Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
  

Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Inläggav Thaman » 15 nov 2018, 21:26

Hejsan!
Jag tänkte köra med lipo i min nya rigg för att få så mycket som möjligt ut av servorna. Servorna klarar 7,4 volt, men tyvärr så har jag en mottagare som bara klarar 6 volt. Finns det något sätt för mig att köra med lipo eller är det LiFe batterier som gäller för mig?

Tack på förhand! :)
Thaman
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 okt 2018, 12:08

Sponsor

Sponsor
 

Re: Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Inläggav Mats B » 20 nov 2018, 16:55

Kör en volt regulator till mottagaren på 6 v & mata servona med 7,4v ( om dom klarar det)
Sen kopplar du endast signalen från servona till mottagaren.
Klart!
Lite lödande & pillande men helt klart möjligt , har själv gjort så på ett antal bilar.
MCD RR Evo3 TOXIC WASTE Fullmod VRC
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
MCD X4 Drift Edition 340 fullmod reedcase
LOSI General Tee BZM Super 50 MX
FG GraveDigger 4X4
Användarvisningsbild
Mats B
 
Inlägg: 5221
Blev medlem: 30 okt 2009, 21:53
Ort: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Inläggav Thaman » 20 nov 2018, 19:19

Mats B skrev:Kör en volt regulator till mottagaren på 6 v & mata servona med 7,4v ( om dom klarar det)
Sen kopplar du endast signalen från servona till mottagaren.
Klart!
Lite lödande & pillande men helt klart möjligt , har själv gjort så på ett antal bilar.


Tack, det är det jag googlade fram att man kunde göra, dock kommer frågan då hur gör jag med min killswitch? Om jag kopplar in den i mottagaren så får den ju alltid 6v och kommer då inte märka om batteriet blir lågt och dödar motorn? Ska jag koppla den som servorna direkt på batteriet och bara signalkablen till mottagaren?

Mvh
Adam
Thaman
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 okt 2018, 12:08

Re: Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Inläggav tesla » 20 nov 2018, 21:03

Thaman skrev:
Mats B skrev:Kör en volt regulator till mottagaren på 6 v & mata servona med 7,4v ( om dom klarar det)
Sen kopplar du endast signalen från servona till mottagaren.
Klart!
Lite lödande & pillande men helt klart möjligt , har själv gjort så på ett antal bilar.


Tack, det är det jag googlade fram att man kunde göra, dock kommer frågan då hur gör jag med min killswitch? Om jag kopplar in den i mottagaren så får den ju alltid 6v och kommer då inte märka om batteriet blir lågt och dödar motorn? Ska jag koppla den som servorna direkt på batteriet och bara signalkablen till mottagaren?

Mvh
Adam
Det är absolut en möjlighet att göra så.
Dvs splitta signal o strömförsörjning även till killswich. Men onödigt mekigt tycker jag.
Om batteri dör helt så stannar bilen oavsett då regulatorn slutar leverera. Ett fulladdat lipo på typ 4000mah räcker ändå mycket längre än du eller bilen orkar köra.

Kört utan lipocutoff men med vanlig killswich i flera säsonger och aldrig kört ett mottagarlipo för lågt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5- XL G-Revo edition
MCD W5-E Long Runtime Edition.
Baja 5b MCD groupie edition
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
Användarvisningsbild
tesla
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 23 jul 2015, 21:54
Ort: Västervik

Re: Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Inläggav Thaman » 21 nov 2018, 10:48

tesla skrev:
Thaman skrev:
Mats B skrev:Kör en volt regulator till mottagaren på 6 v & mata servona med 7,4v ( om dom klarar det)
Sen kopplar du endast signalen från servona till mottagaren.
Klart!
Lite lödande & pillande men helt klart möjligt , har själv gjort så på ett antal bilar.


Tack, det är det jag googlade fram att man kunde göra, dock kommer frågan då hur gör jag med min killswitch? Om jag kopplar in den i mottagaren så får den ju alltid 6v och kommer då inte märka om batteriet blir lågt och dödar motorn? Ska jag koppla den som servorna direkt på batteriet och bara signalkablen till mottagaren?

Mvh
Adam
Det är absolut en möjlighet att göra så.
Dvs splitta signal o strömförsörjning även till killswich. Men onödigt mekigt tycker jag.
Om batteri dör helt så stannar bilen oavsett då regulatorn slutar leverera. Ett fulladdat lipo på typ 4000mah räcker ändå mycket längre än du eller bilen orkar köra.

Kört utan lipocutoff men med vanlig killswich i flera säsonger och aldrig kört ett mottagarlipo för lågt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Aha okej, då kan jag bara köra så! :)
Vet du var man kan hitta billiga voltregulatorer? :)
Thaman
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 okt 2018, 12:08

Re: Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Inläggav tesla » 21 nov 2018, 11:03

Denna räcker gott om du ska driva servona direkt från batteri och endast driva mottagaren med regulatorn:
http://www.hobbyequipment.se/tillbehor/ ... -2-6s.html
MCD RR5- XL G-Revo edition
MCD W5-E Long Runtime Edition.
Baja 5b MCD groupie edition
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
Användarvisningsbild
tesla
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 23 jul 2015, 21:54
Ort: Västervik

Re: Fråga angående lipo och mottagare som bara klarar 6 volt

Inläggav Thaman » 21 nov 2018, 22:35

tesla skrev:Denna räcker gott om du ska driva servona direkt från batteri och endast driva mottagaren med regulatorn:
http://www.hobbyequipment.se/tillbehor/ ... -2-6s.html


Tack så mycket! Då ska jag bara leta upp ett passade batteri till en kraken vekta.5 :)
Thaman
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 okt 2018, 12:08


Återgå till Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron