Motor Benchmark

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Apr 2014, 19:48

Så....kvar står GBE pipan då.
Pipan med det lätt skönaste ljudet jag hört!

Låter bilden tala för sig själv.

GBE är röd, 5T burken är svart kurva.....
:doh:
DT015 5Tburk vs GBE.jpg

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Motor Benchmark

Post by Lusse » 28 Apr 2014, 21:49

Dave wrote:Så....kvar står GBE pipan då.
Pipan med det lätt skönaste ljudet jag hört!

Låter bliden tala för sig själv.

GBE är röd, 5T burken är svart kurva.....
:doh:
DT015 5Tburk vs GBE.jpg
Det där såg inte bra ut för den pipan..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Motor Benchmark

Post by Dave » 28 Apr 2014, 22:03

Lusse wrote:
Dave wrote:Så....kvar står GBE pipan då.
Pipan med det lätt skönaste ljudet jag hört!

Låter bliden tala för sig själv.

GBE är röd, 5T burken är svart kurva.....
:doh:
DT015 5Tburk vs GBE.jpg
Det där såg inte bra ut för den pipan..
Nej, helt klart är att GBE pipan inte är alls så dålig som det ser ut, men tydligt är att den inte passade till min portning på denna motorn.....alls.....
:lol2:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 17 May 2014, 21:30

Fick besök i verkstaden av två glada herrar från västkusten idag!
Med sig i lådan hade dom den nya Zenoah G320RC motorn på 31,8cc.
Motorn var redan inkörd och mer eller mindre redo att plågas!

Det första vi märkte var att den inte passade i bänken!
:wtf:
Fick modda hålen som håller fläktkåpan lite, sen gick det bra, men det är ändå lite konstigt.
Har bänkat många motorer utan att detta varit ett problem innan, så det kan hända att det inte är exakt samma hålbild som andra Zen/CY.
Jag gissar att det är kopplingskåpan som ställer till det. Fläktkåpan såg helt original ut.

Nåja, till saken!

Vi började övningarna med att köra den klassiska bakhängda V2 Dominatorn. En helt standard odämpad jämfört med en som blivit moddad med ett annat slutrör.

Den orörda pipan ger nästan precis 4hp i min bänk. Observera att detta egentligen är helt ointressant, då det är jämförelsen som säger hur det står till.
Tyvärr blev den röda och lila färgen nästan samma på bilden, men den orörda V2 Dominatorn är lila, och den som når precis över linjen på 4hp.
320 V2Dom stinger vs org.jpg
Vi körde den med en VRC Propipe också. En sidmonterad dämpad variant!
Röd = Standard V2 Dom
Blå = moddad V2
Svart = VRC PP
G320RC V2org+stinger vs VRC pp.jpg
Sist på listan hamnade en pipa som Patrik tillverkat.

Patriks pipa är orange, och standard dominatorn svart.
En kul detalj är att Patriks pipa nästan ger precis samma kurva som en V2, men den ger en lite bättre knuff i botten!
Dominatorn är ju känd för att ge bra botten, och här får vi ännu mer botten med i princip samma varv!
Bra jobbat!
:thumbsup:
320 V2 Dom vs Patrik rak smal.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 17 May 2014, 21:43

Här är en jämförelse med en standard 290.
VRC Propipe dämpad, sidmonterad

290 är blå, 320 röd
290 vs 320 VRC Propipe.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 17 May 2014, 22:27

Kastar in min DT015 29,5cc motor från Kraketen som jämförelse.
Den svarta kurvan är Propipen och den gröna är min motor med BigBore pipan som är monterad nu.
DT015 vs 320 VRC PP-BB grön.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 22 Sep 2014, 21:26

Jaha.....nu jädrar!

Har nu bänkat några G320RC och det är dags att kasta in en dunk bensin i getingboet igen....

Svart: Helt ny Standard 320 (endast inkörd i bänken)
Grön: Robbans Standard 320 (Körd några tankar i bil)
Blå: OBR FullMod 320 (Björns från hans Losi)
Röd: Den "svarta" men portad av mig

Hade lite bekymmer med kopplingen när jag bänkade den "röda" eftersom den ville slira på vad jag tror var remmen....det luktade bränt i verkstaden iallafall, och det har jag inte känt innan....tror inte kopplingen luktar så....
Svepen blev väldigt konstiga och gav en peak på 3hp vid 8000rpm vilket jag inte tror på, utan jag gissar att det slirar nånstans. Om det är remmen eller kopplingen låter jag vara osagt.
Fick "rulla igång" bänken innan jag gasade vilket ger svar på varför den röda kurvan ser knepig ut.
:hammer:

Hann bara köra den klassiska bakhängda odämpade V2 Dominatorn ikväll.
320 diy portad v2.jpg

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Motor Benchmark

Post by KaptenMagnus » 22 Sep 2014, 21:50

Ja det verkar ju lite konstigt att alla ger ungefär samma effekt.
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 22 Sep 2014, 22:00

KaptenMagnus wrote:Ja det verkar ju lite konstigt att alla ger ungefär samma effekt.
Ska väl tilläggas att V2 Dominatorn inte är nån högpresterande pipa alls, men när jag bänkade OBR´s FullMod blev jag själv så tveksam att jag faktiskt gjorde en ny nedrullning och kalibrering på bänken för att verkligen säkerställa att jag inte hade nåt annat problem....
Jag till och med ringde en vän i Sollebrunn för att få lite moraliskt stöd....
:lol2:

Det här är bänkningarna med OBR´s FullMod där jag har med en svart kurva med en 1100W (1,5hp) vinkelslip för att sätta snurr på bänken, och en lila kurva för nedrullningen och själva kalibreringen av bänken.
I en perfekt bänk är den lila kurvans effekt och moment exakt noll hela vägen, men kalibreringen visar ändå på att det handlar om 1/10 dels hp upp och ner i skillnad.
OBR 320 FM VRC BB-PP-V2.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 27 Sep 2014, 17:05

Har bara skummat igenom svepen lite från Bosses motor, men helt klart är att den gillade VRC Propipan....
Tror inte jag haft någon motor som petat på 4,5hp strecket i bänken än....tills nu....
:rock:

Har iofs gjort en hel del jobb med den, och det är kul när det ger resultat.
Cylinderfoten deckad
Omsvarvad squisharea inne i cylindern
Matchade kanaler
Öppnade kanaler och modifierade kanal-lock
Justerat duration på....allt....
Lättad kolv
Kolven avsvarvad i toppen för att minimera risken för värmenyp
Balanserat svänghjul


Bosses motor har blå kurva.
Jämför med en OBR Fullmod 31,8cc som är röd

Märkte när jag bänkade den att den ger betydligt mindre vibrationer än de andra 320 motorerna jag bänkat, och även denna innan jag moddade den. Om det har med lättningen av kolven eller balanseringen av svänghjulet att göra vet jag inte. En ren fröjd att köra den i bänken med VRC BigBore pipan då den gick nästan vibrationsfritt mellan 12k och 15k....lite mer vibrationer med Propipan och de andra.

Dippen på lägre varv beror på kopplingsslir och därför ser det ut som den ger mer effekt och moment när den kommer ikapp, men kurvorna är snudd på likadana i verkligheten. Eftersom jag varit snällare på insugsdurationen än OBR ger Bosses motor en aning mer iallafall i det registret....
:sunglasses:
320 DT018 vs OBR FM VRC PP S.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor Benchmark

Post by Dave » 07 Feb 2016, 21:26

Idag har vi bänkat en hel hög med pipor, men tänkte dela med mig av något som kan vara av intresse för alla....

Bartolone Torpedo är en välkänt högljudd pipa som ger ett ljud som skär genom märg och ben.
Idag hade jag nöjet att låta mina grannar lyssna på en.
Då ägaren till pipan ska köra den med ljuddämpare ville jag göra en jämförelse.

Röd kurva är utan ljuddämpare. Blå har en "DDM silencer" monterad.

(inte bara effekten ökade, motorn drog nästan 2000 varv till.....)
Bartolone Torpedo S vs NS.JPG

Seven9
Posts: 49
Joined: 08 Jan 2016, 19:18
Location: Forshaga

Re: Motor Benchmark

Post by Seven9 » 07 Feb 2016, 21:38

Vill bara säga att det här forumet e så grymt kul och lärorikt .grymt att följa det här


Skickat från min iPad med Tapatalk

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Motor Benchmark

Post by Mats B » 07 Feb 2016, 21:43

Se där ja... :clap: :clap:
Dämpare gör gott för både öron & effekt :wip:

Tur man kör dämpat på 50:ian då :lol2: :lol2: :cheesy: :cheesy: :sunglasses:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

Re: Motor Benchmark

Post by n30 » 16 Apr 2016, 16:56

givande läsning har jag haft här en stund nu .. har läst genom hela tråden... det där med bänka motorn hade faktiskt varit riktigt intressant att göra för se vad man får ut för effekt och varv på motorn ... vem kontaktar man och vad vill man ha för göra de ?

The new guy
Posts: 502
Joined: 03 Jun 2013, 20:11
Phone Number: 0735304079
Location: Alingsås

Re: Motor Benchmark

Post by The new guy » 16 Apr 2016, 19:28

n30 wrote:givande läsning har jag haft här en stund nu .. har läst genom hela tråden... det där med bänka motorn hade faktiskt varit riktigt intressant att göra för se vad man får ut för effekt och varv på motorn ... vem kontaktar man och vad vill man ha för göra de ?
dave är den som har en bänk igång,rallyfinnen har en oxå,men vet ej om den är i bruk nu.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests