är min projekt tråd.
http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.php?f=26&t=9149 där är några filmklipp från jag stoppade i obr motorn. den vart mycket roligare o köra när du hade bytt ut diffoljan bak till mycket tjockare och tagit bort drivaxlen mellan fram och mitt diffen så den enbart blev bakhjuls driven.

samt du måste byta gas/broms servot till ett savöx då orginal servot är så sjukt långsamt så du får bromsa 10 sekunder innan du ska börja bromsa ....

i övrigt en stryktålig bil stor och häftig.

det enda negativa jag finner är att det är inte många som har reservdelar hemma till sån. kikade lite på hobbex som säljer en kopia / liknande bil där e delar som passar och där e delar som inte passar också . enklaste var att köpa delar på ebay.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests