Page 9 of 12

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 07 Dec 2011, 23:11
by BajaGute
De tar sig sa han som såg att det brann i uthuset!
Det löser sig sa han som sk*t i vasken!
:thumbsup: topparbete David :thumbsup:

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 08 Dec 2011, 19:17
by Robban
Härligt David! Ta det bara lugnt! Vi har bara en kartong med motorer som SKA bänkas på lördag! :toung: :hammer: :sunglasses:

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 08 Dec 2011, 20:42
by Dave
Bring it on !
Första bänkningen genomförd med en Zen 29cc och en CPI pipa !

:rock2: :rock2: :rock2:

Nu funkar bänkhelvetet någotsånär !
Har lite problem med remfladder vid 10k och jag tror det är därför kurvorna jag bockat ur ser ut att ge mer effekt......det blir en bumerangeffekt när remmen greppar igen, och motorn nått ett högre varv som den ska ikapp....
Rally.....vill ha lite bra ideer och funderingar runt detta !

Annars uppträder den väldans städat.....inga brutala vibrationer och är lugn och fin även runt 15k.....
test3.jpg

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 08 Dec 2011, 20:47
by Malte
Du är duktig du!!! :happy: :happy: Skönt att få lite lön för mödan?

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 08 Dec 2011, 20:49
by Bjuggen
Ser kanon ut David.. Rimliga siffror :thumbsup:

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 08 Dec 2011, 20:54
by Dave
Just det, den röda kurvan är nedrullningen.....

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 08 Dec 2011, 20:56
by Dave
Malte wrote:Du är duktig du!!! :happy: :happy: Skönt att få lite lön för mödan?
Tackar tackar !
Får väl se på lördag om den exploderar..... :D
Bjuggen wrote:Ser kanon ut David.. Rimliga siffror :thumbsup:
Ja, det känns väl hyffsat.....
;)

:happy:

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 08 Dec 2011, 22:13
by Rallyfinnen
Ser ju lovande ut!

Lite svårt att säga vad som händer när man inte står brevid och ser/hör själv, kan ju vara remfladder odyl, men det kan bli lite svajningar i kurvan lite beroende på koppling också, kanske skulle testa med en koppling som tar från riktigt låga varv också.
Sedan finns det ju en filtrering i programmet som slätar ut kurvan mer eller mindre, men man vill inte ställa den för högt heller, då kan man missa små detaljer när man labbar och gör ändringar.. du kör väl med samma filtrering som mig? Vi ställde väl det när du var i Sollebrunn?

Kan ju vara någon resonans du får med gummikuddarna också kanske? Testa styva upp det hela på något provisoriskt sätt om inte kopplingen hjälper? Remfladder fårman nog vid något varvtal oavsett, men det kanske är en nackdel om det kan röra sig mycket när den fladdrar, då kanke den tappar greppet.

Vissa bänkningar ser ut lite åt det hållet för mig också (har för mig VRC-kopian var lite så), en annan pipa kan göra att det blir en jämnare kurva.

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 08 Dec 2011, 22:17
by Rallyfinnen
Förresten, lika bra du lär dig att skriva in konfigen på motorn i filnamnet direkt ifrån början, så är det betydligt lättare att gå tillbaka och jämföra olika ändringar sedan :sunglasses:

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 08 Dec 2011, 23:25
by Dave
:thumbsup: :worship:

Ska labba lite med detta på lördag......ska kolla filtreringen också, men där har du ju klart en poäng !
Om det nu skulle vara så att jag mot förmodan får en stund över, ska jag försöka fixa en löprulle till remmen och se om det hjälper......
Får man bort fladdret kanske renonanserna försvinner.... :hmm:

Känns knepigt att ha en bänk......vad skulle jag med den till.......kommer ju garanterat bara att locka fram en massa konstiga ideer och annat trams !

:lol2:

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 09 Dec 2011, 10:24
by huSSe
skulle man kunna bänka en el motor i den där?
bara för att jämmnföra el mot bensin?

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 09 Dec 2011, 10:28
by Robban
Varför får du inga varv? Samma fenomen som för mej? Fick aldrig den att varva mer än 11 - 12000 rpm..

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 09 Dec 2011, 12:37
by Dave
Robban wrote:Varför får du inga varv? Samma fenomen som för mej? Fick aldrig den att varva mer än 11 - 12000 rpm..
Den varvade inte mer än 14,3k....
Mätte med separat varvräknare så varvet stämmer på +/- 50 rpm när....
Detta är motorn som gått hela säsongen i min 5T.
Vevlagren är allt annat än bra ! ;)

Det är lätt att ställa in hur många varv bänken visar om den skulle visa fel....

Och visst går det att bänka en elmotor !
Bara den passar ihop med standard fästen för HPI eller MCD

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 09 Dec 2011, 12:40
by Robban
Ah! Ok.. Undrar om jag ska meka ur motorn ur Rallyn... ?

Nää.. Jag väntar till pipan som skall sitta i har kommit. Så kör vi en bänkar dag till!

Dessutom behöver den motorn gå lite innan..

Jag tar iaf med min 5T på lördag. Skulle vi få nåt ryck så kanske vi kan plocka ur den motorn och köra.. Skulle va kul att se hur den är med CPI röret..

Re: Effektkontrollsapparatur

Posted: 10 Dec 2011, 11:39
by Rallyfinnen
Hur går det här då? Testat något mer?
Ser fram emot lite rapport från 'bänk-träffen' senare :)