Nybörjarfråga - separat radio

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
PerRc
Posts: 3
Joined: 31 Jul 2014, 07:32

Nybörjarfråga - separat radio

Post by PerRc » 31 Jul 2014, 10:44

Hej,
Jag är helt ny i RC världen förutom lite lekande med coaxial 3-3,5 kanals helis.
Nu har jag beställt en v911, en v912 och samt en Hubsan x4. Samtliga 2.4ghz och med fyra kanaler.

Jag är rätt säker på att det i framtiden kommer att bli fler modeller och lurar på att köpa en radio som passar till samtliga modeller. Radion jag läst om och mer eller mindre bestämt mig för är Spektrum DX6i (https://www.spektrumrc.com/Products/Def ... Id=SPM6600).

Nu till min fråga. Hur pass enkelt är det att få en DX6i att lira med mina helikoptrar och min quad? Finns det profiler som man matchar med modellen eller hur funkar det? Svårt att kalibrera?

Helikoptrarna är beställda från Kina och funderar på att beställa även radion därifrån. Påverkar region på något sätt?

Tack på förhand för hjälp!

Sponsor

Sponsor
 

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Nybörjarfråga - separat radio

Post by wrep » 31 Jul 2014, 13:48

Det finns modeller som är s.k bind-and-fly för spectrum radios, OM du köper sådana modeller kommer det funka med den sändaren annars inte tyvärr. Förr i världen kunde man blanda sändare och mottagare av olika fabrikat men nu med 2,4GHz så går inte det längre... nu måste du ha en mottagare som det står speciellt att den är till för spectrum om det skall funka.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

PerRc
Posts: 3
Joined: 31 Jul 2014, 07:32

Re: Nybörjarfråga - separat radio

Post by PerRc » 31 Jul 2014, 18:36

Tack för svar!
Som jag förstår det så ska jag klara mig fint på en FlySky-Radio till v911 och v912. Någon som har "bindat" dessa helikoptrar med en extern radio? Vilken?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests