Billig tidtagning

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Billig tidtagning

Post by Mats B » 01 Dec 2014, 12:43

Detta kanske kan vara nåt om inte det andra funkar som tänkt..

http://rsb.se/arena/showthread.php?5672 ... en-sj%E4lv
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Billig tidtagning

Post by Dave » 01 Dec 2014, 15:50

Helt klart värt att kolla upp!
:thumbsup:

dantiberg
Posts: 14
Joined: 22 May 2014, 11:23

Re: Billig tidtagning

Post by dantiberg » 01 Dec 2014, 22:05

jag håller på med ett system likt gurras som ni länkade till. jag tänker släppa all kod opensource.
just nu består transponder av en liten arduino och ett fåtal komponenter. en transponder kostar då 200kr. det går bygga billigare vilket jag kommer testa sen. tror man kan komma ner till ca 50kr/transponder.

mottagare är arduino också plus andra delar som lcd display m.m just nu ligger mottagaren på 600kr men då är det en stor arduino man kan nog klara sig med betydligt mindre senare.

mottagaren är just nu live men ska i dagarna testa spara allt på minneskort.

fördelar som man kan använda i framtiden:
blåtand/wifi, sända allt till ex mobil eller dator

vill ni ha mer info eller hjälpa till med idéer så är jag mer en hjälpsam :)

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Billig tidtagning

Post by Dave » 01 Dec 2014, 22:44

Det primära är att det blir ett billigt system som är tillförlitligt i varvräkning. Själva tidtagningen ser jag ser jag som mindre viktig.
Om vi kan få ett stabilt system som räknar varven räcker det gott för att racingen kan ta fart på allvar.
Vi har drömt om ett 6h race i Sandhem, men den varvräknaren finns inte som skulle stå ut att räkna manuellt i 6h.

Vi ska inte räkna tusendelar och skulle två bilar komma inom samma sekund i mål, löser vi nog det.

Jag är väldigt skeptisk till IR eftersom det hoppar och studsar och dessutom blir smutsigt och dammigt väldigt fort.
Om man ska ha en båge över start och mållinjen måste det funka att passera i 80+ stående på framhjulen....

Enda chansen är att montera bågen någonstans på banan där risken att missa en räkning är mindre.

Vad skulle Aurdino systemet klara för avstånd från bil till läsare?

dantiberg
Posts: 14
Joined: 22 May 2014, 11:23

Re: Billig tidtagning

Post by dantiberg » 02 Dec 2014, 09:45

avståndet beror ju inte på arduino utan på vilka komponenter man kopplar in. pratar vi ir så täcker den med stark signal lätt 5meter(med stark signal).

ir sänder vågor med 38 000 svängningar/minut så det hinner lätt skicka data i 80+ :)

och ja det skulle utan problem gå använda ett sånt system för 6h race

dantiberg
Posts: 14
Joined: 22 May 2014, 11:23

Re: Billig tidtagning

Post by dantiberg » 02 Dec 2014, 09:46

en annan fördel är man kan ta med denna enhet vart man än är. bara ställa upp å sen köra. hade man velat köra slinga i marken eller liknande så måste man ju få ner den under banan vilket kan vara svårt på asfaltsbanor :)

dantiberg
Posts: 14
Joined: 22 May 2014, 11:23

Re: Billig tidtagning

Post by dantiberg » 03 Dec 2014, 13:39

jag kan starta en tråd om mitt projekt om folk är intresserade så kan ni ta efter det ni gillar och komma med förslag m.m


Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests