Motor Benchmark
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Passade på att bänka min motor från 5T´n också när den ändå var ur bilen.
Förgasaren (WT813) är bra sliten och svårjusterad på den, men jag har varit väldigt nöjd med prestandan hittills.
BLÅ: DT005 Zen36mm 28,5cc (motorn i Nutechen)
RÖD: OBR FullMod 30,5 (tillfixad från 5T´n)
LILA: OBR FullMod 30,5 (Maltes med 990)
Pipan är en V2 Dominator odämpad med egen dämpare på.
Förgasaren (WT813) är bra sliten och svårjusterad på den, men jag har varit väldigt nöjd med prestandan hittills.
BLÅ: DT005 Zen36mm 28,5cc (motorn i Nutechen)
RÖD: OBR FullMod 30,5 (tillfixad från 5T´n)
LILA: OBR FullMod 30,5 (Maltes med 990)
Pipan är en V2 Dominator odämpad med egen dämpare på.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Original koppling med 6k fjäder tror jag......orkade inte plocka i min 3k fjäder jag har haft innan, men det funkar fint ändå verkar det som....Rallyfinnen wrote:Bra register! Vad körde du för koppling i svepen?
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Motor Benchmark
Kom en mupp med en massa lådor till verkstan idag..
Vi körde två motorer med två pipor i bänken.
Först har vi en Dogpile 29,5 med Bartalone Torpedo och VRC Propipe
Sedan värstingen, en TS 30,5 reed..
Nytt bäkrekoord både på maxvarv och effekt Gissa om muppen såg belåten ut när han såg resultatet!
Labbade lite med den justerbara tändningen på den också std till +8,5 (enligt markeringen på kåpan):
Standard tändvinkel var klart sämst, sedan flyttades registret runt lite beroende på, men vi kom fram till att +6 var en rätt bra kompromiss med torpedo-pipan iallafall.
Vi körde två motorer med två pipor i bänken.
Först har vi en Dogpile 29,5 med Bartalone Torpedo och VRC Propipe
Sedan värstingen, en TS 30,5 reed..
Nytt bäkrekoord både på maxvarv och effekt Gissa om muppen såg belåten ut när han såg resultatet!
Labbade lite med den justerbara tändningen på den också std till +8,5 (enligt markeringen på kåpan):
Standard tändvinkel var klart sämst, sedan flyttades registret runt lite beroende på, men vi kom fram till att +6 var en rätt bra kompromiss med torpedo-pipan iallafall.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Kul att se lite fart i den här tråden igen !
Att det var så brutal skillnad på TS Reeden trodde jag nog inte......och framförallt inte att Propipen bara skulle ge en massa varv utan att lämna nån vidare effekt....
Kul också att se hur tändningen påverkade !
Riktigt surt att jag inte hann med ett besök idag !
Att det var så brutal skillnad på TS Reeden trodde jag nog inte......och framförallt inte att Propipen bara skulle ge en massa varv utan att lämna nån vidare effekt....
Kul också att se hur tändningen påverkade !
Riktigt surt att jag inte hann med ett besök idag !
Re: Motor Benchmark
Ja, idag var det en rolig dag! Äntligen en motor med lite krut i!
Några korta klipp på våran finske rallymupp under arbete! Satan vad det varvade!
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Tack för trevlig dag!
Några korta klipp på våran finske rallymupp under arbete! Satan vad det varvade!
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Tack för trevlig dag!
Re: Motor Benchmark
Hårdrock !!
Re: Motor Benchmark
wow! den ju grymt motor!
Re: Motor Benchmark
Injengör Finsk är juh verkligen vacker i sina ljusblåa hörlurar
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Motor Benchmark
Naturligtvis har man koll på senaste verkstads-modet och köper accessoarer därefter!Robban wrote:Injengör Finsk är juh verkligen vacker i sina ljusblåa hörlurar
Kan ju tillägga att torpedo-pipan är ganska toppig och inriktad mer på hög effekt än brett register, det ser man på DP motorn också. Men TS-motorn i sig är ett riktigt kraftverk, och det gör att den levererar ordentligt ihop med torpedon! Snabbaste kombon på en bakhjulsdriven bil på en öppen bana (Sandhem tex) är nog med Pro-Pipan, i princip allt över 2Nm spinner bort på grus, och den ligger däromkring i ett otroligt brett register. Torpedo-pipan kommer att ge en brutal karaktär som sannolikt blir ganska svårkörd, men Malte har ju övat med 50cc, så han borde veta hur det är
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Håller på med ett nytt projektbygge som ska säljas och bänkade idag motorn till den bilen.
En portad 290 som fått svarvad och lättad kolv, och portning som liknar Full-Mods.
Blå är 290´n och som jämförelse, den svarta, är motorn från min 5T (omportad OBR FullMod 30,5)
En portad 290 som fått svarvad och lättad kolv, och portning som liknar Full-Mods.
Blå är 290´n och som jämförelse, den svarta, är motorn från min 5T (omportad OBR FullMod 30,5)
Re: Motor Benchmark
Körde du dom med olika pipor?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Ja, min FullMod gick med V2 Dominatorn, och 290´n med en sidmonterad Dominator !Robban wrote:Körde du dom med olika pipor?
Missade det !
Re: Motor Benchmark
Sköt dej för fasen!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor Benchmark
Dom som kan läsa ser ju av svepnamnet vilken pipa det är, men tänkte inte på dig....Robban wrote:Sköt dej för fasen!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests