Gas/bromsservo, några allmänna funderingar.
Posted: 16 Apr 2016, 20:21
Brände mitt t/b servo i mcdn förra helgen, funderar lite kring varför det paja. Tänker att det tyngsta arbetet servot gör är bromsningen och att bromsa en 4wd 1/5a maximalt på greppigt underlag tills hjulen låser sig kräver en hel del kraft. Men tänker även att servot använder onödigt mycket kraft och därmed alstrar onödigt mycket värme pga att det i vissa lägen trycker hårdare på bromsen än vad som krävs för att låsa hjulen.
Vad kan/bör man göra för att undvika att bränna fler t/b servon? Bör man ställa ned endpointen på bromsen så att servot aldrig bromsar hårdare än vad som krävs?(nackdel isf att bromsen tar senare). Överdimensionera vad gäller antal kg? Modifiera länkaget?(befintligt ser ungefär ut som losi 5ive orginal länkage). Allmäna tips på tåligt t/b servo?(savöx jumbo passar inte den savöx platta jag har, däremot standard servo eller mindre ls servon.)
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Vad kan/bör man göra för att undvika att bränna fler t/b servon? Bör man ställa ned endpointen på bromsen så att servot aldrig bromsar hårdare än vad som krävs?(nackdel isf att bromsen tar senare). Överdimensionera vad gäller antal kg? Modifiera länkaget?(befintligt ser ungefär ut som losi 5ive orginal länkage). Allmäna tips på tåligt t/b servo?(savöx jumbo passar inte den savöx platta jag har, däremot standard servo eller mindre ls servon.)
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk