Innkjøring av 2T-motor........

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Egon
Posts: 686
Joined: 31 Oct 2009, 16:43
Contact:

Innkjøring av 2T-motor........

Post by Egon » 07 Oct 2010, 12:18

Hei......

Ser at det er en del missforståelser vedr innkjøring av våre små 2T-motorer, derfor kan det passe med en liten forklaring;

Alle 2T-motorer får kjøling gjennom oljeblandet bensin og svinghjul. Hovedkjølingen kommer av oljen i bensinen, luftkjølingen den får av svinghjulet er "nesten" bare en bonuskjøling.
Hver gang du gir gass kommer det en viss mengde bensin/olje inn i sylinderen og motoren får x-tra kjøling og smøring av oljen i bensinen. Derfor er variert kjøring viktig under innkjøring.
For at motoren skal få best mulig smøring, mest mulig kjøling, og levere mest mulig power, er det 4 inngredienser som må til;

- Riktig oljeblanding
- Bra nok olje
- Riktig justert forgasser
- Riktig tennplugg (god tennplugg..)

Alle våre 2T-motorer er ikke like, vi deler dem inn i stock og tuned motorer.
De fleste av motorene leveres med samme type forgasser, dette gjelder spesielt 4-bolt motorene (sylinderen er festet med 4 bolter). 2-bolt motorene blir ofte levert med forskjellige forgassere mht type porting, hvor mange cc, osv osv....

(Justering av forgasser lenger ned på siden...)

Stock motor (23cc/26cc/27cc/28,5cc/29cc);

Disse motorene behøver inte noen spesiell innkjøring, bare kjør litt variert den første tanken. En stock-motor leverer normalt mellom 14 och 16.000rpm. Med tanke på power och turtall i en stock-motor så leverer inte denne motoren nok power til å bli skadet ved gasspådrag, det skjer alikevel veldig lite.

Ved en innkjøring av en stock-motor anbefales første tanken med stock eksospipe. Da er det ikke mye power å hente så det er enklere å kjøre inn variert. (ved bruk av en tuned-pipe under den første tanken er det litt for enkelt å gi for mye gass ved enkelte anledninger..)
En stock-motor har heller ikke behov for å få en fet blanding ved at du justerer forgasser, det er overhodet ikke noe problem å kjøre første tanken med en normalt justert forgasser.

Tuned motor (Race Ported/Piston Ported/Bolt on REED/REED Case);

Her kommer den store forskjellen mellom en stock motor och en Tuned motor. En tuned-motor leverer ofte mellom 20-24.000rpm, dette kan altså være opp mot 10.000rpm mer enn en stock-motor.

Den eneste grunnen til at du skal la en tuned-motor gå på tomgang 3/4 tank, er fordi de fleste har stooooore problemer med å la gassen være, de fleste av oss klarer inte å la være å "teste" gassen når vi merker at motoren kan levere 6-7hk, vi bare teste gassen. Da kan skaden alleredet være gjort dessverre. En motor som leverer 6-7hk, och 22.000rpm, leverer dette ofte umiddelbart du gir gass, derfor anbefaler jeg alle til å la motoren gå på tomgang 3/4 tank med stock-pipe. Grunnen til stock-pipe er fordi motoren spytter ut mye olje ved tomgangskjøring, og mange av tuned-pipene er 3-kamret, fylles disse opp med olje er det et helv.. å få ut igjen....

Når du kjører inn en tuned-motor så justerer du forgasseren slik den skal være justert når motoren er ferdig innkjørt, la deretter forgasseren få 2-3min mer på L-nåla. Dette er eneste nåla som har innvirkning på motoren under tomgangskjøring. Justèr deretter tomgangsskruen slik at du "tvinger" motoren til å gå på tomgang, den skal gå "rimelig" normalt/høyt på tomgang. Inte for lavt, da soter den igjen, och begynner å "spise" tennplugger....(hvis motoren stopper, begynner å "spise" tennplugger, da vet du at den inte går riktig, den får for mycket bensin....)

Etter 3/4 tank setter du på en eventuell tuned-pipe, justerer forgasser perfekt, och kjører variert den siste 1/4 tanken. (bytte av tennplugg anbefales...)
Dette gjør du for å "rense" motoren for eventuell sot och olje....

Etter dette er det bare å gi full gass... :thumbsup:

PS!
Den største feilen mange gjør, er å stå rolig och la bilen flyte rundt på den lokale fotballbanen, de bare lar bilen gå på samme trotle en hel tank.... DETTE ER INTE RIKTIG INNKJØRING!
Denne motoren, spesielt en tuned-motor, vil gå i 2min for deretter å gå varm och skjære seg. Denne motoren får ingen kjøling, eneste kjølingen den får er av svinghjulet.....den trenger VARIERT kjøring for å oppnå mest mulig kjøling!
(inte lange pådrag!)

Justèring av forgasser;

VIKTIG; Det finnes overhodet INGENTING som heter fabrikkinnstillinger!!

En forgasser skal justères etter varme/kulde, type motor, type forgasser, type bensin/olje. Den nye 4-bolt motoren er nok myyye enklere å justère pga at det kun brukes èn type forgasser WT-813/990. 2-bolt er vanskeligere å justère da det brukes mange forskjellige forgassere til mange forskjellige motorer.

Her i Scandinavia bruker vi alle stort sett de samme justèringene på 4-bolt m/WT-813/990;

L = ca 1t (innkjøring ; ca 1t + 2-3min)
H = ca 1t + 40min (samme under innkjøring)

2T-olje;

Dette er et tema som mange har en mening om (dessverre)

Stock-motor;
Denne motoren går "nesten" på matolje, her kan du bruke hvilken som helst 2T-olje du vil....ingen problem...

Tuned-motor;
Her er nok det største problemet til de fleste......av en merkelig grunn så tror visst de fleste at den oljen de brukte/bruker på Go-cart`n, Vann-jet`n, Crosseren etc etc er så god at den er verdens beste ochså på våre små 2T-motorer.... :shock:
DETTE ER HELT FEIL!
Det finnes inte en annen 2T-motor til MC eller annet som varver 20-24.000rpm!!

Jo bedre 2T-olje, jo lenger levetid på lager och motor! (Dessuten er en god olje til våre små 2T-motorer billigere en de fleste andre oljer!
Bruk hodet når du skal ha olje til din tuned-motor!!!


Jeg kunne nok ha fortsatt med dette innlegget lenge ennå, men jeg håper dette var til litt hjelp..........

(PS!
Kanskje moderator kunne klistre dette innlegget på toppen , slik at eventuelt nye medlemmer også alltid kan finne igjen dette....?)

MVH

Jan-Erik
RC-Racing

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by S 500 R » 07 Oct 2010, 13:33

Tacka för detta! Skit bra info Egon :thumbsup:
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
markusb
Posts: 1183
Joined: 27 Jul 2010, 16:03
Phone Number: 0739239772
Location: Kalmar/Öland

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by markusb » 07 Oct 2010, 14:13

Ja mycket bra!
Nu förstår jag varför stock och pro körs in olika och varför svaren kan skilja en del när man frågar om inkörning.

Jimmy
Posts: 3058
Joined: 30 Oct 2009, 21:59
Location: Karlskoga

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by Jimmy » 07 Oct 2010, 19:15

Bra info Jan-Erik :thumbsup:
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by wrep » 08 Oct 2010, 20:14

Her i Scandinavia bruker vi alle stort sett de samme justèringene på 4-bolt m/WT-813/990;

L = ca 1t (innkjøring ; ca 1t + 2-3min)
H = ca 1t + 40min (samme under innkjøring)

Egon?

Beskriv hur du gör när du justerar förgasaren?

Använder du tex varvräknare?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by J.A racing » 08 Oct 2010, 20:19

Säkert i bänken och sen på känsla efter all erfarenhet, men Jan-Erik kan nog flika in med nått mer tips. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Egon
Posts: 686
Joined: 31 Oct 2009, 16:43
Contact:

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by Egon » 08 Oct 2010, 21:11

wrep wrote:
Her i Scandinavia bruker vi alle stort sett de samme justèringene på 4-bolt m/WT-813/990;

L = ca 1t (innkjøring ; ca 1t + 2-3min)
H = ca 1t + 40min (samme under innkjøring)

1) Egon?

2) Beskriv hur du gör när du justerar förgasaren?

3) Använder du tex varvräknare?
1) Ja....? :toung:

2) Først så finner jeg min skrutrekker, så setter jeg den inn i skruene på forgasseren.... :cheesy: Dette er som å sykle, har du først lært hvordan, så sitter det i øret etterpå..... (dette er selvsagt litt enklere for meg som justèrer 50 motorer hver uke...

3) Hva er det...? :toung: (Nei, jeg bruker kun ørene, og erfaring....)

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by wrep » 09 Oct 2010, 08:52

Ok :)

Touring-killarna kör med varvräknare:
Lyfter upp bilen på bänken, full gas, nålar till maxvarv, vrider sedan ut nålen några 100-talsvarv mot fetsidan.
Deras motorer varvar ca 22.500 -23.000rpm. :sunglasses:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Egon
Posts: 686
Joined: 31 Oct 2009, 16:43
Contact:

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by Egon » 09 Oct 2010, 09:35

wrep wrote:Ok :)

Touring-killarna kör med varvräknare:
Lyfter upp bilen på bänken, full gas, nålar till maxvarv, vrider sedan ut nålen några 100-talsvarv mot fetsidan.
Deras motorer varvar ca 22.500 -23.000rpm. :sunglasses:
Å nei du...... ;)

Det gjør de ikke, dvs i friluft med hjulene ifra bakken ja...... ;) Da gjør nok stock 23cc i Baja`n ochså 22.000rpm..

En Race Ported 23cc som blir brukt i touringen varver ca max 19.500 under kjøring, og da mener jeg max......skulle den varve mer så overvarver den..... :thumbsup:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by Dave » 09 Oct 2010, 19:10

Tack gode Gud att jag aldrig kommer att ha råd att köpa en värstingmotor.....

Bra information om hur man ska köra en motor !

Om jag förstått saken rätt så är den enda kylningen som är värd namnet, just den som kommer från oljan och bränslet.
Kylningen bygger på att varvtal och bränsleflöde inte jämkar och att köra med jämn gas rasar motorn.

Detta lär ju inte vara nåt hokus-pokus som bara ställer till det i trimmotorer, utan är ju grunden till allt slitage på dessa små motorer oavsett att det märks fortare på en hårig spis.....

Rätt eller fel ?

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by wrep » 09 Oct 2010, 21:14

Egon wrote: Å nei du...... ;)

Det gjør de ikke, dvs i friluft med hjulene ifra bakken ja...... ;) Da gjør nok stock 23cc i Baja`n ochså 22.000rpm..

En Race Ported 23cc som blir brukt i touringen varver ca max 19.500 under kjøring, og da mener jeg max......skulle den varve mer så overvarver den..... :thumbsup:
Under körning vet jag inte.. 23000 var med bilen på bänken som du säger. Hur kör du dina när du nålar då?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Egon
Posts: 686
Joined: 31 Oct 2009, 16:43
Contact:

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by Egon » 10 Oct 2010, 01:06

wrep wrote:
Egon wrote: Å nei du...... ;)

Det gjør de ikke, dvs i friluft med hjulene ifra bakken ja...... ;) Da gjør nok stock 23cc i Baja`n ochså 22.000rpm..

En Race Ported 23cc som blir brukt i touringen varver ca max 19.500 under kjøring, og da mener jeg max......skulle den varve mer så overvarver den..... :thumbsup:
Under körning vet jag inte.. 23000 var med bilen på bänken som du säger. Hur kör du dina när du nålar då?
Alltid med hjulene i bakken.....ALLTID...!

Hvem bryr seg om hvordan motoren går på bänken.... :shock: ...finnes da ingen som kjører der....?? :hmm:

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by J.A racing » 10 Oct 2010, 07:28

:lol: :lol: :mrgreen: :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Ntch in da dirt
Posts: 1655
Joined: 01 Nov 2009, 12:09
Location: En liten by i Katrineholms komun

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by Ntch in da dirt » 10 Oct 2010, 13:37

wrep wrote:
Egon wrote: Å nei du...... ;)

Det gjør de ikke, dvs i friluft med hjulene ifra bakken ja...... ;) Da gjør nok stock 23cc i Baja`n ochså 22.000rpm..

En Race Ported 23cc som blir brukt i touringen varver ca max 19.500 under kjøring, og da mener jeg max......skulle den varve mer så overvarver den..... :thumbsup:
Under körning vet jag inte.. 23000 var med bilen på bänken som du säger. Hur kör du dina när du nålar då?
hjulen behöver väl inte vara uppe i luften när man nålar! om inte jag har fel så ska väl motorn fyr takta lite på full gas om man har nålat rätt eller har jag fel?
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Egon
Posts: 686
Joined: 31 Oct 2009, 16:43
Contact:

Re: Innkjøring av 2T-motor........

Post by Egon » 10 Oct 2010, 19:00

hjulen behöver väl inte vara uppe i luften när man nålar! om inte jag har fel så ska väl motorn fyr takta lite på full gas om man har nålat rätt eller har jag fel?
Dette var litt for mye svenskt for meg......skjønner ikke helt... :hmm:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest