orkeslös 23cc efter en tur i gropen

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
dreamcore
Posts: 45
Joined: 09 Sep 2014, 18:10

orkeslös 23cc efter en tur i gropen

Post by dreamcore » 14 Mar 2015, 19:38

Tjabba. Har haft alla problem man kan ha snart och börjar fundera på om man ska börja samla frimärken istället.

Vaknade idag och insåg att solen lyste och att bilen va färdig för körning. Så åkte till närmaste grop för att få köra lite. Gick riktigt bra till en början, men efter jag hade fyllt tanken en andra gång så kändes bilen slö och ett konstigt ljud hade uppstått. Bilen gapade efter luft.


Sånär jag kom hem så tänkte jag prova med lite stargas runt förgasaren och cylinderfoten. När jag dränkte på med startgasen på ovansidan av förgasaren så dog nästan motorn.

Så jag plockade bort förgasare. Bytte packningar. Bytte även den där plastdistansen Som sitter mellan Cylindern och förgasaren.

Med hoppet om att alla problem var fixade så startade jag upp motorn. Men fortfarande samma problem..


Så har ni några idéer om vad som kan va fel?

Det jag har sett av kolven ser bra ut. Inga Synliga sprickor i cylinder. Och inget direkt oljesöl heller. Kompen känns bra.

Så jag har slut på idéer

Sponsor

Sponsor
 

The new guy
Posts: 502
Joined: 03 Jun 2013, 20:11
Phone Number: 0735304079
Location: Alingsås

Re: orkeslös 23cc efter en tur i gropen

Post by The new guy » 14 Mar 2015, 20:59

igensatt luftfilter?

dreamcore
Posts: 45
Joined: 09 Sep 2014, 18:10

Re: orkeslös 23cc efter en tur i gropen

Post by dreamcore » 14 Mar 2015, 22:09

Jag har testat med nytt filter och utan filter ( bara i garaget) utan någon framgång:(

Dock så va filtret rengjort och inoljat inför dagen. Men det förklarar inte riktigt varför motorn nästan dör när man kör på med startgasen..

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: orkeslös 23cc efter en tur i gropen

Post by Dave » 14 Mar 2015, 23:24

Vill inte på något sätt måla f-n på väggen, men jag har haft två motorer som gjort precis likadant när dom haft skrotade packboxar på veven.
Då suger den i sig en massa skit som inte ska vara i motorn och den rasar sakta men säkert....

Att den vill dö med startgas är också ett fenomen jag sett på 2-taktare.
Oavsett om den vill rusa eller dö med gasen, betyder det att den reagerar på den, och det innebär läckage....

Bara att plocka isär och inspektera motorn.
:hammer:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests