Servo problem
Servo problem
Har lite problem med FG:n, när motorn inte är igång så funkar både gas servo och styr servo, men när den är igång så lever de ett eget liv. Jag kan inte styra de alls, servot till gasen rycker och hackar, utan att jag gör något. Vet ni vad felet kan vara? Säg till om det är något som jag behöver beskriva tydligare, är lite trött just nu.
Är på jakt efter en "ny" bil. Har du någon?
Re: Servo problem
Spontant känns det som om det är tändsystemet som stör servona. Är ju inte helt ovanligt på bensinare Dock låter detta lite väl extremt. Hur har du mottagaren placerad? Kör du med en störningsfri tändningshatt typ denna?
http://www.rc-car-online-shop.de/cgi-bi ... park%20cap" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rc-car-online-shop.de/cgi-bi ... park%20cap" onclick="window.open(this.href);return false;
Letar Baja 5B
Re: Servo problem
Låter troligt att det är tändsystemet som jäklas med dig..
Men jag undrar oxå vad du har för radioutrustning??
Vissa FM 27 & så gott alla AM 27 anläggningar ogillar våra motorer.
Jag hade samma problem med min marder innan jag bytte radio.
Den som strulade var en Futaba 3PM FM 27.
När jag bytte till en lika dan fast FM40 så fungerade det alldeles utmärkt.
Då trodde jag oxå att det var tändningen som hade spökat men det visade sig vara mottagaren som inte gillade de högfrkventa vibrationerna som blev när motorn var igång.
Detta konstaterade jag när jag testade radion i en av mina gamla tamiya bilar..
Allt funkade kalas tills jag körde över ett parti med "tvättbredestuk" då fick servona fnatt igen.
så fort det blev plant igen så var allt som vanligt igen.
Gjorde efter det ett väldigt ovetenskapligt test med min rakaparat som simulator för vibrationerna, jag tejpade fast mottagaren på rakapparaten & pluggade in servona .
När jag testade utan att rakapparaten var påslagan så funkade allt perfekt men så fort jag startade den så fick servona totalt frispel .
Mottagaren byttes senare till en likadan fast ny & efter det så funkar allt som det ska igen oavsett vilken bil jag använder den i.
Men jag undrar oxå vad du har för radioutrustning??
Vissa FM 27 & så gott alla AM 27 anläggningar ogillar våra motorer.
Jag hade samma problem med min marder innan jag bytte radio.
Den som strulade var en Futaba 3PM FM 27.
När jag bytte till en lika dan fast FM40 så fungerade det alldeles utmärkt.
Då trodde jag oxå att det var tändningen som hade spökat men det visade sig vara mottagaren som inte gillade de högfrkventa vibrationerna som blev när motorn var igång.
Detta konstaterade jag när jag testade radion i en av mina gamla tamiya bilar..
Allt funkade kalas tills jag körde över ett parti med "tvättbredestuk" då fick servona fnatt igen.
så fort det blev plant igen så var allt som vanligt igen.
Gjorde efter det ett väldigt ovetenskapligt test med min rakaparat som simulator för vibrationerna, jag tejpade fast mottagaren på rakapparaten & pluggade in servona .
När jag testade utan att rakapparaten var påslagan så funkade allt perfekt men så fort jag startade den så fick servona totalt frispel .
Mottagaren byttes senare till en likadan fast ny & efter det så funkar allt som det ska igen oavsett vilken bil jag använder den i.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Re: Servo problem
Det som är extra konstigt är att det har fungerat helt perfekt för ett tag sen. Har inte bytt något sen dess. Ska kolla vad det är för radioutrustning, om det kan vara samma som du Mats B nämnde.
Är på jakt efter en "ny" bil. Har du någon?
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Servo problem
Kan vara glappkontakt 'någonstans', eller kanske någon skavd kabel som ligger mot chassit?
Har du on/off switch så kan det vara den som blivit dålig också. Jag brukar ta bort dom och bara använda kontakten till acken för att bryta strömmen.
Lösa metalldelar som vibrerar mot varandra kan ha denna effekt på en am/fm radio också. Tex en avgaspipa som ligger och skallrar..
Jag rekommenderar 2.4GHz radio för att slippa en stor del av dessa bekymmer! (Acoms för ca 800kr har funkat bra för mig)
Har du on/off switch så kan det vara den som blivit dålig också. Jag brukar ta bort dom och bara använda kontakten till acken för att bryta strömmen.
Lösa metalldelar som vibrerar mot varandra kan ha denna effekt på en am/fm radio också. Tex en avgaspipa som ligger och skallrar..
Jag rekommenderar 2.4GHz radio för att slippa en stor del av dessa bekymmer! (Acoms för ca 800kr har funkat bra för mig)
Re: Servo problem
Jag provade med en störningsfri tändningshatt, hjälpte inte. Funderar på att byta till 2,4Ghz och så får jag se om det funkar.
Är på jakt efter en "ny" bil. Har du någon?
Re: Servo problem
Det är inget att tänka på, det är bara att byta... Då sliper du problemet med kristaler åckså.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests