Effektkontrollsapparatur

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 11 Dec 2011, 08:24

Efter lite testande och lite bug-fixar verkar bänken fungera väldigt fint !
Metallbiten som sitter med kemiskt metall på remskivan släppte, men kapades av, bockades som ett U och borrades fast med en genomgående skruv istället.
Trodde att pulstiden skulle bli för kort när den passerar givaren i 600km/h vid 17000rpm, men det fungerade klockrent.
Den har ju inte speciellt lång tid på sig att mäta 12mm när den rör sig drygt 16 cm på 1ms...... :hmm:

När detta var gjort fungerade ju givetvis inte givaren som det skulle längre.....visade sig vara så enkelt som en lödning som hade släppt.
Nu ska det monteras sprängskydd runtom för att se till att prylar som flyger av nästa gång, stannar i bänken !

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by waqr » 11 Dec 2011, 08:45

Rallyfinnen wrote:Hur går det här då? Testat något mer?
Ser fram emot lite rapport från 'bänk-träffen' senare :)
Jag är oxå sugen på en liten rapport. Lite spänd på att se hur CPI pipan fungerar :)
Letar Baja 5B

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 02 Jan 2012, 20:27

Med tanke på hur kurvorna såg ut , och efter lite diskussioner med Rally, måste det fixas lite detaljer på bänken....
När man tittar på flera olika kurvor ,ser man att dipparna kommer på samma ställe.
Detta tyder på att remmen slirar/fladdrar.
Då blev ju uppdraget att fixa någon form av styrning på remmen som rullar väldigt lätt, och som inte påverkar rullmotståndet märkbart.
Valet föll på små kullager med 5mm hål som monterades på en metallbit som i sin tur sitter fast med en M10 bult i ett avlångt hål i bänken.
Då kan man vrida för att tajta till spelet, och flytta den i sidled om man skulle vilja det...
Ni får glo på bilderna för det är nog bara jag som fattar av den beskrivningen :D
201201023359.jpg
201201023365.jpg
Detta reducerar ju fladdret på remmen nästan helt, och verkar fungera, åtminstone när jag testat med luftfil och vinkelslipmotorn.....

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Rallyfinnen » 02 Jan 2012, 20:37

:thumbsup: 'Skitbra' :lol2:

Bara att köra om alla svep nu då.. :sunglasses:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 02 Jan 2012, 20:46

På tal om vinkelslipmotorn......

Har ju velat få upp bänken i högre varv för kalibreringens skull än de 9500 som luftfilen klarade.
Det var ju därför jag slaktade en gammal Bosch vinkelslip på 1kW.
Testade utan framgång att bygga adaptrar och övergångar från axeln på vinkelslipen till en 8mm insex.
Axeln på vinkelslipen var 8mm i diameter, med en M7x1 gänga i änden.
Har letat lite på nätet men allt jag hittat har varit svindyrt, och jobbigt......
Kom på att jag HADE en sån gängtapp liggande i gömmorna.... :doh:
Tillverkade en M7 mutter med 8mm fattning på som jag bara skruvade på axeln, och vips gick det att få den att varva mer.....
Tänk så enkelt nåt kan vara......

Den varvar 33000rpm obelastad, och hade hoppats att den skulle orka dra bänken till iallafall 20000rpm, men den orkade inte mer än 13600rpm.
Nåja, det är iallafall mycket bättre än de 9500rpm jag kalibrerade med innan.

Det ska väl gå på nått vis att få upp den i 20000 varv, men just nu får det duga med de 13600.
Mätte förresten varvtalet med min laservarvräknare och den diffar +/- 15-20 varv på toppvarv. Helt ok.
Höll i lite för länge på varvet i tron om att det skulle öka lite till, men de tre nedrullningssvepen jag fick till dalade till 12700 eller nåt innan jag ryckte ur motorn, och sen fick jag lägga ut den utomhus.
Vetefan om den går att använda mer, men det ger sig..... :sunglasses:

Här är skillnaden mellan setupen på 9500rpm och 12500rpm som det blev kvar
9500 vs 13600 nedrullning.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 02 Jan 2012, 20:51

Enkelt sagt så har ju Rally givetvis rätt.
Mina resultat visade lite för mycket effekt och vrid, så det blir rättning i ledet när grannarna åker på utlandsresa nästa gång.....
:lol2:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Rallyfinnen » 02 Jan 2012, 20:57

Tror du kunde justera lite till där så kurvan inte vandrar uppåt, utan ligger plan på minussidan. Så fick jag göra för att det skulle stämma upp på riktigt höga varv.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 02 Jan 2012, 21:00

Ja, just det ja.....
Som alltid när man snackar med Rally så har han bra ideér och jag hade väl tydligen tid över för att testa en spåning om att tillverka fler pulser till dynoprorammet under svepen.
Som det har varit nu, så har ett varv givit en puls.
Nu ville vi testa om kurvorna blir mer konsekventa om man får fyra eller fler pulser per varv, så jag yxade till en ny triggskiva, istället för den som satt innan....

Hittade en 2mm plåtbit som låg i lådan till ingen som helst nytta !
201201013354.jpg
Försökte tajma ihop det så att signalen blir lika lång som uppehållet mellan pulserna.....
201201013358.jpg
Och såhär ser den ut nu.....
201201023363.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 02 Jan 2012, 21:03

Rallyfinnen wrote:Tror du kunde justera lite till där så kurvan inte vandrar uppåt, utan ligger plan på minussidan. Så fick jag göra för att det skulle stämma upp på riktigt höga varv.
Försöktde detta men kurvan blir som en pilbåge när jag justerar mer......och den sista uppförsbacken är en eftersläng av när jag ryckte ur vinkelslipen.....var nog lite för generös när jag klippte svepen bara.....

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Rallyfinnen » 02 Jan 2012, 21:36

Enda rätta skulle ju vara att få upp den i högre varv, så behöver man inte gissa vart kurvan tar vägen.

Du gjorde ett bra jobb med triggerskivan där, jag är rädd att jag hamnar att göra samma mod också!

För övriga läsare kan jag förklara att David är rätt lättmanipulerad. När jag har en ide som jag inte riktigt har tid eller ork att prova, så passar jag på att nämna det för David, och han kan helt enkelt låta bli att prova. :sunglasses:
Att han samtidigt är magsjuk spelar liksom ingen roll, han bara gnetar på :)

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 02 Jan 2012, 21:53

Rallyfinnen wrote:Enda rätta skulle ju vara att få upp den i högre varv, så behöver man inte gissa vart kurvan tar vägen.

Du gjorde ett bra jobb med triggerskivan där, jag är rädd att jag hamnar att göra samma mod också!

För övriga läsare kan jag förklara att David är rätt lättmanipulerad. När jag har en ide som jag inte riktigt har tid eller ork att prova, så passar jag på att nämna det för David, och han kan helt enkelt låta bli att prova. :sunglasses:
Att han samtidigt är magsjuk spelar liksom ingen roll, han bara gnetar på :)
:cheesy:

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Robban » 02 Jan 2012, 22:32

Snyggt jobbat!

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Bjuggen » 02 Jan 2012, 22:38

Bra kämpat.. Skulle dock vilja se sprinten till dass när du hållit på att mecka lite för länge :sunglasses: :lol2:
Billös expertkommentator..

User avatar
BajaGute
Posts: 937
Joined: 26 Aug 2011, 19:14
Phone Number: 0730398712
Location: Sandhem
Contact:

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by BajaGute » 03 Jan 2012, 00:02

Bjuggen wrote:Bra kämpat.. Skulle dock vilja se sprinten till dass när du hållit på att mecka lite för länge :sunglasses: :lol2:
Diggar bänk arbetet, men tror som Bjuggen att det inte är bra att sprinta hur som helst... MEN som den uppfinnarjocke du nu är så har det väl blivit en pipeline dragen från verkstad till närmaste lämpliga plats (typ brunn utanför) :lol2:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 09 Jan 2012, 23:08

Efter inkörningen av min senaste motor insåg jag att jag var helt tvungen att göra nåt åt oväsendet som utblåset för avgasfläkten skapar i grannskapet.
Frugan gick till affären mitt i byn, ca 300m fågelvägen och ylandet av svepen hördes ända dit..... och detta med 5T originalburk !
:doh:

Såå.......det blev att rota fram en hel hög med skrot att bygga ljuddämpare av !

Problemet är ju flödet på luften !
Fläkten öser löjligt mycket luft för att vara en 100mm kanalfläkt för ventilation.

Grunden i bygget blev ett litet oljefat.

Jag tillverkade en korg att ha invändigt för själva kammaren.
Runtomkring packade jag isolering ungefär 50mm

Image

Image

Drog in ett 100mm rör från vart håll, som går om lott inne i dämparen. Luften måste alltså vända 180 grader 2ggr inne i burken innan den kommer ut.
Bromsar flödet duktigt, men det får bli en temporär lösning just nu.....
Flödet räcker nog gott och väl till ändå.

Skar till två bitar liggunderlag och knölade in två bitar perforerad plåt i ändarna på rören för att få maximal dämning mellan kammrarna i rören.


Image

Image

Eftersom klockan hann bli "icke lämplig tid för att starta bänken" testade jag med att rigga vinkelslipen i verkstaden med utsugsslangen på den, och dämparen verkar göra jobbet klockrent !

Återstår att se imorron !!!

:hmm:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests