Oddified MK2 ecu

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Rallyfinnen » 27 Dec 2009, 14:36

He-he, jag har faktiskt tänkt tanken, men det blir snabbt några kg extra med 12V matning, tändspole mm. Kretskortet är inte så litet heller..
Jag har blandat mig i diskussionen angående den hembyggda varianten, tänkte man kanske kunde göra en 'mellanvariant' med lite inspiration av Ian oddie..
http://www.rcuniverse.com/forum/m_34226 ... ey_/tm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finns definitivt en hel del att hämta om man kan styra tändningen på dessa motorer!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Rallyfinnen » 27 Dec 2009, 22:14

Nu har jag sträckläst trådarna om detta och övertygat mig själv om att det är värt att testa, så jag gick in på Farnell (elfa hade inte PIC:en) och knåpade ihop en beställning för styrkort och PIC-programmerare, MEN... endast företag kan handla där visade det sig när jag skulle registrera mig! Faaan!
Nå, kanske kan ta det på kompisens firma senare.. beställningslistan gick åtminstone att spara..

User avatar
crh
Posts: 129
Joined: 30 Oct 2009, 21:19
Phone Number: 0709998877
Location: Örnsköldsvik

Re: Oddified MK2 ecu

Post by crh » 27 Dec 2009, 22:28

De e rätt, friskt kopplat hälften brunnet :P
Nä men det kommer att bli spännande att följa, vad kommer du att satsa på för modell?
FG MBPro

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Rallyfinnen » 27 Dec 2009, 23:10

Det blir lite special eftersom jag tänkte styra originalspolen och bara mata elektroniken från mottagaracken.
I princip denna:
http://www.rcuniverse.com/forum/m_9198847/tm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Men MED IGBT kopplad till + för stoppknappen för att fördröja gnistan. Behöver jag ha tidigare tändning så får jag flytta spolen och fördröja från det nya läget helt enkelt :?:

Får väl se om, när, hur det blir..

User avatar
crh
Posts: 129
Joined: 30 Oct 2009, 21:19
Phone Number: 0709998877
Location: Örnsköldsvik

Re: Oddified MK2 ecu

Post by crh » 28 Dec 2009, 19:09

Är det denna du kommer att utgå ifrån och "bara" plocka bort lite på slutet?
http://www.modelbouw.gompy.net/tci/tci01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad kommer du att trigga med?
GT1 är väldigt trevlig, men lite i överkant på ett diy projekt.
Undra om den skulle kunna trigga på magneten eftersom att resten av svänghjulet är i alu?

Har du strobbat tändningen nått som det är nu och sett hur den ligger/ändrar sig?

Oj nu blev det på väg mot tusen frågor, men blir såå nyfiken :oops: :D
FG MBPro

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Rallyfinnen » 28 Dec 2009, 21:07

crh wrote:Är det denna du kommer att utgå ifrån och "bara" plocka bort lite på slutet?
http://www.modelbouw.gompy.net/tci/tci01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

-Japp, sätter bara en IGBT efter motståndet på utgången och jordar ner + från befintlig spole är tanken.

Vad kommer du att trigga med?
-Jag hade tänkt ta en liten hallsensor och trigga på magneten i svänghjulet, förhoppningsvis bara en liten plåt som jag kan fästa i en av bultarna till spolen.

GT1 är väldigt trevlig, men lite i överkant på ett diy projekt.
-GT1?

Undra om den skulle kunna trigga på magneten eftersom att resten av svänghjulet är i alu?
-Japp, det är tanken. Då kan man använda en billig hallgivare utan inbyggd magnet också ;)

Har du strobbat tändningen nått som det är nu och sett hur den ligger/ändrar sig?
-Körde med tändlampa för rätt länge sedan, och den låg på ca 33 grader, och verkade inte ändra sig alls..

Oj nu blev det på väg mot tusen frågor, men blir såå nyfiken :oops: :D
-Lungt, betade av dom snabbt ;)

User avatar
crh
Posts: 129
Joined: 30 Oct 2009, 21:19
Phone Number: 0709998877
Location: Örnsköldsvik

Re: Oddified MK2 ecu

Post by crh » 28 Dec 2009, 22:35

GT1
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 349038.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet inte hur den reagerar på en magnet, den triggar mot ett föremål av magnetisk metall.
Ev att den blir lite stor, jaja.. jag litar på att du fixar det på bästa sätt ;)
FG MBPro

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Rallyfinnen » 28 Dec 2009, 22:53

Aah, den är av den dyra sorten med inbyggd magnet!
Honeywell ss400 hade jag tänkt, liten och billig! ;)
Bara att limma fast på en alu-plåt eller nåt.

User avatar
crh
Posts: 129
Joined: 30 Oct 2009, 21:19
Phone Number: 0709998877
Location: Örnsköldsvik

Re: Oddified MK2 ecu

Post by crh » 29 Dec 2009, 11:32

Mycket lämpligare modell, både pris och storlek :P
Måste den ha både nord och en syd magnet för att switcha eller duger det med bara en?
(jobbigt med engelska datablad)
FG MBPro

User avatar
crh
Posts: 129
Joined: 30 Oct 2009, 21:19
Phone Number: 0709998877
Location: Örnsköldsvik

Re: Oddified MK2 ecu

Post by crh » 29 Dec 2009, 14:27

Efter en stunds googlande så
As unipolar devices, the new sensors respond to either a North pole or a South pole, depending upon the sensor. The SS345PT responds to a single North pole; the SS445P responds to a single South pole. The open collector output with built-in pull-up resistor easily interfaces with common electronic circuits.

Beror tydligen på vilken man köper
FG MBPro

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Rallyfinnen » 29 Dec 2009, 16:21

Tydligen :-) Jag hade tänkt beställa 3 varianter och prova mig fram ;)

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Oddified MK2 ecu

Post by tesla » 13 May 2018, 09:13

Nu återupplivar jag denna 9 år gamla tråd!
Såg på mcd forumet att någon körde med oddifieds ecu (troligen en nyare version) och var väldigt nöjd. Beskriver större register ur en standard zenoah.
Någon som vet mer om dessa och/eller har provat?
I teorin borde elektronisk tändning med variabel timing ge mer effekt och bättre verkningsgrad, men sen rent praktiskt på våra motorer är ju en annan sak.?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Rallyfinnen » 13 May 2018, 19:07

Jag gjorde en prototyp med en pic-processor, ger bättre register när man kan ha en variabel tändkurva. Sedan är det ju frågan vad som ger mest 'bang for the buck'.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Oddified MK2 ecu

Post by tesla » 14 May 2018, 10:21

Rallyfinnen wrote:Jag gjorde en prototyp med en pic-processor, ger bättre register när man kan ha en variabel tändkurva. Sedan är det ju frågan vad som ger mest 'bang for the buck'.
Är inte 100% insatt i exakta kostnader. Men för mig som inte portar själv känns detta lite tilltalande. Sannolikt så är ju livslängden betydligt längre på boxen än på t.ex ett cylinderkit. Och därför känns det väldigt tilltalande att slippa köpa nya dyra portade cyl med jämna mellanrum om man kanske få typ samma effekt ur standardgrejer (typ 290 eller 320)som är billiga att renovera.
Men kanske tänker bakvänt här...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Oddified MK2 ecu

Post by Rallyfinnen » 14 May 2018, 16:56

Japp! ;)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests