Radio funderingar på vad man ska köpa..

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
Rodex
Posts: 195
Joined: 14 Aug 2013, 09:35
Phone Number: 0761412438
Location: Skurup

Radio funderingar på vad man ska köpa..

Post by Rodex » 30 Sep 2016, 18:27

Sitter och funderar på en ordentlig radio...

Tittat på dessa 2:
* Futaba T4PXR
* Spektrum DX6R
Tar gärna emot lite input. erfarenheter? alt. förslag på andra ok radio, gärna med motiveringar och inte bara typ "KÖP Sanwa, allt annat är skit.. ööö..." ;)

Hoppas på lite nyttig läsning :D

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Radio funderingar på vad man ska köpa..

Post by tesla » 30 Sep 2016, 19:07

Har en sanwa mt4 sedan flera år.
4kanalare med alla inställningar man behöver(expo, telemetri,kanalmixing, tidtagarur mm).
Sett att detta är en väldigt vanlig radio på träffar,cupen mm. Kostar mindre än hälften av de radios du listade.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Radio funderingar på vad man ska köpa..

Post by Mats B » 01 Oct 2016, 12:41

Jag har ingen info angående de specifika modellerna som du listat, däremot så har jag aldrig haft problem med någon av mina Futabas ( är lite Futaba frälst ). Menyerna är lättöverskådliga & lätta att hantera ( åter igen så är det så att man är van vid deras "menyspråk" )..

Har haft en Spectrum DX3S tidigare ( den följde med en tidigare bil ) hade dock lite bekymmer med störningar & dålig räckvidd & vad jag läst mig till så är det inte ovanligt med just dessa problem på Spectrums modeller
( finns garanterat andra som inte upplevt dessa bekymmer) men det är vad jag upplevde vid test av utrustningen , min tanke var att behålla den så att lillgrabban skulle ha den till sin FG då han har lite mindre händer & spectrums modeller kan passa bra till barnhänder om man sätter dit det minsta greppet, men de mer eller mindre grava ovan nämnde problem gjorde att den DX3S radion avyttrades till fördel för ytterligare en Futaba 3PMX som funkat kalas oavbrutet.

Har utan överdrift provat alla Futaba modeller ( utan 4PXR ) & gillar de skarpt , bra kvalitetskänsla & känns solida utan att för den delen vara för tunga 3PK är iofs lite i tyngsta laget men de andra ligger fint i handen..

Detta var lite input från mig som jag hoppas kan var till nytta....

Over and OUT.. :wave:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11632
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Radio funderingar på vad man ska köpa..

Post by Dave » 01 Oct 2016, 16:14

Jag har ingen av dem heller, men har märkt att man gärna tittar på mer extra funktioner som telemetri och vad delarna till detta kostar, och även vad extra mottagare kostar om man ska komplettera senare.
Liksom Mats har jag fastnat för Futaba och kör en 4PLS som jag är väldigt nöjd med.
Har även 4PL och 3PM som funkar väldigt bra.

Vad är det för funktioner du är ute efter, Rodex?

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Radio funderingar på vad man ska köpa..

Post by Emanuel21 » 01 Oct 2016, 16:15

Måste hålla med föregående talare...själv har jag en 3PK.
Den är jag supernöjd med...dock sneglar jag på en annan futaba 4PLS som har billigare mottagare så jag kan använda samma radio till alla bilarna.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

Rodex
Posts: 195
Joined: 14 Aug 2013, 09:35
Phone Number: 0761412438
Location: Skurup

Re: Radio funderingar på vad man ska köpa..

Post by Rodex » 01 Oct 2016, 19:40

Tackar för info'n

Jag är ute efter telemetri samt kunna justera t.ex. gas kurva och dylikt, har ju "fortfarande" min brushless DBXL där detta kan komma till hjälp med att tygla kraften ;)
Vill använda samma radio i alla bilarna givetvis men det utgår jag ifrån att man kan på de flesta radio idag.
Mixtra med inställningar så några olika minne per modell hade varit nice, finns iaf. på Spektrum som jag nämnde.

Många som rekomenderar Futuba, får väl läsa lite mer om den, den är bara så förbenat dyr :shock:

Läste någonstans att Sanwa ska komma med en ersättare till deras M12S, någon som hör något om detta?

Rodex
Posts: 195
Joined: 14 Aug 2013, 09:35
Phone Number: 0761412438
Location: Skurup

Re: Radio funderingar på vad man ska köpa..

Post by Rodex » 14 Oct 2016, 17:07

Blev en Sanwa M12 :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests