Page 11 of 12

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 09 Jan 2012, 23:11
by Robban
HAHA! Lacka den mattsvart med Flames på! Snacka om att du kommer få va med i 100 höjdare sen ! :cheesy: :lol2:

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 09 Jan 2012, 23:15
by J.A racing
:lol2: Imponerande kreativitet på västkusten :rock2: :rock2: :rock2:

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 09 Jan 2012, 23:41
by Rallyfinnen
:thumbsup:
Har du Castrol-spons på huset? :hmm: :lol2:

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 10 Jan 2012, 08:40
by Lusse
Det blev ju klockrent.Och att det blir ett bromsat flöde är nog inga problem tror jag...

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 10 Jan 2012, 19:35
by Mats B
Klart den snyggaste hus accessoaren på länge....MANLIGT :rock2: :rock2:

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 20 Jan 2012, 18:23
by huSSe
finns det möjlighet att testa olika längder på insug?
skulle det visa nån skillnad på kort o långt?

eller varför inte olika luftfilter?? det är nog mest intressant.

skulle det vara märkbart?

finns ju endel stackar att välja på.

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 20 Jan 2012, 18:31
by S 500 R
huSSe wrote:finns det möjlighet att testa olika längder på insug?
skulle det visa nån skillnad på kort o långt?

eller varför inte olika luftfilter?? det är nog mest intressant.

skulle det vara märkbart?

finns ju endel stackar att välja på.
Finnen gjorde det väl på en 23cc... och det gjorde ingen skillnad har jag för mig.

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 20 Jan 2012, 21:59
by Dave
Brukar inte spela nån större roll med vilket luftfilter man använder, men däremot längden på insuget.....
Rally bänkade ju med 15mm längre insug i 240-tråden, och det gjorde ju viss skillnad.

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 20 Jan 2012, 22:01
by huSSe
bättre botten vrid då eller?

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 21 Jan 2012, 11:08
by Rallyfinnen
Inte så stor skillnad i botten, men man flyttar 'resonansen' i insuget som påverkar mest på toppen.
Generellt kan man väl säga att har man en motor/pipa som varvar väldigt högt, så vinner man nog på att ha original längd på insug, Har man däremot en pipa som inte ger så mycket varv (typ dominator) så kan det ge lite mera på dom högre varven med längre insug, för man flyttar ner resonansen till ett varvtal som motorn kommer upp i, och då får man lite mer effekt på det varvtalet.

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 21 Jan 2012, 11:53
by Bjuggen
Rallyfinnen wrote:Inte så stor skillnad i botten, men man flyttar 'resonansen' i insuget som påverkar mest på toppen.
Generellt kan man väl säga att har man en motor/pipa som varvar väldigt högt, så vinner man nog på att ha original längd på insug, Har man däremot en pipa som inte ger så mycket varv (typ dominator) så kan det ge lite mera på dom högre varven med längre insug, för man flyttar ner resonansen till ett varvtal som motorn kommer upp i, och då får man lite mer effekt på det varvtalet.
Bra att veta.. Är barnsligt förtjust i karaktären på Dominatorn. Lite mer på topp skulle göra gott :thumbsup:

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 12 Feb 2012, 19:02
by Dave
Så kom dagen då det var dags att kalibrera ihop våra bänkar, Rally´s och min....

Som jag misstänkte har min bänk visat för mycket effekt och vrid tidigare, men nu har vi fått till nedrullning från 16500 rpm och korrigerat kurvorna lite......

Nu kommer ju jobbet att dra ihop alla svepfiler i programmet igen med de nya inställningarna......nån gång :D

Hursomhelst ska våra bänkar nu visa hyffsat lika resultat.

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 12 Feb 2012, 23:00
by Dave
Såhär ser kurvorna ut med vinkelslipsmotorerna kopplade rakt på generatorerna.....

Min gamla setup:
1000w vs 1800w cd0,0049-in0,0038.jpg
Och den nya ser ut såhär:
1000w vs 1800w cd0,004-in0,003.jpg
Kurvorna visar både accelerationen upp i varv, och sen hur kurvan går ner och backar tillbaka i nedrullning.
Den blå kurvan är en 1000W vinkelslip, den röda 1800W, vilket numera stämmer bättre med verkligheten i effekt också.

1000W är 1,36Hp och 1800W blir 2,45 HP omräknat.

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 13 Feb 2012, 06:37
by Rallyfinnen
Är lite konfunderad.. visst är det så att första grafen är den nya, och andra den gamla?

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 13 Feb 2012, 08:18
by Dave
Rallyfinnen wrote:Är lite konfunderad.. visst är det så att första grafen är den nya, och andra den gamla?
Nej den första visar för mycket effekt och moment.....den andra är samma svep med den nya configen.....