Page 1 of 2

Dubbla servon

Posted: 09 Sep 2015, 19:54
by Trash
Hallå, tänker stoppa i två stycken Savöx 0235 i min Losi 5a för att få lite mer bett i styrningen.
Radion är en Sanwa MX 3X och en 5200 LIPo acc på det.
Min fråga är, kan jag köra strömmen via mottagaren eller behöver jag mata servona direkt från batteriet?

Tom

Re: Dubbla servon

Posted: 09 Sep 2015, 20:10
by Mats B
Jag skulle starkt rekommendera att du kör en separat matning till dom då det finns en stor risk att du bränner kopparbanorna i mottagaren annars.

Re: Dubbla servon

Posted: 10 Sep 2015, 07:20
by fredlund
Problemet med dubbelservo är att det kan vara lite lurigt att ställa in. Ställer man in det fel så kan man bränna servona direkt. Och bränner man ett servo så går oftast det andra sönder också.

Jag har gått tillbaks till ett servo igen. 0235 eller 0236 med killer Rc 7volts lipo räcker gott och väl.

Re: Dubbla servon

Posted: 10 Sep 2015, 07:45
by Mats B
Det är bara att vara noggrann vid inställning av länkaget så är det inga bekymmer.

Re: Dubbla servon

Posted: 10 Sep 2015, 08:57
by Trash
Något särskilt man bör tänka på när man ställer in servona?

Tom

Re: Dubbla servon

Posted: 10 Sep 2015, 11:46
by tesla
Trash wrote:Något särskilt man bör tänka på när man ställer in servona?

Tom
Det handlar om att servona inte skall brottas med varandra. Tricket är att första gången man startar dem bara ha servohornet monterat på den ena och låta båda ställa sig i "avslappnat" mittläge. sedan skruvar du bara dit servohornet på den andra också. Lyssna efter överdrivet surrande i lite olika lägen och ev får man finlira lite med styrn länkaget... Självklart bör man ju förstås ha koll på om den ena behöver reverseras eller inte. Kört dubbelservo i 2 mindre bilar i flera år och har aldrig bränt eller haft problem med något av dem så det är inget större problem enl mig bara det blir rätt från början.

Re: Dubbla servon

Posted: 10 Sep 2015, 13:19
by Mats B
Att de inte motarbetar varandra & att länkage går lätt

Re: Dubbla servon

Posted: 10 Sep 2015, 15:01
by Dave
En rekommendation är att du inte skruvar fast länkaget på mer än ett servo och sedan gör fulla utslag för att se om armarna håller samma avstånd i mittenläget som vid fulla utslag.

Re: Dubbla servon

Posted: 10 Sep 2015, 23:29
by Trash
Tackar för tipsen :thumbup:

Re: Dubbla servon

Posted: 10 Nov 2015, 20:28
by Burnout
Mats B wrote:Jag skulle starkt rekommendera att du kör en separat matning till dom då det finns en stor risk att du bränner kopparbanorna i mottagaren annars.
Mats! Vilket märke av separat matning till dubbla servo? Tips?
Jag hade tänkte köra 7.4v till dubbla servo till losin.

Re: Dubbla servon

Posted: 10 Nov 2015, 20:37
by Mats B
Jag har gjort en egen kabelstam till mina bilar, det finns att köpa men kommer ej ihåg vart just nu..

Re: Dubbla servon

Posted: 10 Nov 2015, 20:44
by Burnout
Mats B wrote:Jag har gjort en egen kabelstam till mina bilar, det finns att köpa men kommer ej ihåg vart just nu..
Ok!

Re: Dubbla servon

Posted: 10 Nov 2015, 20:51
by tesla
Mats B wrote:Jag har gjort en egen kabelstam till mina bilar, det finns att köpa men kommer ej ihåg vart just nu..
Fick tag i kablage för direktmatning via swedrc för ett tag sedan.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Re: Dubbla servon

Posted: 11 Nov 2015, 04:48
by håkan
Conrad.se deras futaba kabelstam är för direktmatning ström.
Jag har gjort ett eget kretskort med direkt matning av ström för alla inkopplade enheter. Inget i bilen får ström från mottagaren. Enkelt och bekvämt :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Dubbla servon

Posted: 11 Nov 2015, 04:49
by håkan
Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk