Thunderbolt II

Specifika frågor om Nutech
Post Reply
User avatar
Diesel
Posts: 459
Joined: 13 Aug 2010, 17:11
Location: Sölvesborg
Contact:

Thunderbolt II

Post by Diesel » 01 May 2011, 14:18

Härmed så startar jag en tråd som kommer att i första hand handla om Thunderbolt II och alla dess varianter.
RTR / SS / och Pro Race.

Jag kommer att dela med mig erfarenheter av våra TB bilar ( bra som dåliga) för att det skall kunna underlätta för dom som eventuellt är sugna på en sådan bil, eller rent av byte av erfarenheter med dom som redan har en sådan bil.

Igår när vi var och körde i Skurup på vår "födelsedagsträff" så körde jag med Jessan RTR bil.
Det var mitt fel att det blev inte mer kört med den bilen , då jag glömde mottagaren til min Baja hemma, så jag fick ta den från TB bilen.

Mycket pinsam situation, men så blir det ibland när man är för tankspridd. :mad:

Nåja. Dom där ca 40 minutrarna jag körde med bilen , så kan jag konstatera att den höll ! :thumbsup:
Inga drev rasade, inga bärarmar knäckta , trots ett antal hjulningar.

Bilen är väldigt följsam trots ojämn och kraftigt stenigt underlag. Det tog inte mer än 5 minuter för mig att bli väldigt bra kompis med denna bilens bettende , och kunde lätt läsa av vad den ville eller inte ville på banan.

Jag skulle dock vilja ändra lite på viskositeten på dom bakre stötdämparna , och ändra även lutningsvinkeln på dom så dom bli lite "mjukare". Den var lite studsig i röven.

Bilen kände, till en början framtung vid hoppen , med som sagt , efter ca 5 minuter så vart jag med på noterna , och då försvann känslan av att hon var för tung i snoken.
Last edited by Diesel on 01 May 2011, 14:36, edited 1 time in total.
RC Maffian och ordinarie jobb 7-16
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Diesel
Posts: 459
Joined: 13 Aug 2010, 17:11
Location: Sölvesborg
Contact:

Re: Thunderbolt II

Post by Diesel » 01 May 2011, 14:28

Jag får fortsätta här då det tydligen inte går att skriva långa inlägg...... :hmm:

Nackdelar som jag har upptäkt med bilen är än så länge 2 st.
Avluftningen för tanken är lite si sådär. Det lilla hålet som är i locket , täpps igen för ingentig , och efter ett par minuters körning så börjar bilen att bröla.
Som alla gör , även då jag, började att nåla utan hjälp för att motorn slutligen la av helt. Detta då av förklariga anledningar..... Vacuum i tanken.
Fixae problemet på plats , sen vara bara till att på igen. :drive:

Rätt så snart efter detta upptäktes så börjar motor bröla igen. Va faan nu tänkte jag.
Så vart ju på nålarna igen till det sämre resultatet, för att inse nämligen att så fort jag lyfte bort karossen så gick motorn kanon igen.
Alltså karossen är för lufttät. Även detta fixades snabbt med att borra en drös med hål i karossen (framrutan) för att sedan efter köra problemfritt med bilen , resten av denna dag.

Nu när man har kommit hem , blåst rent bilarna ,så kan jag inte se några som helst problem med delar som skulle behöva bytas eller är rent av kassa.

En trimpipa hade nog inte varit fel till bilen, En som ger bra bottendrag.
Jag skal prova deras original sidmonterad pipa så fort vi får hem dessa, och kommer att raportera mina erfarenheter till er.
Last edited by Diesel on 01 May 2011, 14:38, edited 1 time in total.
RC Maffian och ordinarie jobb 7-16
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/

User avatar
Diesel
Posts: 459
Joined: 13 Aug 2010, 17:11
Location: Sölvesborg
Contact:

Re: Thunderbolt II

Post by Diesel » 01 May 2011, 14:31

Det var en kille till som körde med sin TB II RTR , men han är inte medlem här , och han är inte speciellt intresserad heller att skriva här , men jag skall förhöra han om vad hans åsikter är om bilen eftersom det var första gången han körde på bana med sin Nutech.

// Packo
RC Maffian och ordinarie jobb 7-16
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/

bajapecka
Posts: 58
Joined: 01 May 2011, 21:40
Location: Kristianstad

Re: Thunderbolt II

Post by bajapecka » 01 May 2011, 22:40

Tjenare! Jag är ny på forumet och den killen som Diesel menade i förra inlägget. Körde min Nutech i lördags i Sturup. Upplevde den som mycket lättkörd efter man lärt sig dess köregenskaper. Som att köra en 1:8 buggy. Det var andra gången jag körde den och första gången på bana. Största problemet var att luftfiltret sattes igen snabbt pga allt damm.
Gillade bäst att den inte sladdade runt som Bajan när man drog på gasen i svängarna.
Bilen var hel och fin när jag kom hem trots hård körning. Nöjd! :dance:
Jag kör en HPI Baja 5B ss

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Thunderbolt II

Post by Robban » 02 May 2011, 08:40

Helt klart mycket bil för pengarna!

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Thunderbolt II

Post by Bjuggen » 20 May 2011, 08:36

Kan verkligen rekomendera Jetpros pipa till TB 2. Riktigt bra botten och fint bett på topp. Ta dock och försök att inte missa att beställa den extra ljuddämparen då den inte är av den diskreta sorten. :thumbsup:
Billös expertkommentator..

Ntch in da dirt
Posts: 1655
Joined: 01 Nov 2009, 12:09
Location: En liten by i Katrineholms komun

Re: Thunderbolt II

Post by Ntch in da dirt » 21 May 2011, 10:35

Med erfarenhet av mcd s jet pro så ska jag köpa en dämpad till min direkt om det inte blir samba pipa till bilen har inte funderat klart på pip valet ännu!
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests