Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Portningstråden!

Post by Dave » 19 Apr 2012, 10:57

Rallyfinnen wrote:Det tar sig, ser ut som du börjar 'våga' mer och mer nu :) Först ett redigt utblås, och nu en riktig kolvlättning också!
Däremot lite fegt att svarva kolven, skadar inte med ett nyp ibland! :sunglasses: :lol2:
Risken är väl att du får svarva en ny nylonhylsa nästa gång, om du inte lyckas placera den på exakt samma sätt i chucken?


Ja det spårar fort ur.....speciellt när man återanvänder gammal skit.... :D

Visst är det fegt att svarva av kolven, men kunde inte hejda mig när det gick så enkelt nu....
Ska svarva av ett par kolvar till jag har liggande, men troligtvis är det en ny hylsa som gäller till nästa omgång !
Kanske går det att spänna om den, men hylsan är hyfsat enkel att tillverka.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Portningstråden!

Post by Rallyfinnen » 04 Jan 2013, 19:59

Tänkte lägga in en (suddig) bild på senaste varianten på gradskiva jag gjort:

Image

Hittade en bild på nätet, skrev ut och klistrade den på en cd-skiva. I mitten smältlimmade jag en stump alu-rör, och så en liten stump tunn silikonslang utanpå den som jag trycker fast på muttern till svänghjulet. Bockade en pianotråd som 'nål' som man kan spänna under en skruv till kåpan. Tack vare slangen på muttern kan man vrida skivan som man vill för att nolla där porten man mäter öppnar. Nu kan jag 'gradera' en motor bara genom att ta bort starten och stiften, trycka in endoskopkameran i insug och tändstiftshål och vrida runt.

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Portningstråden!

Post by Robban » 04 Jan 2013, 20:00

Frågan är juh när du börjar överladda dessa motorer?! ;)

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Portningstråden!

Post by wrep » 04 Jan 2013, 20:24

Nu kan jag 'gradera' en motor bara genom att ta bort starten och stiften, trycka in endoskopkameran i insug och tändstiftshål och vrida runt.
Gäller att man låser in bilen på kvällarna fram över :hammer: :lol2:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Portningstråden!

Post by Rallyfinnen » 04 Jan 2013, 22:10

Tror du det? :sunglasses:

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Portningstråden!

Post by wrep » 04 Jan 2013, 22:31

Ja du vet wrep-mod dom går ju så in åt sa..n :lol2:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.


User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Portningstråden!

Post by Rallyfinnen » 11 Jan 2013, 20:06

Lägger lite info om min 2-bultade CY experimentcylinder här också.
Har testat med lite portning, pipor och insug och gjort lite konstateranden.

Först var det formen på utblåset. Började med bara ett 6mm jack till 180grader utan att röra övrig port, dvs övriga taket låg på ca 170 grader. Sedan höjde jag taket med liten rundning och gjorde bara ett litet jack (180grader på tak och 185 på jacket). Insug är på 152 (orört) och kanalerna på 112(orört)/132 med lite uppåtriktade ögonbryn på dom mot insuget på samma sätt som Hobbycenter gör.

Utblås efter omportning:
Image


Blev bara ett halvdåligt svep innan portningen med ett hopp i kurvan vid 16k, men det visar principen.
Blåa är före, gröna efter.
Image
Observera att detta är med okalibrerad bänk efter ombyggnaden. Nu har jag tagit bort ett lager, släppt på remmen, och kalibrerat om den, så här går det lite tungt, dvs jämför dessa kurvor endast med varandra, inte med andra kurvor!

Efter detta tätades ett hål i Samba7:an, och jag justerade formen på kanalerna en aning, och bättrade på ytan mellan cylinder och fläns (som jag spänner ner den 2-bultade cylindern med).
Sedan kördes nya svep med Samban(blå), och sedan med italienska pipan(svart):

Image

Sedan satte jag på ett std insug och körde nya svep(grön med std insug):

Image

Slutsatsen är att insugslängden inverkar inte på botten med kort insugsduration, men andra tester jag gjort med ca 165 på insug och rätt hög duration på kanaler, så var det tydlig skillnad på botten med långt insug.
Jag tolkar detta som att insugsresonansen är på ca 15k med kort insug, och 14k med långt, med 152 grader duration på insug. Det kortare insuget verkar också göra att den 'andas' lite lättare och ger lite mer från 13k och uppåt.

User avatar
Burnout
Posts: 6889
Joined: 16 Aug 2010, 21:41
Location: Kungsbacka

Re: Portningstråden!

Post by Burnout » 29 Mar 2013, 21:45

jag har läst här tråden :rock2: ... jag börjat sugen att prova portning ;)

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: Portningstråden!

Post by Atlas 1979 » 24 May 2013, 12:09

Ni som kan detta!
Kan detta fungera?
Jag var tvungen att prova dremeln som jag införskaffa igår efter all insp...av denna lång tråd!
Det är en 240 topp...
Attachments
IMG_1815 (800x600).jpg
Göta Kanal:-)
IMG_1820 (800x533).jpg
Har bara tagit lite på utblåset la mest tid på kanalerna
MK-Eskil
RS5 T14

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: Portningstråden!

Post by Atlas 1979 » 24 May 2013, 13:24

Japp motorn rör på sig, dock bara i inkörnings stativet jag byggt.
Ska testa i en bil snart!
Möjligt att det behövs en fullvev till den?
MK-Eskil
RS5 T14

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Portningstråden!

Post by Dave » 24 May 2013, 13:37

Du har varit ganska elak mot mellanväggen mellan kanalerna. Ögonbrynet där lämnar en extremt smal stödyta för kolvringen.
Finns nog en risk att den fort sliter ut den ytan.
Är väl bara att köra så länge det går!
:)

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: Portningstråden!

Post by Atlas 1979 » 24 May 2013, 14:29

Ja förstår!
Var bara ivrig att prova:-) inte så stadig på handen än och sen har jag igentligen ingen aning om vad jag gjort hehe!
Läst om grader å så men har aldrig riktigt förstått hur ni mäter ut dessa?
Ska båda kanalerna ha så nära som möjligt samma volym eller kan man labba med det också?
MK-Eskil
RS5 T14

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Portningstråden!

Post by Rallyfinnen » 24 May 2013, 21:26

Varje kanalpar mitt emot varandra ska helst vara exakt likadana så flödet är samma, och så 'strålarna' in i cylindern möts i mitten.

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: Portningstråden!

Post by Atlas 1979 » 25 May 2013, 17:42

Snäll porta min 260 igår och skruva ihop allt och sedan i inkörningsjiggen.
Efter en stund tystnade motorn? Märkte att en bult skruvat ur sig fr toppen! Hur är detta möjligt??? :hmm:
Sen skulle jag dra den igen å så blev det gängpaj :curse:
MK-Eskil
RS5 T14

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests