Rhino4 servo... DÖD...?

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Rhino4 servo... DÖD...?

Post by Lusse » 26 Jul 2011, 20:18

markusb wrote:Om du ska mäta transistorerna så måste du först leta upp databladet på dom för att se hur pinnarna är anslutna.
Vad heter kapslarna?

För 60% av nypriset kan det absolut vara värt att skicka det!
Om jag räknar rett så lönar det sig att köpa ett Hitec 5755. För det blir billigare..Ett multiplex rino4 kostar över 1000 lappen.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Sponsor

Sponsor
 

Mex77
Posts: 73
Joined: 17 Jun 2011, 09:23
Location: Norway

Re: Rhino4 servo... DÖD...?

Post by Mex77 » 26 Jul 2011, 20:29

Det luktar skumt att jag skulle få 60% rabatt på ett nytt servo, kanske bättre att få Rhino servot fixat istället, frågan är bara hur :o

Fick detta som svar av Jimmy som skrivit denna:
http://www.p1800.dk/rhino/indexen.htm

Hei,
kan jeg ikke bare kjøpe 2st MOSFET IC IRF7389 SMD av deg?

/Rikard



Hej Rikard

Jo, det kan du godt, men jeg er 99,9% sikker på at det ikke er dem som er problemet.

MVH,
Jimmy

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Rhino4 servo... DÖD...?

Post by Mats B » 27 Jul 2011, 19:59

Då dina feta kretsar ser väldigt fina ut så tror jag inte heller att felet ligger där...

När en feta krets har havererat så brukar de till 99% se ut som den övre på bilden.

Image
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
markusb
Posts: 1183
Joined: 27 Jul 2010, 16:03
Phone Number: 0739239772
Location: Kalmar/Öland

Re: Rhino4 servo... DÖD...?

Post by markusb » 27 Jul 2011, 21:10

FETarna kan vara trasiga ändå. Har sett både sprängda och till synes oskadda som varit totalkortis i många fartreglage jag lagat. Bygger på samma princip som ett servo.
Men ofta så lämnar den magiska röken kapseln med en smäll det kan jag hålla med om.

Vill du utesluta lite i ditt servo så kan du koppla in det och mäta om du har signal till gate:arna på FETarna. Har du det och inget funkar så är FETarna paj. Har du inte signal där så har du felet innan, ex mikrokontrollern. Finns det servosignal in till kontrollern? Har kontrollern matningspänning? Är matningen till FETarna okej?

Du kan behöva ett oscilloskop för att felsöka med precision i servot. En vanlig multimeter duger en bra bit om du vet hur signalerna beter sig och vad det kan borde bli för mätvärden. Tänk på att det är PWMade signaler, snabba på/av-signaler kan man säga.

EDIT: http://www.digitalnemesis.com/info/docs/rcservo/
Ett fint blockdiagram på ett servo som kan hjälpa dig förstå signalerna och funktionen när du ska felsöka.

Mex77
Posts: 73
Joined: 17 Jun 2011, 09:23
Location: Norway

Re: Rhino4 servo... DÖD...?

Post by Mex77 » 28 Jul 2011, 09:42

Tack så mycket för all hjälp... :thumbsup:

Mex77
Posts: 73
Joined: 17 Jun 2011, 09:23
Location: Norway

Re: Rhino4 servo... DÖD...?

Post by Mex77 » 06 Nov 2011, 19:44

Köpte som sagt ett 5755 :thumbsup: och det fungerar fin fint :)
Antar att det som dödade servot var dreven i servot och även ett låst kullager...

Öppnade alla servon, gjorde rent, fettade in kuggen och packade om kullagren.
Tog även lite extra fett på utgående axel ihopp om att det tätar lite bättre mot vatten & fukt... :wip:

Tror inte Hitec servot hade o-ring på utgående axel som Rhino har :hmm:

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Rhino4 servo... DÖD...?

Post by sx3 » 06 Nov 2011, 20:20

Du får gärna skicka Rhinot till mig om du gett upp det =)
Lite reservdelar är aldrig fel ;)
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rhino4 servo... DÖD...?

Post by Rallyfinnen » 15 Jan 2012, 22:12

Tar upp denna tråd igen, då jag bytte till mig två döda 5755 med Bjuggen idag.
Det ena var kretskortet helt uppeldat på, så det fick donera 'växel-hus' till servot i Lautern, för det var sprucket. (vanligt fel?)
Däremot verkar ena fet-kretsen vara kass på det andra. Den blir varm så fort man kopplar spänning till servot, och har en inre resistans på ca 20ohm medan den andra var många kohm, dessutom är det lite brunt på kretskortet vid kretsen. Beställde 4st kretsar från elfa, så har jag några i reserv för framtiden också, eller ifall jag klantar till det med lödningen.
Tycker det verkar lite dumt att dom har en stor del av huset i aluminium, men drivstegen kyls bara av en liten aluminiumbit som sitter skruvad mot dom, värmen leds inte ut i alu-huset.. :hmm:
Verkar ju vara ett standard-fel på dessa servon att drivkretsarna går, så lite bättre kylning hade knappast skadat.. får väl se om man krånglar till det och konstruerar om kylningen ifall reparationen lyckas.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rhino4 servo... DÖD...?

Post by Rallyfinnen » 19 Jan 2012, 20:30

Idag gjorde jag ett försök med fet:arna.. men det slutade med mera rök! :curse:

Testade då köra elmotorn direktmatat, men jag fick snurra igång den och den gick väldigt segt när den väl gick.. och det gick så mycket ström att kablarna gick varma! Då testade jag samma sak på det andra brända 5755 jag fick av Bjuggen, och det var samma sak där. Jag tog isär ena motorn, och det visade sig vara omkring 0,2ohm i lindningarna (kanske lite mindre om man räknar bort resistansen i mätkablarna också), och man såg att det bubblat i lacken på koppartråden lite också.
Min teori är alltså att motorerna havererar, och det blir i princip kortis i lindningarna, och då går fet:arna pga den höga strömmen.

Image

Ser ut som vilken elmotor som helst från någon billig leksak.. (alltså sådana som man fick när man var liten, och direkt smög iväg och plockade isär för att se hur det såg ut inuti) :)

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Rhino4 servo... DÖD...?

Post by Dave » 09 Mar 2014, 16:29

Är det någon som har delar till ett 5755 liggande?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests