Futaba 3pm krångel
Futaba 3pm krångel
Jag o min kompis har var sin Futaba 3pm 2,4 FAAST.
Min har jag haft i några år men inte använt utan den har legat i sin låda sprillans ny hela tiden tills förra året då jag kopplade in den i min FG F1 bil för att bränna lite gummi, men efter ca 15-16 minuter brann styrservot upp o gas servot vibrerar som en massagestav hela tiden, även när jag gasar o bromsar.
Så det blev till att plocka fram min reservradio som är en 3PM 40 mhz till denna säsongen och nu kan jag köra med min Baja, men jag vill ju ha en 2,4 radio för att slippa frekvens tjatet.
Kompisen köpte en beg 3PM 2,4 FAAST förra året och den funkade perfekt hela det året, han ställer bilen och skulle starta den igen nu i vår efter vintern och nu funkar bara styrservot åt ett håll o gas servot är jätte långsamt.
Han byter till sin reservradio och bilen funkar perfekt.
Jag lånar hans trasiga radio o mottagare, testar med friska servon och hans radio funkar som han säger, testar min radio o mottagare och det är samma som det var förut för mig.
MEN när jag byter mottagare, hans mottagare till min radio och det är samma fel, servona vibrerar och hans symtom när jag testar med min mottagare till hans sändare. Alltså kan det inte vara mottagarna det är fel på utan sändarna eftersom det inte spelar någon roll vilken mottagare som är till sändarna.
(låter lite invecklat men hoppas ni hänger med)
Så jag undrar om det är någon mer som råkat ut för detta?
Jag har alltid sett Futaba som kvalitets märke men nu vågar jag inte köpa Futaba längre.
Pratade med en försäljare av Futaba o han menade det att visst kan man skicka in dom för lagning men det brukar i princip bli lika dyrt som att köpa en ny.
Antar att jag bara har otur men det känns som om det är lite lotteri när man köper en radio.
Vad har ni för erfarenheter?
Min har jag haft i några år men inte använt utan den har legat i sin låda sprillans ny hela tiden tills förra året då jag kopplade in den i min FG F1 bil för att bränna lite gummi, men efter ca 15-16 minuter brann styrservot upp o gas servot vibrerar som en massagestav hela tiden, även när jag gasar o bromsar.
Så det blev till att plocka fram min reservradio som är en 3PM 40 mhz till denna säsongen och nu kan jag köra med min Baja, men jag vill ju ha en 2,4 radio för att slippa frekvens tjatet.
Kompisen köpte en beg 3PM 2,4 FAAST förra året och den funkade perfekt hela det året, han ställer bilen och skulle starta den igen nu i vår efter vintern och nu funkar bara styrservot åt ett håll o gas servot är jätte långsamt.
Han byter till sin reservradio och bilen funkar perfekt.
Jag lånar hans trasiga radio o mottagare, testar med friska servon och hans radio funkar som han säger, testar min radio o mottagare och det är samma som det var förut för mig.
MEN när jag byter mottagare, hans mottagare till min radio och det är samma fel, servona vibrerar och hans symtom när jag testar med min mottagare till hans sändare. Alltså kan det inte vara mottagarna det är fel på utan sändarna eftersom det inte spelar någon roll vilken mottagare som är till sändarna.
(låter lite invecklat men hoppas ni hänger med)
Så jag undrar om det är någon mer som råkat ut för detta?
Jag har alltid sett Futaba som kvalitets märke men nu vågar jag inte köpa Futaba längre.
Pratade med en försäljare av Futaba o han menade det att visst kan man skicka in dom för lagning men det brukar i princip bli lika dyrt som att köpa en ny.
Antar att jag bara har otur men det känns som om det är lite lotteri när man köper en radio.
Vad har ni för erfarenheter?
FG GT sportline 08 Corvette/mclaren/Ferrari/Audi A5 "Playboy" DTM
X-ray m18 pro
X-ray m18 pro
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Futaba 3pm krångel
Min Futabor 3PM och 4PK har funkat klockrent för mig. Har du/din polare analoga eller digitala servon?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Futaba 3pm krångel
Både och.
Har testat med både analoga o digitala.
Servot som brann upp var analogt!
Har testat med både analoga o digitala.
Servot som brann upp var analogt!
FG GT sportline 08 Corvette/mclaren/Ferrari/Audi A5 "Playboy" DTM
X-ray m18 pro
X-ray m18 pro
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Futaba 3pm krångel
De där brann upp brukar ske om man kör analogt servo i radions HRS-läge.Söjje wrote:Både och.
Har testat med både analoga o digitala.
Servot som brann upp var analogt!
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Futaba 3pm krångel
Ok, det var bra att veta.
Mao ska man inte blanda digitala servon o analoga?
Ok ännu en detalj som jag missat vet inte riktigt vad sändarna är inställda på, ska kolla det omg
20 års uppe håll sätter sina spår märker jag, tekniken springer iväg.
Men om man har både analoga o digitala servon kan man då köra på ppm mode då?
Mao ska man inte blanda digitala servon o analoga?
Ok ännu en detalj som jag missat vet inte riktigt vad sändarna är inställda på, ska kolla det omg
20 års uppe håll sätter sina spår märker jag, tekniken springer iväg.
Men om man har både analoga o digitala servon kan man då köra på ppm mode då?
FG GT sportline 08 Corvette/mclaren/Ferrari/Audi A5 "Playboy" DTM
X-ray m18 pro
X-ray m18 pro
Re: Futaba 3pm krångel
Japp det kan du.
Håll inne select knappen (tror jag det var) när du startar radion så kommer du in i den meny´n som rör HRS & PPM inställningen mm
Håll inne select knappen (tror jag det var) när du startar radion så kommer du in i den meny´n som rör HRS & PPM inställningen mm
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Re: Futaba 3pm krångel
Japp nu har jag testat det och min sändare var inställd på HRS, så jag ändrade det till PPM o testade med analoga servon, så nu verkar min radio funka som den ska.
Åter igen så är jag slarvig med att kolla innan jag frågar men jag är jätte tacksam för att jag får hjälp här!!!
Min polares radio var dock redan inställd på ppm och jag har testat med att byta mottagare o servon men det är fortfarande samma problem där, så jag antar att något måste hänt med den sändaren!
Och jag som hadde tänkt att beställa en ny radio idag, tur att jag frågade här först!
Åter igen så är jag slarvig med att kolla innan jag frågar men jag är jätte tacksam för att jag får hjälp här!!!
Min polares radio var dock redan inställd på ppm och jag har testat med att byta mottagare o servon men det är fortfarande samma problem där, så jag antar att något måste hänt med den sändaren!
Och jag som hadde tänkt att beställa en ny radio idag, tur att jag frågade här först!
FG GT sportline 08 Corvette/mclaren/Ferrari/Audi A5 "Playboy" DTM
X-ray m18 pro
X-ray m18 pro
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Futaba 3pm krångel
Vad bra då Här finns en manual på svenska om du inte redan har en http://www.minicars.se/service/manualer/futaba/3PM.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Futaba 3pm krångel
Ohh f-*n va bra kanon tackar, nu blir det nog lite lättare fatta
FG GT sportline 08 Corvette/mclaren/Ferrari/Audi A5 "Playboy" DTM
X-ray m18 pro
X-ray m18 pro
Re: Futaba 3pm krångel
Efter lite testande mellan 40mhz o 2,4 ghz radiorna, kommer jag fram till att om jag ställer båda exakt likadant med alla inställningar så är 40 mhz radion snabbare och jag kan gasa o bromsa fullt, styrningen är snabb och precis.
Med 2,4 ghz radion är styrningen nästan den samma, aningens slöare men det kanske är inbillning.
Gas o broms är helt annorlunda, det blir bara halv gas o bromsen tar inte alls lika mycket.
Servot rör sig inte alls lika mycket som när jag använder 40 mhz radion
Ja... jag vet inte men det blir nog till att gasta sig hes efter om det är någon annan med samma frekvens!
Med 2,4 ghz radion är styrningen nästan den samma, aningens slöare men det kanske är inbillning.
Gas o broms är helt annorlunda, det blir bara halv gas o bromsen tar inte alls lika mycket.
Servot rör sig inte alls lika mycket som när jag använder 40 mhz radion
Ja... jag vet inte men det blir nog till att gasta sig hes efter om det är någon annan med samma frekvens!
FG GT sportline 08 Corvette/mclaren/Ferrari/Audi A5 "Playboy" DTM
X-ray m18 pro
X-ray m18 pro
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Futaba 3pm krångel
Det kan du ju justera på EPA, vilken slaglängd du vill ha på dom olika servona. Sen går det väl också att ställa hastigheten på dom.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Futaba 3pm krångel
Ja EPA har jag dragit fram o tillbaka några ggr o likaså har jag testat att ändra hastigheten åt alla håll, men det blir ändå inte lika bra som med den andra radion.
Jag vet inte... nåt lurt är det.
Men tack så hemst mycket för all hjälp, det uppskattas!
Jag vet inte... nåt lurt är det.
Men tack så hemst mycket för all hjälp, det uppskattas!
FG GT sportline 08 Corvette/mclaren/Ferrari/Audi A5 "Playboy" DTM
X-ray m18 pro
X-ray m18 pro
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests