MCD RR RtR motorfråga
MCD RR RtR motorfråga
Hej, fick wn zenoah g230rc (står det på starten iaf) leverad i min rtr istället för CY 26, bör jag vara glad eller lessen =)
mvh calle
mvh calle
Re: MCD RR RtR motorfråga
Grattis till en fin bil
Ja, du får väl se det från två sidor. Zenoahn är mindre och aningen motorsvagare (23cc och ca 2,8hp) mot CY:n 26 (26cc och ca 3 hp). Dock har du en bättre och mer tillförlitlig motor i Zenoahn med bättre kvalitet rakt igenom (cylinderbeläggning, vevhuslager osv.....)
I vilket fall som helst kommer du vilja uppgradera motorn oavsett om du fått Zenoahn eller CY:n i bilen från början. MCD kräver med sin fyrhjulsdrift lite mer effekt än en originalmotor kan leverera. De flesta som kör MCD brukar väl uppgradera till en antingen en portad 27,2cc av något slag alternativt en portade 30,5 för att få bättre fart på grejerna.
OBS....Glöm inte att slänga in lite bilder på bilen i den obligatoriska projekttråden
Ja, du får väl se det från två sidor. Zenoahn är mindre och aningen motorsvagare (23cc och ca 2,8hp) mot CY:n 26 (26cc och ca 3 hp). Dock har du en bättre och mer tillförlitlig motor i Zenoahn med bättre kvalitet rakt igenom (cylinderbeläggning, vevhuslager osv.....)
I vilket fall som helst kommer du vilja uppgradera motorn oavsett om du fått Zenoahn eller CY:n i bilen från början. MCD kräver med sin fyrhjulsdrift lite mer effekt än en originalmotor kan leverera. De flesta som kör MCD brukar väl uppgradera till en antingen en portad 27,2cc av något slag alternativt en portade 30,5 för att få bättre fart på grejerna.
OBS....Glöm inte att slänga in lite bilder på bilen i den obligatoriska projekttråden
Letar Baja 5B
-
- Posts: 1655
- Joined: 01 Nov 2009, 12:09
- Location: En liten by i Katrineholms komun
Re: MCD RR RtR motorfråga
Alltså motorn kommer ju att räcka det gör den då racerunner går skapligt fort .
Sedan beror det ju på hur och var du tänker köra ska du bara åka på plan mark så klarar du dig nog med 23 an . ska du däremot börja klättra i backar mm så vet jag inte hur den kommer klra sig.
Jag hade den orginallevererade motorn men bytte efter två tankar till en portad 27,2 .
Mest bara för mycket vill ha mera.
ombyggnad av motorn kanske blir av då jag ska sätta i reedcase vevhus samt kanske ta en vassare cylinder till det.
Sedan beror det ju på hur och var du tänker köra ska du bara åka på plan mark så klarar du dig nog med 23 an . ska du däremot börja klättra i backar mm så vet jag inte hur den kommer klra sig.
Jag hade den orginallevererade motorn men bytte efter två tankar till en portad 27,2 .
Mest bara för mycket vill ha mera.
ombyggnad av motorn kanske blir av då jag ska sätta i reedcase vevhus samt kanske ta en vassare cylinder till det.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
Re: MCD RR RtR motorfråga
Tack för hjälpen =)
Känns som kvalite är viktigare än lite pulver, kom genast på en följdfråga oxå, om man ska uppgradera senare,
ska man då satsa på cylle kit lr lägga till en tusing o tjacka g270rc?
Bilder kommer kan jag lova oxå =)
Känns som kvalite är viktigare än lite pulver, kom genast på en följdfråga oxå, om man ska uppgradera senare,
ska man då satsa på cylle kit lr lägga till en tusing o tjacka g270rc?
Bilder kommer kan jag lova oxå =)
Re: MCD RR RtR motorfråga
Personligen skulle jag köpa en trimmad motor av något slag... sen är det bara plånkan som sätter stopp för vilken.
Re: MCD RR RtR motorfråga
Personligen skulle jag lägga till de extra kronorna och köpa en Zenoah G270RC. Dels får du lite mer effekt men också en ännu mer driftsäker motor (betydligt minskad risk för att "blåsa" cylinder packningen). Dessutom har du ju då även möjlighet att uppgradera till 30,5cc i och med att Zenoah nu släpper 36mm borrning till de fyrbultade cyllarna. Personligen tror jag att de två bultade kommer fasas ut alltmer och att fyrbultat är framtiden.Calle786 wrote:Tack för hjälpen =)
Känns som kvalite är viktigare än lite pulver, kom genast på en följdfråga oxå, om man ska uppgradera senare,
ska man då satsa på cylle kit lr lägga till en tusing o tjacka g270rc?
Bilder kommer kan jag lova oxå =)
Om du vill lägga till lite ytterliggare finns det en uppsjö av portade alternativ som ger betydligt mer effekt. Dessa går riktigt bra och ligger inte farligt till i pris med tanke på Dollarns läge gentemot kronan:
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.5171/.f" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.5171/.f" onclick="window.open(this.href);return false;
Alternativt väntar du tills ONB eller ESP ger ut "fully ported 30,5cc Zenoahs". Tippar på att dessa kommer under Jan eller Feb. Kan vara ett bättre alternativ då dessa ger bättre vrid än 27,2cc.
Bara min åsikt!
Lycka till!
Last edited by waqr on 18 Dec 2009, 17:04, edited 2 times in total.
Letar Baja 5B
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: MCD RR RtR motorfråga
Hej kul med en till MCD här, de där med motorer är ett både hett och känsligt ämne här. Det är nog budgeten eller plånbokens storlek som får avgöra det. En G270 som grundstomme är ju inte helt fel, men du kommer nog långt på ett schysst trimkit till din befintliga motor också. Men som sagt en 4-bultad är lite driftsäkrare när man börjar trimma lite.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: MCD RR RtR motorfråga
Hehe, här bara rasar det in svar =)
Tror d blir en ny snurra sen då
mvh calle
Tror d blir en ny snurra sen då
mvh calle
Re: MCD RR RtR motorfråga
Klart det gör, det här är ett hjälpsamt forum Bara att ställa alla frågor du har, alltid nån som svarar.....Calle786 wrote:Hehe, här bara rasar det in svar =)
Letar Baja 5B
Re: MCD RR RtR motorfråga
Det är det forumet är till för... att få svar på sina frågor...
Re: MCD RR RtR motorfråga
Och umgås.....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: MCD RR RtR motorfråga
Precis!!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 36 guests