Gas/bromsservo, några allmänna funderingar.

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Gas/bromsservo, några allmänna funderingar.

Post by tesla » 16 Apr 2016, 20:21

Brände mitt t/b servo i mcdn förra helgen, funderar lite kring varför det paja. Tänker att det tyngsta arbetet servot gör är bromsningen och att bromsa en 4wd 1/5a maximalt på greppigt underlag tills hjulen låser sig kräver en hel del kraft. Men tänker även att servot använder onödigt mycket kraft och därmed alstrar onödigt mycket värme pga att det i vissa lägen trycker hårdare på bromsen än vad som krävs för att låsa hjulen.
Vad kan/bör man göra för att undvika att bränna fler t/b servon? Bör man ställa ned endpointen på bromsen så att servot aldrig bromsar hårdare än vad som krävs?(nackdel isf att bromsen tar senare). Överdimensionera vad gäller antal kg? Modifiera länkaget?(befintligt ser ungefär ut som losi 5ive orginal länkage). Allmäna tips på tåligt t/b servo?(savöx jumbo passar inte den savöx platta jag har, däremot standard servo eller mindre ls servon.)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Gas/bromsservo, några allmänna funderingar.

Post by Mats B » 16 Apr 2016, 21:20

Hitech 5765 är ett säkert kort som passar i radioplattan.
Sen bör man justera länkage & hävarmar så de jobbar optimalt.
Om du justerar allt så att servot behöver röra sig minimalt för att ansätta bromsen så kan du utan problem justera EPA på bromsen så att servot inte behöver jobba längre än nödvändigt.
Du får inte några problem med sen broms på det viset
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Gas/bromsservo, några allmänna funderingar.

Post by tesla » 17 Apr 2016, 11:21

Får finlira lite helt enkelt. Är du säker på att hitech passar? Tror själv att det bör passa med tanke på att savöxjumbot nästan går i.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Gas/bromsservo, några allmänna funderingar.

Post by Mats B » 17 Apr 2016, 15:24

Med tanke på att det sitter 5765 / rhino ( samma servo) i alla mina mcd så är jag tämligen säker
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests