Vad är det med mig och servon?

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
User avatar
barchetta_98
Posts: 251
Joined: 26 Dec 2011, 23:54
Phone Number: 0723226893
Location: Herrljunga

Vad är det med mig och servon?

Post by barchetta_98 » 27 Sep 2013, 21:28

Beställde ett nytt Savöx 1256 med metalldrev till mina frambromsar på FG GT bilen.
Monterade servot och kopplade på strömmen och började justera frambromsarna.
Kopplade inte separat ström till servot.
Efter 5 minuters justering och provbromsningar på bänken lade servot helt plötsligt av.
Ingen rök, ingen eld ingen förvarning.

I dag fredag var jag på banan och tränade lite. Efter en stunds körning skulle jag ta
första doseringen efter rakan, svängde nästan fullt vänster med följd av att servot
helt enkelt låste sig i detta läge. När man nu slår på sändaren och mottagaren hittar
inte servot sitt mittläge utan går och ställer sig fullt vänster.
Servot är ett Savöx SV 0235 MG. Så gott som nytt.

Min sändare är Futaba 4pks med originalmottagaren. Inställd på normal mode då jag
kör med ett NiMh batteri på 5 celler=6volt.

Tidigare i somras knäckte jag ett Futaba digitalservo med samma radioutrustning.
Också hemma på bänken vid injustering av frambromsar.
Är det ren jäkla otur eller vad kan det vara för fel i så fall?

Blir fasen dyrt att köra om det ska va på detta viset.
Jag blir så trött......
/Mikael.S
Cidercity Sweden



Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
barchetta_98
Posts: 251
Joined: 26 Dec 2011, 23:54
Phone Number: 0723226893
Location: Herrljunga

Re: Vad är det med mig och servon?

Post by barchetta_98 » 27 Sep 2013, 21:30

Är det någon annan där ute som Savöx servon går sönder för......?
/Mikael.S
Cidercity Sweden



Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922

Ackis
Posts: 18
Joined: 11 May 2013, 16:21
Phone Number: 0709653567
Location: Sölvesborg

Re: Vad är det med mig och servon?

Post by Ackis » 27 Sep 2013, 22:07

Dubbelkolla din on/off knapp.
Jag har hört talas om flera konstiga saker som hänt med servona men det visade sig att det var on/off knappen som det var fel på.
Kan ju vara värt att kolla den. Den är ju bra mycket billigare att byta ut än att byta servon hela tiden.
//Jessica

User avatar
barchetta_98
Posts: 251
Joined: 26 Dec 2011, 23:54
Phone Number: 0723226893
Location: Herrljunga

Re: Vad är det med mig och servon?

Post by barchetta_98 » 27 Sep 2013, 23:26

Hur i helsike kan en on off knapp påverka servona?
Den kan väl inte höja spänningen.
Jag har ju aldrig tappat kontakten med mottagaren någon gång.
Men, det roliga är att jag nyligen köpt en touchknapp för on off.
Den knappen används dock flitigt i vår klubb.
Å andra sidan körde jag utan kontakt i våras med två servo ras ändå.
Men visst kan jag prova och ta bort den nästa säsong.
Tack för tipset i alla fall.
/Mikael.S
Cidercity Sweden



Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922

User avatar
barchetta_98
Posts: 251
Joined: 26 Dec 2011, 23:54
Phone Number: 0723226893
Location: Herrljunga

Re: Vad är det med mig och servon?

Post by barchetta_98 » 27 Sep 2013, 23:31

Följdfråga:
Om det nu skulle vara knappen som helt plötsligt inte släpper
igenom ström. Kan då ett servo gå sönder under belastning
om det blir strömlöst plötsligt? Vid full sväng eller full broms tex.
/Mikael.S
Cidercity Sweden



Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922

Ackis
Posts: 18
Joined: 11 May 2013, 16:21
Phone Number: 0709653567
Location: Sölvesborg

Re: Vad är det med mig och servon?

Post by Ackis » 28 Sep 2013, 10:54

Får styrservot ingen ström blir det "lealöst" och går ut i bottenläget. Du förstör trimpotten.
Är också en anledning att man aldrig ska "jucka" fram och tillbaka för hand på ett servo.
//Jessica

User avatar
barchetta_98
Posts: 251
Joined: 26 Dec 2011, 23:54
Phone Number: 0723226893
Location: Herrljunga

Re: Vad är det med mig och servon?

Post by barchetta_98 » 02 Oct 2013, 23:32

Att strömbrytaren kan orsaka servohaveri gäller väl bara mekaniska strömbrytare som det kunde
bli kortslutning i. Jag har ju en sån där touchvariant.
Funderar lite på hur hårt och hur länge ett 20kg servo kan dra vid max Endpoint läge.
Man kanske bara ska utnyttja 90-95% av servots max dragkraft för att det ska hålla.
/Mikael.S
Cidercity Sweden



Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Vad är det med mig och servon?

Post by Dave » 02 Oct 2013, 23:43

Problemet med strömbrytaren är nog snarare att det blir problem om den glappar.
Kan bli transienter och skit som ställer till det i servot.

User avatar
barchetta_98
Posts: 251
Joined: 26 Dec 2011, 23:54
Phone Number: 0723226893
Location: Herrljunga

Re: Vad är det med mig och servon?

Post by barchetta_98 » 02 Oct 2013, 23:55

Använder ni brytare till era grussprättare?
Där är väl det ännu känsligare med fukt och smuts som kan förstöra en brytare.
Kopplar ni direktström till styrservot?
/Mikael.S
Cidercity Sweden



Gillar allt som brummar och luktar bensin.........!
BMW GT 535mm
Porsche GT 535mm
Futaba 4pks
Walkera V120d02s
Walkera Master CP
WLToys V911
WLToys V922

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Vad är det med mig och servon?

Post by Dave » 03 Oct 2013, 00:00

barchetta_98 wrote:Använder ni brytare till era grussprättare?
Där är väl det ännu känsligare med fukt och smuts som kan förstöra en brytare.
Kopplar ni direktström till styrservot?
Jag kör strömbrytare men dessa har ju en tendens att becka igen med tiden och dammet....
När det börjar krångla brukar det vara killswitchen som blippar först, och motorn misständer emellanåt.
Har haft ett par strömbrytare som jag fått byta faktiskt.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests