Oddified MK2 ecu

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
crh
Posts: 129
Joined: 30 Oct 2009, 21:19
Phone Number: 0709998877
Location: Örnsköldsvik

Oddified MK2 ecu

Post by crh » 25 Dec 2009, 13:03

Detta verkar vara en spännande grunka, fattar inte riktigt hur den fungerar, men....
http://www.oddified.com/downloads/mk2ecu.doc" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.oddified.com" onclick="window.open(this.href);return false;
FG MBPro

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Oddified MK2 ecu

Post by huSSe » 25 Dec 2009, 13:10

det är väl nån form av elëktriskt tändsystem, som jag fattar så kan man ställa in den mer exakt???

The user can access a system info menu, which displays:-
Total ecu running time.
The number of times the engine/system has been started.
User reset option for the total engine running time.

Plus of course built in ignition timing adjustment, with more control than the original ecu which means even greater effect/power!. Fail safe built in.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
crh
Posts: 129
Joined: 30 Oct 2009, 21:19
Phone Number: 0709998877
Location: Örnsköldsvik

Re: Oddified MK2 ecu

Post by crh » 25 Dec 2009, 13:35

Jo men det som är lite konstigt är hur kan tändläget ändras genom att ansluta den på dödarknappen :?

The ecu is very easy to connect. The unit is supplied with a multi pin plug that plugs into the right hand end of the unit. From the plug there are just 2 wires, red and black. These 2 wires need to be connected to the ignition coil or kill switch on the engine, red to the + and black to the -. Normally the wires running from the ignition coil to the kill switch are coloured red and black and are the correct way round, but not always! (Some cy engines are not). The correct polarity is marked on top of the coil, the + connection is the nearest to the cylinder.

Tydligen så drivs den även av den spänning som kommer från tändspolen, inga batterier eller nått sånt

The unit is has no internal power, so the engine must be running before the ecu will display anything. The only input the ecu has for power and information is the pulses from the ignition coil.
FG MBPro

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Lusse » 25 Dec 2009, 15:26

Det är en liten dator som håller reda på varvtal och ditt namn.
Man kan inte ändra på nåt med den ,det är ett minne.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
crh
Posts: 129
Joined: 30 Oct 2009, 21:19
Phone Number: 0709998877
Location: Örnsköldsvik

Re: Oddified MK2 ecu

Post by crh » 25 Dec 2009, 16:28

Lusse wrote:Det är en liten dator som håller reda på varvtal och ditt namn.
Man kan inte ändra på nåt med den ,det är ett minne.

Njaaa... nog tycker jag att det verkar som att den klarar en hel del mer än det.

On software version 2.1 the user can select from 15 different ignition maps. This allows you to select a map suitable for engine, fuel, tuned pipe and cars characteristics. Without the engine running hold the magnet against the ecu (as with the time reset shown above) and whilst holding the magnet, start the engine.
When the engine is started, the current map option is shown
The unit will now scroll through from the current selection (default setting is 5) up to 9, then the Ifmar Spec and then loop back to number 1 repeating up again. To select a map, just remove the magnet and the display will confirm which map has been selected.

Following this screen the ecu will start as normal and the new map selected will remain until changed again in the future. Map 5 is default in the ecu, going down to 1 is milder and up to 9 gives more radical timing changes. Test the different options to find what suits your set-up best, but remember that going to far may cause engine temperature, fuel economy and a temperamental engine.



Som jag tolkar det så har den flera olika tändkurvor inprogrammerade som man kan välja.
FG MBPro

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Mats B » 25 Dec 2009, 16:45

Har du nå´n länk till en sida om denna grej..
Det dokument du länkade till innan vill inte funka för mig.. :evil:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Oddified MK2 ecu

Post by huSSe » 25 Dec 2009, 16:49

har snackat med en finne som håller på att ta fram en egen 35 kubiks motor,
och han kommer att använda sig av oddified ecu till den motorn.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
crh
Posts: 129
Joined: 30 Oct 2009, 21:19
Phone Number: 0709998877
Location: Örnsköldsvik

Re: Oddified MK2 ecu

Post by crh » 25 Dec 2009, 17:30

Mats B wrote:Har du nå´n länk till en sida om denna grej..
Det dokument du länkade till innan vill inte funka för mig.. :evil:
Det är ett vanligt word dokument
Men här är länk till sidan: http://www.oddified.com" onclick="window.open(this.href);return false;
FG MBPro

User avatar
crh
Posts: 129
Joined: 30 Oct 2009, 21:19
Phone Number: 0709998877
Location: Örnsköldsvik

Re: Oddified MK2 ecu

Post by crh » 25 Dec 2009, 17:32

huSSe wrote:har snackat med en finne som håller på att ta fram en egen 35 kubiks motor,
och han kommer att använda sig av oddified ecu till den motorn.
Det låter intressant, finns det nått på nätet om det bygget?
FG MBPro

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Oddified MK2 ecu

Post by huSSe » 25 Dec 2009, 17:41

inte än men så fort jag vet mer så säger jag till.
inga bilder än.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Lusse » 25 Dec 2009, 20:30

crh wrote:
Lusse wrote:Det är en liten dator som håller reda på varvtal och ditt namn.
Man kan inte ändra på nåt med den ,det är ett minne.

Njaaa... nog tycker jag att det verkar som att den klarar en hel del mer än det.

On software version 2.1 the user can select from 15 different ignition maps. This allows you to select a map suitable for engine, fuel, tuned pipe and cars characteristics. Without the engine running hold the magnet against the ecu (as with the time reset shown above) and whilst holding the magnet, start the engine.
When the engine is started, the current map option is shown
The unit will now scroll through from the current selection (default setting is 5) up to 9, then the Ifmar Spec and then loop back to number 1 repeating up again. To select a map, just remove the magnet and the display will confirm which map has been selected.

Following this screen the ecu will start as normal and the new map selected will remain until changed again in the future. Map 5 is default in the ecu, going down to 1 is milder and up to 9 gives more radical timing changes. Test the different options to find what suits your set-up best, but remember that going to far may cause engine temperature, fuel economy and a temperamental engine.



Som jag tolkar det så har den flera olika tändkurvor inprogrammerade som man kan välja.
Den mäter av tändkurvor Men sen få du ändra instälninge. Hu man nu jör det efter som tänd spolen siter fast? Eller så får man skafa en fläkt kåpa med instälbar tändspole.
Last edited by Lusse on 25 Dec 2009, 20:54, edited 1 time in total.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Rallyfinnen » 25 Dec 2009, 20:47

Jag tror den kan försena tändningen, men inte få den tidigare. Jag misstänker principen är att genom att 'hålla inne knappen' en kort stund och sedan 'släppa knappen' för att skicka iväg gnistan.
Dom knycker säkert lite energi från tändspolen för att försörja elektroniken, och pulserna från spolen kan säkert användas för att få varvtalet.
Senare tändning ska höja avgastempen vilket i sin tur gör att avstämda frekvensen för pipan höjs, dvs högre toppvarv med samma pipa/bibehållen botten.
Sedan kan man ju flytta spolen eller ha någon 'offset sprint' för svänghjulet om man vill ha grundtändningen tidgare, och sedan retardera från det.
Jag har sett något DYI-projekt på programmerbar tändning också, men då var det med separat batteri och spole.. Dom använder det tydligen ofta på flyg-motorerna för att retardera tändningen vid start odyl

Jag trot detta kan vara en bra grej, jag tycker definitivt att den är väldigt intressant iallafall :) Men jag antar priset är onödigt högt..

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Rallyfinnen » 26 Dec 2009, 18:18

Här är en för dom dom gillar att löda :):
http://ot40.com/cdi_ignition.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Rallyfinnen » 27 Dec 2009, 12:21

Någon som har ett schema på hur våra tändspolar ser ut inuti?
Det ska finnas en primärlindning , sekundärlindning och någon tyristor eller dylikt inbyggt i dom, så mycket har jag kunnat få fram på nätet, men mer specifikt har jag inte hittat.
Funderar på om man kunde göra en variant med den hemmabyggda styrningen och styra originalspolen som Ian Oddie gjort..
Då går det inte år mycket ström för att driva elektroniken, om energin från gnistan kommer från magneten i svänghjulet..
Men, då behöver jag veta hur spolen ser ut inuti..

User avatar
crh
Posts: 129
Joined: 30 Oct 2009, 21:19
Phone Number: 0709998877
Location: Örnsköldsvik

Re: Oddified MK2 ecu

Post by crh » 27 Dec 2009, 13:15

Rallyfinnen wrote:Här är en för dom dom gillar att löda :):
http://ot40.com/cdi_ignition.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Då är det nästan lika bra att montera ett MS, det har väl du erfarenhet av Rallyfinnen?, i stereo montage om jag inte fattat fel ;)
FG MBPro

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests