Någon med erfarenhet av FPV?

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Någon med erfarenhet av FPV?

Post by Rallyfinnen » 22 Sep 2011, 20:19

Jag har fått för mig att en video/aurdiolänk till bilen skulle vara en rolig grej! Varför stå och titta på bilen utifrån, när man istället kan köra med videolänk inifrån bilen med ljud och allt??!!! Kineserna säljer sådana system till rätt små pengar, och flyg-gubbarna verkar använda dom med skaplig framgång, måste ju provs helt enkelt ;) Detta måste ju vara rc-hobbyns framtid!?
Tanken jag har är att styra med ratt och pedaler, och ha en skärm att titta på, men det kan ju ändras. Glasögonen kostar ju en del, och jag tenkte börja så billigt som möjligt. Tänkte jag skulle montera det i Lautern eller rallyn, blir nog lite skakigt på en offroad..

Om någon här på forumet hållit på med FPV, så är jag intresserad av erfarenheter och tips!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by S 500 R » 22 Sep 2011, 21:08

Riktigt coolt... ser fram mot ett resultat!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by Dave » 22 Sep 2011, 21:17

Kul idé !
Kan ju bli en aning svårkört dock......och flygsnubbarna som håller på sitter gärna ner....OCH håller sig i.....
:lol2:

Jag ser framtiden med ett stort mektält i Hawaiihålan där alla sitter med varsin stol och ratt med pedaler i spöregnet å kör för fullt !
:hammer: :hammer: :hammer:

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by wrep » 22 Sep 2011, 21:27

Jag har en sådan som finns på Hobbyking... den kostar inte så mycket men som vanligt får man vad man betalar för.. Den kameran klarar inte motljus :doh: då blir marken bara svart helt utan detaljer... däremot funkar den riktigt bra i mörker :) jag har kört den på min crawler på natten. Du måste även satsa på ett system som inte sänder på 2,4Ghz för annars får du problem med radion.. tyvärr är min just en 2,4 så den går bara om man kör 35 eller 40MHz till radion.

Rådet är väl att satsa på en lite dyrare kamera än de som finns på Hobbyking iaf.. :thumbsup:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by Rallyfinnen » 22 Sep 2011, 22:20

Japp, har tittat på 900MHz 100-200mW, borde ju ge mest räckvidd/effekt (och pris), om det sedan är godkänd frekvens är väl en annan sak.. :roll:

Har läst lite samma om kamerorna också, att dom funkar sådär..Det lilla jag läst är att det finns två kameratyper, och man får i princip välja mellan vibrationståligt eller att den hanterar motljus. Sedan finns det säkert bättre och sämre av båda också.

Tänkte jag skulle köpa en billig 2,4GHz flygradio som man slaktar och kopplar in ratt och pedaler på. Är nämligen inne på att kunna bromsa och gasa samtidigt.. ;)

Fortfarande i planeringsstadiet, men det kan vara ett kul vinterprojekt!

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by wrep » 23 Sep 2011, 22:16

Min är en 100mW 2,4Ghz och den räcker till andra sidan industriomdrådet vi mekar i ,bakom stora hus med plåtfasad utan att bilden blir alltför dålig... Köp en 1300Mhz istället ? den är iaf nästan laglig i sverige :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by Rallyfinnen » 24 Sep 2011, 17:32

Hann redan 'klicka hem' ett 900 200mW kit. Gick inte att köpa utan kamera från HK, så jag får väl skaffa en annan om den är kass. Köpte dessutom en 6-kanalers 2,4 flygradio att slakta. Totalt ca 100USD.. får se hur det funkar med tull odyl till Tyskland.. :hmm:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by Rallyfinnen » 24 Nov 2011, 17:17

Efter en lång väntan på paket som aldrig kom, visar det sig att paketet gått tillbaka till hobbyking för att det inte kunde levereras.. Kanske har med tysk tull att göra, ved vet jag..
Nu har jag lagt ordern igen (men på en 100mW sändare denna gång), men tyvärr är programmeringskabeln till radion restad, så det kan nog ta en stund innan jag får något paket. Nåja, när jag en gång börjat vänta, så kan jag väl fortsätta i samma stil..

En rolig detalj är att när jag beställde till Tyskland så kunde jag inte välja vad det skulle stå för värde på paketet, men det kunde jag nu när jag valde Sverige :thumbsup:

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by wrep » 25 Nov 2011, 12:41

Tog du 900Mhz igen eller någon lite mindre olaglig frekvens? :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by Rallyfinnen » 25 Nov 2011, 18:24

Jag körde vidare på det olagliga spåret ;)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by Rallyfinnen » 30 Dec 2011, 10:30

Dags för liten uppdatering!
Efter lite tjat till HK så ska nu paketet vara på väg. Fattar inte riktigt att dom inte lägger undan grejerna som finns och sedan väntar tills det som saknas kommer in. Har kollat lite på lagerstatus, och sett att först saknades en USB-kabel, sedan var det FPV-grejerna som saknades.. Hade dom satt undan FPV-grejerna och väntat in kabeln så hade jag haft paketet redan. Blir lite sur på sådant, grejerna är ju redan betalda, så dom borde ju reservera dom.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by Rallyfinnen » 25 Feb 2012, 20:31

Har inte uppdaterat här på länge, men testade lite mer idag. Har kopplat in en mikrofon också, och det funkar.
Bilden är bra, och räckvidden verkar också bra (orkade inte gå så långt att den tappade kontakten).
Kameran är ingen höjdare i motljus kunde jag konstatera, det lir bara svart/vit bild och man ser ingenting om man riktar kameran mot solen.
Jag ser snabba störningar i bilden ibland, och märkte att det beror på placering av sändare/mottagare, men dom verkar aldrig försvinna helt. Verkar som det har med våglängd/reflektioner att göra, för när man flyttar sändaren förbi vissa punkter så får man störningar i bilden. För man sändaren fram och tillbaka förbi en sådan punkt så återupprepas störningen exakt varje gång. Testade med en annan frekvens också, men störningarna verkade inte påverkas nämnvärt.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by wrep » 26 Feb 2012, 00:51

Jag byggde en patch-antenn till min mottagare... den typ 100-dubblade räckvidden. Med original kunde man inte gå ut utanför garageporten med porten öppen innan bilden försvann... men patch-antennen kunde man gå till andra sidan industriområdet bakom ett hus när dörren var stängd och bilden var ok ändå :thumbsup:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by Rallyfinnen » 26 Feb 2012, 10:51

Jag testade med mottagaren liggande på bordet inne i verkstan med stängd port, och när sändaren var ca 100m bort, bakom ett andra betonghus, så började den tappa bilden. Det verkar alltså som räckvidden är bra, men att den har små störningar på vissa ställen, även när man är nära mottagaren. Det kanske inte är så lätt att få tag på 800MHz antenner att testa med heller?
Nästa test får väl bli i bil för att se hur det funkar i praktiken.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Någon med erfarenhet av FPV?

Post by Dave » 26 Feb 2012, 11:36

På hobbymässan i Skövde senast, fanns det en hel del folk som pysslade med FPV......mest till flyg då.....
Kanske finns det intressanta prylar där att kolla in den 3/3 ?
:sunglasses:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests