XXX-MAXX

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord, förutom RC!
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

XXX-MAXX

Post by tesla » 02 Dec 2020, 14:53

Blev visst ännu ett projekt då jag fick tag i en xmax 8S.( versionen med biffad drivlina, cush-drive och elektronik). Jag har bestämt mig för att skjuta lite på a inköp av delar till speedrun bilen och dyra uppgraderingar till rr5-e som jag planerat och istället leka med denna och gradvis bygga en rätt hårig bil.

Fastnat lite för freestyle körning men i LS size har jag ingen lämplig bil varken för wheelies eller flips. Efter att jag såg dubbla frontflips med en xmax på bash träffen i Nässjö (monster air)var jag bara tvungen att köpa....

Jag vet ju en del om dessa bilar från början men jag kommer ändå inte att vräka i dyra options direkt. Men på sikt blir det säkert saker som paddeldäck och riktig 1/5 el, kanske t.om nåt 12s kapabelt. Inte för toppfart utan för att jag insett hur användbart extra effekt med snabb respnstid är när man gör stunts.






Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Last edited by tesla on 02 Dec 2020, 14:53, edited 1 time in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: XXX-MAXX

Post by Dave » 02 Dec 2020, 19:08

Flyttar tråden.
På sikt kommer det att bli en egen kategori för småskala, men tills den är på plats hamnar den här.
:thumbsup:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: XXX-MAXX

Post by tesla » 02 Dec 2020, 19:34

Dave wrote:Flyttar tråden.
På sikt kommer det att bli en egen kategori för småskala, men tills den är på plats hamnar den här.
Image
Småskala?
Det kan man tycka, jämfört med raminator och voltz är den liten.

Men den är större än 1/6 bilar som marder eller alligatorn du har.

När vi pratar LS pratar vi ju om storlek inte tyckande när det gäller märken mm.

Och då är det faktiskt så att:
XMAXX 8S (version 2) som är en uppbiffad version av den ursprungliga xmaxx 6S blir mer LS bil än sin föregångare( tyngre/större drivlina,diffar mm 8S el) Faktiskt är den nu tyngre, över 10 cm bredare, högre och i praktiken lika lång som en orginal baja 5b. Den har 24mm hexar(baja paddel däxk kanske vore nåt..) inte 1/8 17mm hex. Och dämpare och bärarmarna och sånt är minst 1/6 om inte större, tror de är grövre än bajans.

Så är denna småskala är en baja 5b det också, och Fg monster, och dbxl, för att inte tala om marder. Sen att den heter traxxas är en annan sak.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk








MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: XXX-MAXX

Post by tesla » 02 Dec 2020, 22:35

Några foton. Inte alls bara för storleksdiskussionen utan också för det är kul att jämföra. Här syns f.ö hur sjukt låg Dbxl-E är i profil jämfört med övriga(inkl bensinversionen).
20201202_221636.jpg
20201202_222859.jpg
20201202_222519.jpg
20201202_222701.jpg
20201202_221715.jpg
20201202_221612.jpg
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: XXX-MAXX

Post by Lusse » 03 Dec 2020, 05:13

X-Maxen är vällen skala 1/7? På vissa ställen så sälgs den som 1/8XL.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: XXX-MAXX

Post by tesla » 03 Dec 2020, 07:07

Traxxas själva anger ingen skala. Hos handlare har jag sett den under många olika skalor. Själv anser jag den är 1/6.
Som sagt är den större än alla 1/6 bilar jag känner till och även något större än fg monster.

Men nu är jag inte ute efter att fortsätta tjafsa här ang storleken i sig. För mig gör det inte något i sig om tråden ligger i en annan kategori.

Men en intressant fråga egentligen för LS är ju att icke LS tillverkares bilar blivit mycket större och kraftfullare senaste åren.
Och en av ARRMAs sånna bilar säljs som 1/5 och väger 13 kg körklar.

Då är ju frågan hur definierar man LS om man inte vill ha med dessa men ha med FG bilarna och HPI baja 5b som LS?





Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: XXX-MAXX

Post by Dave » 03 Dec 2020, 08:47

Det är just skalan som definierar tillhörigheten.
Vad man tycker är orelevant.
Har ju varit tämligen enkelt att särskilja largescale från annat, då de byggts för bensinmotorer, eller där dessa chassin konverterats till eldrift istället.
Nu dyker det upp mer och mer bilar som har liknande storlek men bygger på helt annan teknik och utveckling.
HPI Super Flux 5SC 4wd var ju ett bra exempel på hur man får ett 1/8 Savage chassi klassat som 1/5.
Helt uppenbart en bil som har ett helt annat chassi som aldrig i någon version var avsett för en bensinmotor.
Den såldes som 1/5 men fick aldrig någon plats någonstans.
Vissa nya 1/7 och kanske även 1/8 är större och mycket snabbare än många 1/5 vilket sätter dem på en öde ö när det kommer till tillhörighet.
Dom kommer inte att vara aktuella för largescale tävlingar, och har så olika förutsättningar även sig själva emellan att även om man gör en klass av dem, får extremt stor skillnad i prestanda.
Självklart välkomna på ett bash, men har svårt att se dem under largescale flagg...

Har på senare tid märkt att många saknar ett forum även för de mindre skalorna, och har funderat på hur man skulle lösa det.
RcBash har alltid varit ett renodlat forum för largescale, och ska så fortsätta att vara.
1/8 på stereoider blir aldrig largescale oavsett hur stor man bygger den.

Men som sagt, funderingar finns på en sektion för allt som egentligen är större än en FG Marder, oavsett skalan...

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: XXX-MAXX

Post by tesla » 03 Dec 2020, 10:35

Sry för långa inlägg men sitter i corona karantän...:(

Absolut är det så att gränsen mellan traditionella LS bilar och de större mer mainstream bash bilarna håller på att suddas ut. Framförallt de senaste åren har det ju kommit bilar som tummar på de gränserna.

I racing sammanhang har du ju förstås rätt de här bilarna kommer nog aldrig slå sig in där. Men de här bilarna är inte byggda för det. Men det är inte heller en marder, voltz eller fg monster heller. Majoriteten av de som har någon form av traditionell LS bil tävlar aldrig i dagsläget heller.

Frågan om vad man ska säga är LS och inte kommer bli riktigt knepig snart tror jag med tanke på vad som lär dyka upp de närmsta åren på marknaden.

Fallet savage flux xl var ändå tydligt en 1/8 plattform med 1/8 drivlina och förlängning av chassi och kaross.

ARRMAS "1/5" och x-maxx 8 är mer på gränsen då de faktiskt har en del 1/5 komponenter och rullar på 1/5 hjul och i arrmas fall på ett tjockt(men tydligen för vekt) alu chassi med en layout som är lik mcd/losi. I teorin skulle arrman säkert gå lättare att bensinkonvertera än voltz. Den bilen skulle f.ö trivas bra i sandhem, med lite trim skulle man nog kunna t.om vara snabbare än en mcd.

Jag tror snart vi ser en "riktig" 1/5 på marknaden byggd för eldrift från början. Man kan nästan argumentera att voltzen är det då det skulle vara mycket svårt att bensinkonvertera den med tanke på layouten(och hela chassit)som är helt annorlunda än DH bensin.
Inte är den byggd för racing heller.

Tänker snarare det är mer rimligt att dela in bilarna i bash bilar respektive LSOR racing i så fall. Den indelningen blir lättare att göra. Lite som i 1/8.

Facebook är ju rätt värdelöst som forum.
Men tillverkare satsar hårt på den här biltypen nu och de säljer bra. Enl uppgift finns det över 1000 xmaxx sålda i sverige.....

Kanske skulle ett separat rum för dessa bash bilar i 1/6 o dyl kunna öka aktiviteten på forumet och på träffar mm. Själv behöver jag inte forumtråden i sig för info om drevning, options och sånt då jag har riktiga "experter" på området att fråga på messenger. Men det har ju inte alla som precis köpt sin första 1/6 basher.

Och sist men inte minst.
Kraton 8och SBR och liknande skulle ju gå att köra på samma banor=mer folk som skulle kunna engagera sig i skötsel/byggen och träffar. Kanske fastnar nån av dem för bankörning/ racing och köper sig en mcd.
.







Skickat från min SM-G960F via Tapatalk






MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: XXX-MAXX

Post by beta » 03 Dec 2020, 11:40

Vad jag läst så är ofta är inte problemet att bilarna är för små för att vara "1/5", utan att de är för stora. Där finns ju max-mått för längd och bredd för att få tävla, ta fram minimått (och vikt) med så är problemet löst sen.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: XXX-MAXX

Post by tesla » 03 Dec 2020, 11:53

För befintliga tävlingsklasser inom LS finns allt sådant redan. Ännu finns inga klassregler för 1/5 el någonstans. Men i detta fall är det oväsentligt då vi pratar bilar som inte är avsedda för att tävlas och knappast lär göra det inom överskådlig framtid.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: XXX-MAXX

Post by Smurfen » 03 Dec 2020, 14:35

Har alltid funnits och kommer alltid finnas folk som tycker si och så i alla skalor.

Men en egen avdelning är okay så länge forumskaparen har sina krav uppfyllda.

Att vissa delar passar in men andra hamnar utanför normen gör det inte till något annat.

Har hållit på med mycket 1:1 skala och där har den eviga frågan varit vad som definierar en gatbil.(Lite samma här. Är det en LS eller inte)
En bil som man stulit regskylten från sin besiktade likare eller en som är besiktad fast trimmad eller en som kommer från fabriken.

Så länge det finns vissa tydliga kriterier så är det bara gilla läget med det tycker jag. (Tillverkad för bensinmotor t.ex)
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests