sjustera in radio och servon
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: sjustera in radio och servon
Trim är ute på knapparna och subtrim är i menyerna.
Trim = finjustering
Subtrim = grovjustering kanske man kan kalla det
Trim = finjustering
Subtrim = grovjustering kanske man kan kalla det
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
-
- Posts: 650
- Joined: 27 Jul 2011, 17:44
- Location: Norrtälje
Re: sjustera in radio och servon
såg ett setup klipp på losin på tuben!
där dem ställde styrningen. och då tjöt servot vid fullt utslag men de skulle de inte göra!!
ska de göra de tex på gasen och bromsen?
låter som ja är dum som ett tåg kanske men bilen har ju funkat klockrent så detta har ja inte brytt mig om
där dem ställde styrningen. och då tjöt servot vid fullt utslag men de skulle de inte göra!!
ska de göra de tex på gasen och bromsen?
låter som ja är dum som ett tåg kanske men bilen har ju funkat klockrent så detta har ja inte brytt mig om
Re: sjustera in radio och servon
Låter servot så betyder det oftast att det arbetar, vilket det inte ska göra om du justerat EPA korrekt. Undantaget är väl bromsen som servot arbetar emot hela tiden när du bromsar.
-
- Posts: 650
- Joined: 27 Jul 2011, 17:44
- Location: Norrtälje
Re: sjustera in radio och servon
epat har jag justerat så att inte gas armen på förgasaren tar imot när de är full gas!
Re: sjustera in radio och servon
Det är bra. Styrningen ska du förstås också justera om du inte gjort det. När jag tänker efter så kan det nog låta lite från servot även när gasservot i maxläge, eftersom det bör vara en fjäder på förgasaren som försöker dra tillbaka reglaget som servot troligtvis får arbeta lite emot. Så det är inga konstigheter, är EPA justerat så skall det vara all good.
-
- Posts: 650
- Joined: 27 Jul 2011, 17:44
- Location: Norrtälje
Re: sjustera in radio och servon
men de är väl bara epa man använder på gasen? eller använder man trim där med för något?
japp styrning har ja också kollat och kört max åt båda håll så de inte tar imot
japp styrning har ja också kollat och kört max åt båda håll så de inte tar imot
Re: sjustera in radio och servon
Har inte pillat mycket med trim själv men throttle trim t.ex. använder du ju för att justera vart standardläget för servohornet på gas/broms-servot ska vara, t.ex. om bromsvajern är kort och gasvajern lång kanske du behöver justera så hornet står runt 45 grader istället för nolläge. Eller om man har ett dödläge på vajern och inte kan flytta stoppskruven.
Sen finns det ju D/R trim med, kommer inte ihåg vad det står för men det är väl i princip hur skarpt den reagerar när du gasar eller vrider ratten.
Det bästa är dock att läsa manualen för sin sändare, appliceringar kan ju skilja sig åt mellan tillverkare.
Sen finns det ju D/R trim med, kommer inte ihåg vad det står för men det är väl i princip hur skarpt den reagerar när du gasar eller vrider ratten.
Det bästa är dock att läsa manualen för sin sändare, appliceringar kan ju skilja sig åt mellan tillverkare.
Re: sjustera in radio och servon
Lite förtydligandeJ.A racing wrote:Trim är ute på knapparna och subtrim är i menyerna.
Trim = finjustering
Subtrim = grovjustering kanske man kan kalla det
Trim =flyttar nollpunkten inom arbetsområdet på servot
Subtrim = du flyttar hela arbetsområdet ändlägen + nollpunkten flyttas tillsammans så förhållandet inte ändras.
Jag brukar använda subtrim som en första justering för att få servohornen på rätt plats innan injustering av länkagen, sen används trim & epa för att få det sista rätt..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: sjustera in radio och servon
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 23 guests