Page 1 of 2

Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 07 Jun 2013, 08:17
by peterpan
Tjena har köpt en helt ny zenoaha motor. Och vill köra det bästa och mest skoningsamma för att undvika slitage på motorn. Är det färdigbildat man ska köra på? Såfall ska man lägga i ytterligare 2% olja i den färdigbearbetade?
Den röda färdiga akrylat Dunken är bara 2 % olja
Tips tack

Re: Sv: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 07 Jun 2013, 08:30
by Dave
Den färdiga ska du passa dig för!
Om du ska köra akrylatsoppa ska du köpa den utan olja och blanda i en bra helsyntetolja själv.
2dl olja till 4,8l soppa blir 4%
:thumbsup:

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 07 Jun 2013, 22:01
by jebogren
Hur är den Aspen R ? Är st något att ha ? Eller ät det samma som vanliga fast högre oktan

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 09 Jun 2013, 20:21
by Skutte
Trams. VPower 98oktan och i med 3% Delsyntet race olja typ castrol.
Bästa valet.

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 09 Jun 2013, 20:25
by Dave
Skutte wrote:Trams. VPower 98oktan och i med 3% Delsyntet race olja typ castrol.
Bästa valet.
Delsyntet?
Varför?
:hmm:

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 09 Jun 2013, 20:27
by Robban
V-power? Varför då?

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 09 Jun 2013, 20:29
by Dave
Robban wrote:V-power? Varför då?
Det kan jag svara på. Eller åtminstone den riktiga V-powern som var 99 oktan....
Den sotade betydligt mindre!
:thumbsup:

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 09 Jun 2013, 20:38
by Robban
Ok.jag har uteslutande kört ok's aspen för fyrtaktare och blandat med panolin 4%, sist jag kollade ner på kolvtoppen i min dogpile fanns det inte ett spår av sot. Bra skit!

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 09 Jun 2013, 20:47
by Lusse
Skutte wrote:Trams. VPower 98oktan och i med 3% Delsyntet race olja typ castrol.
Bästa valet.
Var för skall man köra med halv bra olja och med för lite inblandning?Men det är väl klart på en on rod så kanske det inte behövs mer. Men på en trimmad off rod så behöver man en helsyntetisk olja och minst 4% inblandning.... :thumbsup:

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 10 Jun 2013, 18:15
by Greven
Kör Statoil 98 o bra olja
Vist skulle jag villa köra akrylat soppa men ser inte att det är värt kostnaden..

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 11 Jun 2013, 10:52
by Burnout
Kör på Aspen blå och castrol power racing 1 (tts) 4,5% :thumbsup:

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 11 Jun 2013, 11:37
by Peter7
Lika många tips som användare i denna tråden så tänker inte ge något tips utan bara skriva vad jag kör med:)
Alltid 98 oktan, 3% castrol racing 2t olja.

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 11 Jun 2013, 12:07
by MrSvahn
Peter7 wrote:Lika många tips som användare i denna tråden så tänker inte ge något tips utan bara skriva vad jag kör med:)
Alltid 98 oktan, 3% castrol racing 2t olja.
Vilket bevisar att det mesta verkar funka... :thumbsup:

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 26 Jun 2013, 21:39
by Skutte
Behövs inte lika mycket olja med delsyntet som ger bättre smörjegenskap.
Tror det knappast spelar nån roll om man kör onroad eller offroad.
Viktigast är att körs vidare med det man börjat hälla i då det bygger upp en oljefilm i motorn som man helst vill bibehålla samma under motorns livslängd.
PS tror min Modelsport R1 Pro går som trim motor va ?

Re: Val av bensin akrylat eller 95 oktan?

Posted: 26 Jun 2013, 21:47
by Lusse
Helsyntetisk smörjer ännu bättre. Men det betyder inte att man skall ha mindre en det som rekommenderas av motor trimman.