Motor Benchmark
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Motor Benchmark
Ser ut som lite kopplings-slir i botten på den svarta kurvan? Kanke mera botten på den så den orkar slira i början, eller olika kopplingar?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Motor Benchmark
Ja, det kan nog vara lite av båda orsakerna.....Rallyfinnen wrote:Ser ut som lite kopplings-slir i botten på den svarta kurvan? Kanke mera botten på den så den orkar slira i början, eller olika kopplingar?
Men olika kopplingar var det iallafall !
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Motor Benchmark
Igår kom två muppar till verkstan..
Malte skulle bänka en TR reedcase, men det sket sig pga DDM hade skickat fel vev. Efter lite anger management fick han gå lite mek-kurs med mig och David, och satte ihop en ESP 27,2 som vi bänkade istället.
Körde den med VRC Big Bore (blå) och Propipe(grön):
Blev lite snabb-inkörning på den, så effekt och maxvarv kan nog gå upp lite när den gått till sig.
Malte skulle bänka en TR reedcase, men det sket sig pga DDM hade skickat fel vev. Efter lite anger management fick han gå lite mek-kurs med mig och David, och satte ihop en ESP 27,2 som vi bänkade istället.
Körde den med VRC Big Bore (blå) och Propipe(grön):
Blev lite snabb-inkörning på den, så effekt och maxvarv kan nog gå upp lite när den gått till sig.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Drar upp en bild på bänkningen från idag.
Börjar med 5T burken och jämför med min 290 jag portade till Nutechen.
Den nya 29,5cc har röd kurva.
Den varvar faktiskt mer än någon annan motor jag sett med 5T burken. Den är inte helt inkörd än och fick nog gå lite fett eftersom det var de första svepen jag drog ur den.
Börjar med 5T burken och jämför med min 290 jag portade till Nutechen.
Den nya 29,5cc har röd kurva.
Den varvar faktiskt mer än någon annan motor jag sett med 5T burken. Den är inte helt inkörd än och fick nog gå lite fett eftersom det var de första svepen jag drog ur den.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Sen fick jag ur några svep med den bakmonterade V2 dominatorn.
Jämför igen med min gamla 290.
Röd är 29,5cc
Kan bara konstatera att den ger ett rejält register ända från botten, och varvar bra även med V2 pipan.
Jämför igen med min gamla 290.
Röd är 29,5cc
Kan bara konstatera att den ger ett rejält register ända från botten, och varvar bra även med V2 pipan.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Motor Benchmark
Var det denna vi pratade om? Vad blev det för duration? Ser ut att ha lite bättre flås på topp, men ingen markant skillnad ändå.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Motor Benchmark
Ja denna ligger på 147/125/180 nu och jag tror min OBR FullMod 30,5 var 178/128/172Rallyfinnen wrote:Var det denna vi pratade om? Vad blev det för duration? Ser ut att ha lite bättre flås på topp, men ingen markant skillnad ändå.
Den låga durationen på insug hjälper ju gott på botten, men jag tror att jag skulle kunna gå till 150-155 utan att tappa botten helt.....
Min DT005 var 155/118/170 och den gick väldigt fint.
Plockade lite över 4,5hp ur den nya med en VRC BB men har inte labbat nåt med längden på pipan än.
Har nån Propipe och några andra pipor som ska bänkas också.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Denna pipa har ju minst sagt vållat en del funderande sen Stefan köpte den nån gång för länge länge sedan....
För första gången i Sverige hamnade den nu i en dynobänk idag och här är resultatet.
Egentligen skulle den ju såklart bänkas med ett antal olika motorer, men eftersom jag inte är Pastor få jag nöja mig med en motor.
Ska också säga att jag aldrig nånsin bänkat en pipa som var så besvärlig att nåla.....
Jag fick den att gå ordentligt med rejäl temperatur, men så fort piporna kallnade hostade och spottade den igen....
När man tog bort en av dem och körde med en vanlig enkelkrök funkade den mycket bättre.
Blå kurva är med båda piporna monterade, och de röda kurvorna är med en enkel pipa monterad.
För första gången i Sverige hamnade den nu i en dynobänk idag och här är resultatet.
Egentligen skulle den ju såklart bänkas med ett antal olika motorer, men eftersom jag inte är Pastor få jag nöja mig med en motor.
Ska också säga att jag aldrig nånsin bänkat en pipa som var så besvärlig att nåla.....
Jag fick den att gå ordentligt med rejäl temperatur, men så fort piporna kallnade hostade och spottade den igen....
När man tog bort en av dem och körde med en vanlig enkelkrök funkade den mycket bättre.
Blå kurva är med båda piporna monterade, och de röda kurvorna är med en enkel pipa monterad.
- KaptenMagnus
- Posts: 1314
- Joined: 28 Jan 2013, 20:41
- Phone Number: 0709475583
- Location: Färgelanda
Re: Motor Benchmark
He he känns som det är bättre att bara använda en pipa åt gången [WINKING FACE]
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
Re: Motor Benchmark
Meningen med dom piporna var inte att det skulle bli mer effekt, utan att det skulle vara snyggt eller tufft. För det finns ingen annan som har den kombon.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Motor Benchmark
Den twinpipan körs av dragrace folk och ska tydligen funka bra till det....Lusse wrote:Meningen med dom piporna var inte att det skulle bli mer effekt, utan att det skulle vara snyggt eller tufft. För det finns ingen annan som har den kombon.
Jag vetefan....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Innan jag får ett psykbryt på allt som inte är klart innan träffen i Sandhem på lördag, kände jag att jag måste bänka klart piporna och få ur motoraset ur bänken!
Det som återstod var en sidebleed GBE och en bakhängd VRC klon.
VRC klonen först!
Väldigt konsekvent och trevlig kurva måste jag säga. Riktigt trevlig karaktär och skulle funkat prima på min Kraket om det hade gått att montera den.
Det som återstod var en sidebleed GBE och en bakhängd VRC klon.
VRC klonen först!
Väldigt konsekvent och trevlig kurva måste jag säga. Riktigt trevlig karaktär och skulle funkat prima på min Kraket om det hade gått att montera den.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Drar upp en jämförelse med VRC Bigbore pipan.
VRC är röd, klonen blå.
VRC är röd, klonen blå.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests