Lämplig sändare till Maverick Blackout

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by Itasha » 15 May 2012, 15:51

Eftersom det är första inlägget här på forumet så tänkte jag att jag skapar en egen liten tråd istället för att bumpa någon halvår gammal. :)

Har precis köpt mig en Maverick Blackout MT från waqr här på forumet. Kändes som att hellre än att köpa en ny så var det bättre med en fin begagnad där de viktigaste modifieringarna redan gjorts, då jag är ny till intresset och har en hel del att lära mig framöver.

Hur som helst så behöver jag en sändare och mottagare till bilen och är intresserad av vad för rekommendationer ni har. De uppenbara kraven är väl 2.4 ghz, 3 kanaler och helst gärna lite modellminnen då jag har tankar på att köpa mig en onroad-bil senare med. Någon extremmodell är jag inte ute efter, men samtidigt inte någon som är skräp heller. Massor av funktioner som man inte använder kan jag klara mig utan, men kontrollprestandan vill jag inte gärna ge efter på. Några modeller jag kikat på:

Spektrum DX3E DSM - http://www.largescaleracing.se/product_ ... cts_id=538
Futaba 3PL - http://www.rc-butiken.se/index.php?act= ... uctId=8423
Futaba 3PM MX - http://www.rc-butiken.se/index.php?act= ... uctId=8021

Den mest intressanta i dagsläget är väl 3PL, känns som en basic modell som har allt jag behöver. Det enda jag är fundersam över är de olika överföringsteknologierna. Vad jag fattat det som så finns det lite olika som används på 2.4 ghz-bandet. Futaba verkar använda antingen FHSS eller FASST, med den sistnämnda för de dyrare modellerna. Spectrumen verkar använda något de kallar DSM. Vad gäller här?

Edit:
Ju mer jag kikar runt, ju mer noterar jag. Är det snarare så att FASST är en äldre teknik, och det är S-FHSS som t.ex. Futaba 4PL (http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catal ... ts_id=3804) använder sig av som är för de dyrare sändarna?
En annan intressant modell också: Sanwa MX-3X 2.4Ghz http://www.swedrc.se/product_info.php?c ... ts_id=2306

Upplys mig! :)

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by J.A racing » 15 May 2012, 16:55

Hej

Och välkommen hit :thumbsup: Kul att bilen stannade inom forumet, så vi får följa den fortsättningsvis.

Det finns en fin Futaba till salu här viewtopic.php?f=24&t=5303 :thumbsup:

Att tänka på när du nämner en ev onroad är att en 4PL kan vara ett bra val.

1. Styrning
2. Gas/bakbroms
3. Frambroms
4. Kill switch (nödstopp på motorn via knapp på radion) :thumbsup:

Fast det går att lösa på ett sätt med 3 kanaler också, men då genom att slå av radion på off knappen inte lika smidigt men det fungerar annars på samma sätt.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by S 500 R » 15 May 2012, 17:02

Jag måste slå ett slag för Sanwa. Jag har två stycken. En MT-4 och en M11X. Underbara maskiner. Lätt meny med stor displayer. På MT-4 är det ingen antenn ivägen heller.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by Malte » 15 May 2012, 17:12

Jag håller med J.A. Köp Stelunex radio. Du kommer bli nöjd, jag har en sådan själv.

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by Itasha » 15 May 2012, 17:52

J.A racing wrote:Hej

Och välkommen hit :thumbsup: Kul att bilen stannade inom forumet, så vi får följa den fortsättningsvis.

Det finns en fin Futaba till salu här viewtopic.php?f=24&t=5303 :thumbsup:

Att tänka på när du nämner en ev onroad är att en 4PL kan vara ett bra val.

1. Styrning
2. Gas/bakbroms
3. Frambroms
4. Kill switch (nödstopp på motorn via knapp på radion) :thumbsup:

Fast det går att lösa på ett sätt med 3 kanaler också, men då genom att slå av radion på off knappen inte lika smidigt men det fungerar annars på samma sätt.
Tackar! Kommer självklart fortsätta att hänga här, är ju helt klart en viktig del av RC-intresset att kunna diskutera det med andra. :)

Lösningen du pratar om, menar du då att man istället för att använda en specifik knapp för killswitchen stänger av sändaren och på så sätt aktiverar fail-safen? Låter ju helt klart som att det skulle fungera bra det med, så att man inte behöver låsa sig vid att ha fyra kanaler.

Angående 3 PMX som du och Malte tipsar om, är det samma som den 3 PM MX jag länkade till i första inlägget? Eller vad är skillnaden? Säljaren har inte skrivit om det ingår mottagare utan bara att det ingår det som följer med en ny, men antar att den saknar mottagare då eftersom han inte skriver ut det. Vad skall man ha för mottagare i sådana fall?

Undrar även vad de viktigaste skillnaderna är mellan 3PL och 3PMX.

Vidare så undrar jag även om 3PMX har några övertag gentemot 4PL? S-FHSS är väl ganska nära FASST i prestanda? Hörde något om att FASST skulle vara bättre för båtar, men det är nog inget jag kommer att börja med. Då står flyg högre upp på listan. 4PL finns ju med mottagare för lite över 2000:-, blir väl ungefär samma pris som en 3PMX med mottagare som måste köpas till. 4PL ser väldigt fräsch ut i mina ögon, men jag kanske stirrar mig blind på den stora displayen. :)

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by J.A racing » 15 May 2012, 18:21

Ja det finns 2 olika kill switch, bara man får den version som passar till den radion man har så fungerar det så. Det den gör är att den stänger av motorn om radion och mottagaren tappar kontakt med varandra. :thumbsup: Skulle tro att Stellans radio säljs med medföljande mottagare. Det du själv nämner är ju displayen på 4pl som talar i klartext jämfört mot 3pmx som har förkortningar för alla menyer, men det lär man sig dock snart.

Futaba gör bara bra grejer så oavsett vilken du väljer så får du en kanon radio, samt att det är många som använder dom och kan inställningarna. :thumbsup:

Den hette 3pm sen kom 3pm 2,4 och vidare så kom 3pm mx, som kallas 3pmx :thumbsup:

Spektrum och Sanwa är inga dåliga grejer heller, tycke och smak samt pris är nog det som avgör i slutänden.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by Itasha » 17 May 2012, 15:12

Börjat dra mig åt en Sanwa MT-4, sett många som pratat gott om Sanwa här och jag gillar den stora displayen och att den har fyra kanaler. Telemetrin är lite rolig också, om än kanske inte så nödvändig. :) Mottagar-kompabiliteten och responsen ska vara grymt bra med.

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by S 500 R » 17 May 2012, 15:33

Du kommer inte ångra dig om du köper en sådan :thumbsup:
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by Itasha » 17 May 2012, 16:33

Ju mer jag läser ju mer taggad blir jag faktiskt på en MT-4! :thumbsup:

En fråga, finns det några specialla krav på sändaren om man skaffar en bil för drifting senare? Kan tänka mig att 4-ch helt klart är en fördel för bromskontroll, men det har ju MT-4 så.

adrenaline
Posts: 650
Joined: 27 Jul 2011, 17:44
Location: Norrtälje

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by adrenaline » 17 May 2012, 19:02

köp sanwa mt4. ja kör också med en sån och tänker inte byta :thumbsup:

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by Itasha » 17 May 2012, 19:13

S 500 R wrote:Du kommer inte ångra dig om du köper en sådan :thumbsup:
adrenaline wrote:köp sanwa mt4. ja kör också med en sån och tänker inte byta :thumbsup:
Grapplar, vad betalar ni för era mottagare? :shock: Kollar runt bland svenska butiker och de få Sanwa-mottagare man hittar ligger ju på riktiga ockerpriser. T.ex. här ett bra exempel: http://www.swedrc.se/index.php?cPath=38_60
Den 4-kanalssändare man vill ha till sin MT-4 som använder den bästa radiotypen (FH4T) ligger på 1100 kr, och om man struntar i telemetri och nöjer sig med FHSS-3 så går det ner till tusenlappen, och sedan 900 kr för tre kanaler och FHSS-2. :doh:

Futaba däremot får man en fin 4-kanalsmottagare med deras S-FHSS för en bit under 600 kr. http://www.rc-butiken.se/index.php?act= ... uctId=9050 :hammer:

Jag har planer på att köpa mig åtminstone 1-2 typer av bilar till, man kommer ju känna sig smått irriterad när man blir tvungen att köpa de där Sanwa-mottagarna varje gång.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by Dave » 17 May 2012, 19:24

Jag kör med en riktig skitradio och är helnöjd.
Alla funktioner jag behöver finns, och en mottagare kostar 50:-

:lol2:

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by S 500 R » 17 May 2012, 19:32

Jag tror du ger ca 2400:- för radio och mottagare. Men en extra mottagare kostar ett par spänn.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

adrenaline
Posts: 650
Joined: 27 Jul 2011, 17:44
Location: Norrtälje

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by adrenaline » 17 May 2012, 23:21

Ja tror/är rätt säker på att everödsrc är billigast på både sändare och mottagare

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Lämplig sändare till Maverick Blackout

Post by Itasha » 18 May 2012, 14:39

En fråga till er som har MT-4an, hur är det med bromsmixning? Läste att det fanns lite att sakna med det hos MX11, är det likadant med MT-4? Om man skulle vilja satsa lite på onroad senare tänkte jag. Har otroligt svårt att välja mellan MT-4 och 4PL, båda är ju grymt bra sändare även om MT-4 lockar lite extra i dagsläget.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests