Decka cylinder

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Decka cylinder

Post by Rallyfinnen » 09 Nov 2012, 18:27

Innan har jag bara satt i ett tändstift och spänt stiftet i chucken. Det funkar, men är en massa pill att knacka och justera innan cylindern sitter rakt (indikatorklocka mot foten). Dessutom lite instabilt, så man får vara väldigt försiktig när man börjar ta bort material så det inte hugger.

Idag har jag testat metoden som enligt mig är det mest exakta sättet att decka en cylinder
Kör i en stång i svarven, svarvar ner den till exakt cylinderdiameter, trär på cylinder och spänner fast den med en liten skruv genom tändstiftshålet (gängad i alu-stången), sedan är det bara att köra på en massa cylindrar utan att lossa stången ur chucken emellan. Går otroligt fort och smidigt om man ska decka flera cylindrar, enda pillet är näär man ska svarva stången till rätt diameter.
Kan inte bli exaktare vinkel mellan cylindern och fläns! För att kompensera eventuella avvikelser i chucken får naturligtvis stången kapas och svarvas om vid varje uppspänning.

Image

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Decka cylinder

Post by Dave » 09 Nov 2012, 18:28

:thumbsup: :rock2:

För att slippa slösa för mycket material, ska man nog se till att man svarvar ner ämnesröret så man får på en PVC-slang eller liknande, så man bara kan pressa på en ny bit slang för varje jobb !
Har en "del" sånt material liggande !
:sunglasses:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Decka cylinder

Post by Dave » 31 Oct 2015, 19:48

Jag svarvade till en massiv axeltapp för ändamålet, och har sedan dess deckat ett 10-tal cylindrar med hjälp av att vid varje tillfälle pressa på en PVC vattenslang som svarvas till rätt diameter.
Funkar klockrent!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests