Page 14 of 14

Re: Motor Benchmark

Posted: 16 Apr 2016, 23:13
by n30
Ahh då kanske man ska fjeska lite för dave då

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

Re: Motor Benchmark

Posted: 05 May 2016, 19:15
by Dave
Dags att få min TR/OBR 320 (DT037)bänkad!
Har varit ganska feg med nålningen eftersom jag inte vill nypa den innan den är provkörd...kanske blir en ny bänkning längre fram när den gått lite mer!

Röd är en Klassisk V2 Dominator.
Ljusgrön Bartolone 290 odämpad
Mörkgrön Bartolone 290 odämpad med separat ljuddämpare
Ljusblå Bartolone 320 odämpad
Mörkblå Bartolone 320 odämpad med separat ljuddämpare
Rosa VRC Propipe dämpad
Lila VRC 320 dämpad
DT037 v2dom-Bart290320-VRCPP-320.jpg

Re: Motor Benchmark

Posted: 05 May 2016, 19:43
by fredrikf
Vad kul.. :)

När man tittar på din bänkning med en orginal 320 med propipe så ser ju den ut att hänga med väldigt bra... kan det stämma?

Image

Re: Motor Benchmark

Posted: 05 May 2016, 20:28
by Dave
fredrikf wrote:Vad kul.. :)

När man tittar på din bänkning med en orginal 320 med propipe så ser ju den ut att hänga med väldigt bra... kan det stämma?

Image
Absolut!
Propipan funkar inte alls på min motor, men visst hänger en orörd 320 med bra!

Re: Motor Benchmark

Posted: 03 Sep 2016, 07:49
by tesla
En fråga som säkert är dum men är det stor skillnad på pipor av samma märke men till olika bilar exv en bartolone till baja eller losi? Antar det är det?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Motor Benchmark

Posted: 03 Sep 2016, 09:02
by Dave
tesla wrote:En fråga som säkert är dum men är det stor skillnad på pipor av samma märke men till olika bilar exv en bartolone till baja eller losi? Antar det är det?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Piporna får aldrig exakt samma prestanda, men tillverkarna försöker såklart att komma så nära som möjligt.
En VRC Propipe är mätbar skillnad på mellan MCD V4 varianten och till Baja, där pipan till MCD är bättre.
DDM Dominator V2 är ju en klassisk Bajapipa, men Dominatorn till Losi har ett helt annat utseende och är konstruerad för att ge samma karaktär på 5ive-T som till Baja, men inte helt lyckat.

Re: Motor Benchmark

Posted: 03 Sep 2016, 09:17
by tesla
Ok. Tack. Detta med pipor är verkligen en jungel! Kan man rent generellt sägs att en pipa förskjuter effekten mer uppåt i registret ju större motorn är? M.a.o att en pipa som ger bra botten i en 23cc (om detta finns) ger mer relativt sämre botten och mer topp i en 320?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Motor Benchmark

Posted: 03 Sep 2016, 09:29
by Dave
tesla wrote:Ok. Tack. Detta med pipor är verkligen en jungel! Kan man rent generellt sägs att en pipa förskjuter effekten mer uppåt i registret ju större motorn är? M.a.o att en pipa som ger bra botten i en 23cc (om detta finns) ger mer relativt sämre botten och mer topp i en 320?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Ja, och tyvärr skulle man behöva bänka alla pipor med alla motorer för att få en rättvis bild.
Många frågar om vilken som är rätt inställning på förgasaren till exempel.
Alla inställningar är unika, eftersom det handlar om vilken olja och bränsle man kör, och även vilket luftfilter eller vilken filterolja man kör med.
Inte bara pipan som avgör nålingen alltså...
Detta gör också att samma pipa kan bete sig olika på likadana motorer....

Re: Motor Benchmark

Posted: 14 Dec 2016, 22:03
by Dave
Snart dags att veva igång bänken igen....
Sitter en liten krabat och väntar på att få andas lite nu...
30.5cc reedcase med 3mm longrod och balanserad vev.

Image

Re: Motor Benchmark

Posted: 17 Dec 2016, 21:26
by Dave
Effektrekord i bänken ikväll!
DT041 heter pjäsen och den har bänkats med den klassiska V2 Dominatorn (röd), en VRC Propipe (grön) och den nya Boosterpipan till Losi 5ive-B (svart)!

Boosterpipan är en ytterst trevlig pipa, och ger en väldigt fin kurva genom hela registret.
Hade ett par svep med en dämpad VRC Propipe strax över 5hp och det är långt över min tidigare vassaste motor, som dessutom var kolvportad (DT015)
Resultaten är som vanligt snittet på 5 svep, och med ett snitt på 4.6hp med Propipan är jag mer än nöjd.
Boosterpipan är inte långt efter med 4.3hp men den drar längre i registret.....vill varva mer....
Eftersom motorn är helt nybyggd har jag inte vågat nåla den till vägs ände, men jag märkte redan under inkörningen med den vanliga High-Flow burken att det var ett helt annat ryt i den här motorn.
Det som återigen visar sig tydligt är hur klockren V2 Dominatorn presterar på de flesta motorer....i princip alla svep såg identiska ut med en konsekvens som är imponerande!
Att den dessutom levererar ett grymt vrid och en jämn fin puckel är bara att tacka och ta emot.
Hade inte möjlighet att bänka den med min Torpedo, men jag gissar att den hade blivit klockren ihop med den!
DT041 PP-Booster-V2.jpg
Som jämförelse med VRC Propipan är här min egen 320 Reedcase med lila kurva....nu gillade ju inte min 320 Propipan nämnvärt, men bara för jämförelsens skull...
DT041 vs DT037 VRC pps.jpg

Re: Motor Benchmark

Posted: 17 Dec 2016, 21:32
by Emanuel21
Fantastiskt kompis.

Re: Motor Benchmark

Posted: 18 Dec 2016, 07:50
by n30
är de booster pipan som ville varva mest?

Re: Motor Benchmark

Posted: 18 Dec 2016, 10:41
by Emanuel21
n30 wrote:är de booster pipan som ville varva mest?

Yes.

Re: Motor Benchmark

Posted: 27 May 2017, 09:06
by Dave
Såg att Olimat bänkat en 320 med ett par pipor.
Äntligen någon som presenterar verkliga siffror istället för okvalificerade gissningar...Image