Futaba och Sanwa, olika kontakter

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Futaba och Sanwa, olika kontakter

Post by Itasha » 01 Jun 2012, 16:52

Fick äntligen min Sanwa MT-4 idag och skulle koppla in Mavericken till den, men tydligen så har inte riskokarna kunnat enats om någon standard på kontakterna. Alla mina kontakter är för Futabas typ (waqr :hammer: ), men vad jag kunnat läsa mig till lite snabbt så ska nyare Sanwa ha samma plats på kablarna som Futaba och det ska tydligen gå att bara fila av lite plast så att Futaba-kontakten passar på en Sanwa-mottagare. Någon som gjort detta?

Vad är annars mina alternativ? Finns det Futaba-Sanwa-adaptrar? Går ju att köpa en förläningskabel och fila till istället, fast grymt onödigt med ett tjog extra kablage, så i sådana fall kan jag lika gärna köpa kontakter för Sanwa och sätta på istället för Futaba. Men om det fungerar bra att fila lite så hade det ju varit skönare än att hålla på och klippa kablar och trixxa med att fästa dem i kontakter.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Futaba och Sanwa, olika kontakter

Post by Dave » 01 Jun 2012, 17:05

Itasha wrote:Fick äntligen min Sanwa MT-4 idag och skulle koppla in Mavericken till den, men tydligen så har inte riskokarna kunnat enats om någon standard på kontakterna. Alla mina kontakter är för Futabas typ (waqr :hammer: ), men vad jag kunnat läsa mig till lite snabbt så ska nyare Sanwa ha samma plats på kablarna som Futaba och det ska tydligen gå att bara fila av lite plast så att Futaba-kontakten passar på en Sanwa-mottagare. Någon som gjort detta?

Vad är annars mina alternativ? Finns det Futaba-Sanwa-adaptrar? Går ju att köpa en förläningskabel och fila till istället, fast grymt onödigt med ett tjog extra kablage, så i sådana fall kan jag lika gärna köpa kontakter för Sanwa och sätta på istället för Futaba. Men om det fungerar bra att fila lite så hade det ju varit skönare än att hålla på och klippa kablar och trixxa med att fästa dem i kontakter.
Har för mig att jag nån gång helt enkelt bytt kontaktstycke på nåt servo eller nån acc.....bara plasten alltså.....
Brukar gå att trixa ut kablarna och montera dem i rätt kontakt.....

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Futaba och Sanwa, olika kontakter

Post by Itasha » 01 Jun 2012, 18:14

Dave wrote:Har för mig att jag nån gång helt enkelt bytt kontaktstycke på nåt servo eller nån acc.....bara plasten alltså.....
Brukar gå att trixa ut kablarna och montera dem i rätt kontakt.....
Har bara sådana kontakter till min elbil, och dem kan jag ju inte ta. :wip: Finns väl att köpa någonstans men har gått och väntat som en tok på att få börja köra, kliade i fingrarna när jag var på Lidköpingsbanan och tittade på förra helgen och ska dit imorgon och köra för första gången tänkte jag. Eftersom jag aldrig kommer att ha användning för Futabas kontakter när jag köpt en fin Sanwa-sändare så är det väl lika bra att skära av den överflödiga plasten?

Låter ju som att jag redan bestämt mig, vilket jag egentligen har, men vill helst höra om någon annan gjort likadant med gott resultat. Man vill ju inte förstöra något. :doh:

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Futaba och Sanwa, olika kontakter

Post by Mats B » 01 Jun 2012, 18:32

Ta en liten avbitare & klipp bort den lilla "flärpen" på kontakten så passar den sen..

Ganska standard att man får göra det för att få ihp en anläggning med olika märken på servon , mottagare & killswitchar & failsafe moduler mm mm..

Kablarna sitter på samma plats i kontakten men det brukar skifta färg på kablarna

Futaba : Svart , röd ,vit ..där vit är signal
Hitech : svart , röd , gul...där gul är signal

Finns även andra som har egna färger T.ex failsafe fs1 & killer rc Killer Bee med färgerna: Brun, röd , orange där orange är signalen... mm mm :thumbsup:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Lusse
Posts: 9357
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Futaba och Sanwa, olika kontakter

Post by Lusse » 01 Jun 2012, 19:09

Jag har gjort lika dant.Skärt bort den lilla pitten som sitter på sidan.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Futaba och Sanwa, olika kontakter

Post by Itasha » 01 Jun 2012, 20:08

Tack grapplar, gjorde likadant jag med nu och det fungerade fint. :thumbsup:

En fråga, när jag sätter på strömmen till bilen så låter servona något förbannat. Fick tyst på styrservona genom att sätta trim-reglagen på noll och lyfta bilen en gång. Throttleservot får jag bara tyst på genom att trimma den så th-trimmen är på 100 på bromssidan. Är det waqr som ställt in det tokigt? Har aldrig monterat ett servo själv så mina kunskaper kring det hela är limiterade, men när broms-trimmen är på 100 så är servot precis i mitten och låter inget. Frågan är om bromsarna aktiveras då. Är en metallögla som bromsvajern (eller vad det kallas) trycks mot, när den är satt på 100 så är det precis så den räcker fram. Den är dessutom lös, ska den inte vara fastsskruvad. :hmm:

Lite bilder:

Här är den metallöglan jag pratade om och bromstrimen satt på 100.
Image

Öglan är som sagt lös, här trycker jag den i motsatt riktning. Skall det vara så eller skall jag dra åt den?
Image

Servot är centrerat som ni ser:
Image

Och här ger jag full broms. Den röda plastbiten trycks knappt in.
Image

Det mest logiska verkar ju vara att ta den lösa öglan, dra den så långt det går inåt mot servot och skruva fast den. Då borde jag få bra bromsverkan och ett servo som inte låter när det är stillastående.

Förklara gärna hur allt hänger ihop. :wip:

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Futaba och Sanwa, olika kontakter

Post by Itasha » 01 Jun 2012, 22:15

Kan nu tillägga efter jungfruturen för mig att 100 brake = 0 brake :D Resulterade att jag i långsam fart körde in i däcket på en bil. :lol2:

Så, varför låter servot för då när det är i 0-läge?

Vidare kunde jag konstatera att waqr inte dragit åt alla skruvar så bra efter sina justering, efter 10 minuter så hände inget när jag gasade. Inspekterade vad som hände när man tryckte på gasen (aldrig grejat med servon innan) och kom på att skruven som fjädern ska trycka emot hade åkt ner. Fick springa in och hämta en hexmejsel och skruva fast den. Är det något man kan justera för hur man vill ha gasen eller ska den ligga så närapå den kan utan att trycka på fjädern?

Vidare tycker jag att bilen drar väldigt åt höger, är det något man kan justera? Jag körde steeringtrim typ 35 så gick den mer eller mindre rakt, men då får ju servot arbeta hela tiden.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Futaba och Sanwa, olika kontakter

Post by Dave » 01 Jun 2012, 22:23

Itasha wrote:
Det mest logiska verkar ju vara att ta den lösa öglan, dra den så långt det går inåt mot servot och skruva fast den. Då borde jag få bra bromsverkan och ett servo som inte låter när det är stillastående.

Förklara gärna hur allt hänger ihop. :wip:
Nej, du ska lossa låsringen som sitter på pinnen som löper genom öglan på bromsarmen.
Bromsarmen ska du dessutom göra så lång som möjligt genom att lossa den lilla insex-skruven som låser den i axeln och flytta öglan så långt du kan från axeln.
Då får du längre hävarm !

När du gjort detta, och servot står i mittenläget, skjuter du låsringen och den röda slangstumpen mot öglan tills det tar emot, drar tillbaka nån enstaka millimeter och drar åt.

Flytta gärna in bromslänkaget på servoarmen också, så blir servot starkare !
:thumbsup:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests