thunderbolt 2

Specifika frågor om Nutech
n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

thunderbolt 2

Post by n30 » 21 Feb 2016, 08:01

tjohej alla largescale nissar!

Jag har precis skaffat mig en nutech thunderbolt 2 som är lite moddad dvs breddad så den är mer truggy lik istället för buggy.

jag har en 29cc zenoah motor på som fått championship portad cylinder med cy block och bytt svänghjul samt wt990 förgasare sen en jetpro nutech tb2 pipe med deras ljuddämpare.

motorn är inte inkörd än den har bara fått rulla fint 1 tank änså länge och spinner som en katt.

jag har inte kollat upp drevningen riktigt ännu mer än att jag har större drev på motorn än jag har på axeln som går till mitt diffen... de lilla jag provat köra med bilen änså länge så vet jag inte om det är bra eller dåligt. den verkar inte trött dock .. och jag vet inte riktigt om jag ska vända på drevningen så jag har mindre drev på motorn o de större drevet på axeln som driver mittdiffen för jag e lite rädd för att den kommer varva ut för lätt och övervarva så jag pajjar motorn. någon som har några förslag och invändningar?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: thunderbolt 2

Post by Mats B » 21 Feb 2016, 14:26

Det är ju inte farligt att testa å se om det blir bättre.
Du behöver ju inte varva ihjäl bilen när du testar den.
Har du killswitch ?
Annars rekommenderar jag starkt att du skaffar en .
Välkommen till galenskapen förresten
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: thunderbolt 2

Post by Dave » 21 Feb 2016, 14:56

Välkommen rätt!
Kul med bilar som inte är så vanliga!

Har själv haft en TB2 och Jetpro pipan ger nära noll botten, men allt kommer över 15k.
Här är projekttråden om min bil, och där finns en hel del foto och film.

http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=3476

n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

Re: thunderbolt 2

Post by n30 » 21 Feb 2016, 16:42

Killswitch ? Är det den knappen man trycker på för motorn ska dö? Ahh dave har redan skummat genom den tråden ..

Efter dagens körning upptäckte jag lite glapp i fästena till framdäcken så dom vobblar en del vid gaspådrag. Samt bromsklossarna till bakre skivan är slut så jag har lite att pilla med..

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

Re: thunderbolt 2

Post by n30 » 21 Feb 2016, 16:50

Undra om ja kan slita loss mitt diffen utan lossa något annat eller jag ska behöva riva halva bilen för få loss den

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: thunderbolt 2

Post by Dave » 21 Feb 2016, 18:33

n30 wrote:Killswitch ? Är det den knappen man trycker på för motorn ska dö?
Nej, det är en elektronisk dödknapp man kopplar till mottagaren.
Den förhindrar att bilen sticker sin väg om det händer nåt med radion eller mottagaren.
En extremt viktig säkerhetsdetalj som rekommenderas starkt.
:thumbsup:

n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

Re: thunderbolt 2

Post by n30 » 21 Feb 2016, 18:46

Dave wrote:
n30 wrote:Killswitch ? Är det den knappen man trycker på för motorn ska dö?
Nej, det är en elektronisk dödknapp man kopplar till mottagaren.
Den förhindrar att bilen sticker sin väg om det händer nåt med radion eller mottagaren.
En extremt viktig säkerhetsdetalj som rekommenderas starkt.
:thumbsup:

okok låter ju vettigt. det är ju en liten mini stridsvagn som kan komma flygande... vart hittar man en sådan? helst i sverige? har iofs aldrig haft en sådan på någon utav mina 1:5 bilar... men kan ju vara värt det. bryter den oavsett vad som händer om mottagaren dör eller kontakten mellan sändaren o mottagaren försvinner ? eller de e något man måste programmera in via mottagare/sändaren?

n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

Re: thunderbolt 2

Post by n30 » 27 Feb 2016, 16:13

ni som haft en sån här thunderbolt 2 maskin....

är det standard med glapp mellan :
http://rcmaffian.se/openc/index.php?rou ... uct_id=471
och http://rcmaffian.se/openc/index.php?rou ... uct_id=473

jag har ett riktigt glapp så framdäcken börjar "vobbla" vid lite gaspådrag. jag hittade nya delar för allt de där i min låda med reservdelar till bilen men jag tycker där e lika mycket glapp i dom nya sakerna som det som sitter på ... känns inte riktigt bra

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: thunderbolt 2

Post by Dave » 27 Feb 2016, 18:26

Hade samma fenomen på min.
Den ville gärna kasta framhjulen lite.
För att råda bot på det, krävs lite hemmapyssel och att se över servolänkagets glapp och spel lite...
Tror inte man kan få bort det helt och hållet tyvärr.

n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

Re: thunderbolt 2

Post by n30 » 27 Feb 2016, 18:37

Nja alltså jag upplever mer problemet ligger i hjul hubbarna som sitter mellan nedre o övre bärarmar... där e en plast "låda" som håller alu fästet du sätter axeln i som driver hjulen... den alu hubben glappar

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

Re: thunderbolt 2

Post by n30 » 28 Feb 2016, 18:14

Gott gott. Nu funkar bromsarna på brum brum igen... lite finlir kvar sen e bilen nog tipp topp

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

Re: thunderbolt 2

Post by n30 » 05 Mar 2016, 19:06

frågan lyder. ska jag eller ska jag inte.... flytta plats på main gear set:et ....

jag har de stora drevet på motorn och det lilla på den axeln som går till mitt diffen... jag tycker bilen går som en raket redan nu ... den lär ju accelerera mycket mer när jag väl har satt dom "rätt" ...

för som jag har det nu bör väl accelerationen bli sämre och topp hastigheten bli högre? och bytar jag plats på drevningen så kommer accelerationen bli mycket häftigare och gå lite långsammare i toppfart?

motorn har gått ca 2 tankar nu ... bör väl kunna pressa den lite nu och börja nåla in den mer?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: thunderbolt 2

Post by Dave » 05 Mar 2016, 20:31

n30 wrote:frågan lyder. ska jag eller ska jag inte.... flytta plats på main gear set:et ....

jag har de stora drevet på motorn och det lilla på den axeln som går till mitt diffen... jag tycker bilen går som en raket redan nu ... den lär ju accelerera mycket mer när jag väl har satt dom "rätt" ...

för som jag har det nu bör väl accelerationen bli sämre och topp hastigheten bli högre? och bytar jag plats på drevningen så kommer accelerationen bli mycket häftigare och gå lite långsammare i toppfart?

motorn har gått ca 2 tankar nu ... bör väl kunna pressa den lite nu och börja nåla in den mer?
Beror en hel del på vad det är du vill åt....
Om området där du kör är stort nog för den högre toppfarten, skulle jag nog rekommendera att du behåller drevningen som den är.
Vilken drevning kör du med?
Kopplingen slits mindre med lägre utväxling, och blir inte heller lika varm.
Däremot kommer den att varva mycket högre, vilket ställer höga krav på nålning och att den inte går för snålt.
Bra olja måste man ha om man ska varva hårt!
Efter 2 tankar kan man börja varva den lite mera!
:rock:

n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

Re: thunderbolt 2

Post by n30 » 05 Mar 2016, 21:04

jag är väl ute efter en mix av bra acceleration och att inte varva sönder den :P ska gå ner och kolla drevningen om vad jag har....

n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

Re: thunderbolt 2

Post by n30 » 05 Mar 2016, 21:07

Image

Där e dreven men måste räkna kuggen

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests