Direct power till servon
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Direct power till servon
Det har ju varit lite diskussioner runt omkring ang detta vissa hävdar att det är ett måste och några vet knappt vad det är. Vad jag förstått så är det viktigast i en offroad bil, där det ibland kan gå riktigt tungt för tex ett styrservo. Detta är alltså för att skydda mottagaren och förhindra att man bränner upp kretskortet. Jag vill ju hävda att det knappt finns någon som kör med detta och med gott resultat.
Kollar man i tabeller för kabelareor för dom amp-styrkorna som tex ett rhino kan dra och vid 6-volt, så blir det ju rätt feta kablar i och för sig inga längder att tala om men att få in allt i en lite radiolåda är ju omöjligt.
Vad tror ni är det viktigt med DP-kablage eller inte i en LS-bil ??
Kollar man i tabeller för kabelareor för dom amp-styrkorna som tex ett rhino kan dra och vid 6-volt, så blir det ju rätt feta kablar i och för sig inga längder att tala om men att få in allt i en lite radiolåda är ju omöjligt.
Vad tror ni är det viktigt med DP-kablage eller inte i en LS-bil ??
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Direct power till servon
Jag har kört med vanliga anslutningar sen 2007. Och mina mot tagare har klarat sig.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Direct power till servon
Jag hade inte hört om detta problemet för än det kom upp i din tråd J.A. Jag har inte heller haft något problem.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Direct power till servon
Detta har väl egentligen bara avänts på bilar med dubbla styrservon för att slippa risken med att mottagaren brinner upp....
Men det är ju också skillnad på vilka mottagare man använder....
Mina Eurgle för 80:-/st är ju ingen katastrof om de ryker.....handlar det istället om 1000-1500 kanske det är en billig försäkring att koppla förbi kraften...
Har inte bränt nån i varken MCD monstern eller Rallyn.....än....
Men det är ju också skillnad på vilka mottagare man använder....
Mina Eurgle för 80:-/st är ju ingen katastrof om de ryker.....handlar det istället om 1000-1500 kanske det är en billig försäkring att koppla förbi kraften...
Har inte bränt nån i varken MCD monstern eller Rallyn.....än....
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Direct power till servon
Jag körde med direktmatning förr, och tyckte det gav lite bättre fart på styrservot, men senaste åren har jag inte orkat göra direktmatning, och har inte haft några problem.
Jag kör också med billiga mottagare..
Jag kör också med billiga mottagare..
Re: Direct power till servon
Jag har testat att köra med både och på min FG och JA det ger mer pulver till servot med direktkoppling. Det går ju lika bra utan för dom flesta men en liten boost med effekt till servot blir det allt!!
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
Turnigy Trailblacer BL 1/6
Associated SC10 4x4 Mamba pro
mm mm
Team Losi LST2
Team Magig G4
Turnigy Trailblacer BL 1/6
Associated SC10 4x4 Mamba pro
mm mm
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Direct power till servon
He he... eftersom det var jag som startade debatten gör jag ett litet inlägg också
Till Hitecs största servo (fysiskt iaf), 805 MG eller vad det heter, får man med en y-kabel i originalkartongen just för att det inte är rekommenderat att enbart mata genom mottagaren.
Om man kollar hur mycket ett servo drar i dagens läge så är 5 Ampere inte något konstigt... om Mr Murphy visar sin bästa sida kan du dra 20A med 4 servon om alla går mot ändläge samtidigt... Särskilt vid inbromsning på en touringbil drar det mycket ström då bägge servona jobbar fullt samtidigt...
Det minsta som jag skulle rekommendera på en bil med frambromsar är att man iaf matar in spänning i mottagaren på 2 ställen, helst i bägge "ändar" på mottagaren.
Ett alternativ är ju att man löder på banorna i mottagaren med mycket tenn så att man får upp arean lite.
Till Hitecs största servo (fysiskt iaf), 805 MG eller vad det heter, får man med en y-kabel i originalkartongen just för att det inte är rekommenderat att enbart mata genom mottagaren.
Om man kollar hur mycket ett servo drar i dagens läge så är 5 Ampere inte något konstigt... om Mr Murphy visar sin bästa sida kan du dra 20A med 4 servon om alla går mot ändläge samtidigt... Särskilt vid inbromsning på en touringbil drar det mycket ström då bägge servona jobbar fullt samtidigt...
Det minsta som jag skulle rekommendera på en bil med frambromsar är att man iaf matar in spänning i mottagaren på 2 ställen, helst i bägge "ändar" på mottagaren.
Ett alternativ är ju att man löder på banorna i mottagaren med mycket tenn så att man får upp arean lite.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: Direct power till servon
Jag kör med direct power i min kärra och har gjort det since day 1, så jag kan inte bekräfta att det går snabbare.
Men min mottagare kostar 1100kr (R614FF), tycker det är en billig försäkring att lägga nån hundralapp på DP-kabelset eller löda några timmar.. Läser man på utländska forum så har några haft problem med överhettade mottagare som lett till failure.. Den värmen kommer ifrån att du leder all kraftförsörjning genom tunna banor i mottagarens kretskort som blir lite som värmekablar. Vill tom minnas att jag läst att Futaba själva rekommenderar att mottagaren placeras i ventilerat utrymme och dessutom ställs upp på långsidan, inte liggande, för bättre luftgenomströmning/kylning.
Man kan likna det vid en gammal porslinssäkring som flera gånger legat kring maximalt strömuttag utan att tråden brunnit av, detta medför att materialet, i detta fall tråden blir utmattat och en vacker dag räcker det med att kliva upp på morgonen och slå på strömbrytaren till badrummet och säkringen löser ut.
Med det vill jag säga att, jag tror inte du bränenr en mottagare genom att köra runt med ett rhino en gång, men ju mer du gör det, ju mer ökar risken att mottagaren "brinner upp". Better safe then sorry, många här har lagt 10-30 tusen på en bil, en hundring till har väl ingen dött av?
Men min mottagare kostar 1100kr (R614FF), tycker det är en billig försäkring att lägga nån hundralapp på DP-kabelset eller löda några timmar.. Läser man på utländska forum så har några haft problem med överhettade mottagare som lett till failure.. Den värmen kommer ifrån att du leder all kraftförsörjning genom tunna banor i mottagarens kretskort som blir lite som värmekablar. Vill tom minnas att jag läst att Futaba själva rekommenderar att mottagaren placeras i ventilerat utrymme och dessutom ställs upp på långsidan, inte liggande, för bättre luftgenomströmning/kylning.
Man kan likna det vid en gammal porslinssäkring som flera gånger legat kring maximalt strömuttag utan att tråden brunnit av, detta medför att materialet, i detta fall tråden blir utmattat och en vacker dag räcker det med att kliva upp på morgonen och slå på strömbrytaren till badrummet och säkringen löser ut.
Med det vill jag säga att, jag tror inte du bränenr en mottagare genom att köra runt med ett rhino en gång, men ju mer du gör det, ju mer ökar risken att mottagaren "brinner upp". Better safe then sorry, många här har lagt 10-30 tusen på en bil, en hundring till har väl ingen dött av?
My motor is stalled but my wheels are still spinning
Re: Direct power till servon
Sorry att bryta in, men vad är DP kablage? Hänger inte riktigt med i disskusionen.
Är det som jag har i MCD' med Y kabel som går både till mottagare och batteri?
Är det som jag har i MCD' med Y kabel som går både till mottagare och batteri?
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Direct power till servon
yes DP= Direct Power = ström direkt från batteriet till servona utan att gå via mottagaren som har klena ledningsbanor.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: Direct power till servon
Dp=direct power, du ger servona plus och minus direkt från batteriet, och mottagaren ger endast ut styrsignalerna till servona utan att leda ström från batteriet via sig själv ut till servona.nho1 wrote:Sorry att bryta in, men vad är DP kablage? Hänger inte riktigt med i disskusionen.
Är det som jag har i MCD' med Y kabel som går både till mottagare och batteri?
Edit, Per var snabbare
My motor is stalled but my wheels are still spinning
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Direct power till servon
Jag tror min kabel är 0,5 mm2 siliconekabel ,jag köpte den på söders-rc har jag för mig. Vi köpte av Baltecno en gång också.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: Direct power till servon
Jag kör på den från RC-car, betydligt grövre än servokablarna..
Men sen bör man ha i åtanke att banorna på kretskortet är gjorda av tenn, medan de flesta kablar är koppar och ibland aluminium, kopparn har lägst resistans, efter det alu och av dessa 3 har tenn störst resistans.. Det gör att du kan vid samma strömuttag ha mindre area på koppar än om du hade valt tenn som ledare.
Edit: silver har givetvis lägst resistans, men jag har svårt att tro att ledarbanorna på kretskortet är gjorda av silver på mottagarna..
Men sen bör man ha i åtanke att banorna på kretskortet är gjorda av tenn, medan de flesta kablar är koppar och ibland aluminium, kopparn har lägst resistans, efter det alu och av dessa 3 har tenn störst resistans.. Det gör att du kan vid samma strömuttag ha mindre area på koppar än om du hade valt tenn som ledare.
Edit: silver har givetvis lägst resistans, men jag har svårt att tro att ledarbanorna på kretskortet är gjorda av silver på mottagarna..
My motor is stalled but my wheels are still spinning
Re: Direct power till servon
Hej.
Intressant läsning det här, verkar som om detta kan vara lösningen på
mitt styrproblem på Losi:n.
Någon som har en länk till en färdig lösning, så hade jag varit tacksam.
mvh
Lennart
Intressant läsning det här, verkar som om detta kan vara lösningen på
mitt styrproblem på Losi:n.
Någon som har en länk till en färdig lösning, så hade jag varit tacksam.
mvh
Lennart
Losi 5ive T
FG Baja, OBR Race mod.
Axial Trial Honcho
Axial Wraith
Hyper 8 pro.
FG Baja, OBR Race mod.
Axial Trial Honcho
Axial Wraith
Hyper 8 pro.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests