Effektkontrollsapparatur

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Robban » 09 Jan 2012, 23:11

HAHA! Lacka den mattsvart med Flames på! Snacka om att du kommer få va med i 100 höjdare sen ! :cheesy: :lol2:

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by J.A racing » 09 Jan 2012, 23:15

:lol2: Imponerande kreativitet på västkusten :rock2: :rock2: :rock2:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Rallyfinnen » 09 Jan 2012, 23:41

:thumbsup:
Har du Castrol-spons på huset? :hmm: :lol2:

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Lusse » 10 Jan 2012, 08:40

Det blev ju klockrent.Och att det blir ett bromsat flöde är nog inga problem tror jag...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Mats B » 10 Jan 2012, 19:35

Klart den snyggaste hus accessoaren på länge....MANLIGT :rock2: :rock2:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by huSSe » 20 Jan 2012, 18:23

finns det möjlighet att testa olika längder på insug?
skulle det visa nån skillnad på kort o långt?

eller varför inte olika luftfilter?? det är nog mest intressant.

skulle det vara märkbart?

finns ju endel stackar att välja på.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by S 500 R » 20 Jan 2012, 18:31

huSSe wrote:finns det möjlighet att testa olika längder på insug?
skulle det visa nån skillnad på kort o långt?

eller varför inte olika luftfilter?? det är nog mest intressant.

skulle det vara märkbart?

finns ju endel stackar att välja på.
Finnen gjorde det väl på en 23cc... och det gjorde ingen skillnad har jag för mig.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 20 Jan 2012, 21:59

Brukar inte spela nån större roll med vilket luftfilter man använder, men däremot längden på insuget.....
Rally bänkade ju med 15mm längre insug i 240-tråden, och det gjorde ju viss skillnad.

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by huSSe » 20 Jan 2012, 22:01

bättre botten vrid då eller?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Rallyfinnen » 21 Jan 2012, 11:08

Inte så stor skillnad i botten, men man flyttar 'resonansen' i insuget som påverkar mest på toppen.
Generellt kan man väl säga att har man en motor/pipa som varvar väldigt högt, så vinner man nog på att ha original längd på insug, Har man däremot en pipa som inte ger så mycket varv (typ dominator) så kan det ge lite mera på dom högre varven med längre insug, för man flyttar ner resonansen till ett varvtal som motorn kommer upp i, och då får man lite mer effekt på det varvtalet.

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Bjuggen » 21 Jan 2012, 11:53

Rallyfinnen wrote:Inte så stor skillnad i botten, men man flyttar 'resonansen' i insuget som påverkar mest på toppen.
Generellt kan man väl säga att har man en motor/pipa som varvar väldigt högt, så vinner man nog på att ha original längd på insug, Har man däremot en pipa som inte ger så mycket varv (typ dominator) så kan det ge lite mera på dom högre varven med längre insug, för man flyttar ner resonansen till ett varvtal som motorn kommer upp i, och då får man lite mer effekt på det varvtalet.
Bra att veta.. Är barnsligt förtjust i karaktären på Dominatorn. Lite mer på topp skulle göra gott :thumbsup:
Billös expertkommentator..

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 12 Feb 2012, 19:02

Så kom dagen då det var dags att kalibrera ihop våra bänkar, Rally´s och min....

Som jag misstänkte har min bänk visat för mycket effekt och vrid tidigare, men nu har vi fått till nedrullning från 16500 rpm och korrigerat kurvorna lite......

Nu kommer ju jobbet att dra ihop alla svepfiler i programmet igen med de nya inställningarna......nån gång :D

Hursomhelst ska våra bänkar nu visa hyffsat lika resultat.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 12 Feb 2012, 23:00

Såhär ser kurvorna ut med vinkelslipsmotorerna kopplade rakt på generatorerna.....

Min gamla setup:
1000w vs 1800w cd0,0049-in0,0038.jpg
Och den nya ser ut såhär:
1000w vs 1800w cd0,004-in0,003.jpg
Kurvorna visar både accelerationen upp i varv, och sen hur kurvan går ner och backar tillbaka i nedrullning.
Den blå kurvan är en 1000W vinkelslip, den röda 1800W, vilket numera stämmer bättre med verkligheten i effekt också.

1000W är 1,36Hp och 1800W blir 2,45 HP omräknat.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Rallyfinnen » 13 Feb 2012, 06:37

Är lite konfunderad.. visst är det så att första grafen är den nya, och andra den gamla?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Effektkontrollsapparatur

Post by Dave » 13 Feb 2012, 08:18

Rallyfinnen wrote:Är lite konfunderad.. visst är det så att första grafen är den nya, och andra den gamla?
Nej den första visar för mycket effekt och moment.....den andra är samma svep med den nya configen.....

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests