Livslängd på trimmade motorer?

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Livslängd på trimmade motorer?

Post by J.A racing » 04 Nov 2009, 12:20

Ja som rubriken säger, hur är det med livslängden på tuning motorerna? Allt kan ju pajja även en standard motor. Fast vad innebär det med en Fullmod/Promod, är det kolvbyte var 5`e tank eller är driftsäkerheten ungefär som en orginal motor? Jag är alltså fullt införstådd i att en motor med 7hk utsätts för mer belastning jämfört med 3hk. Nån som har ett lagom luddigt svar på denna svåra fråga. Kan vara kul att veta innan man köper ny maskin till bilen. :|
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Livslängd på trimmade motorer?

Post by Mats B » 04 Nov 2009, 13:44

Måste säga att jag oxå är lite sugen på ett bra svar.. :geek:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Ntch in da dirt
Posts: 1655
Joined: 01 Nov 2009, 12:09
Location: En liten by i Katrineholms komun

Re: Livslängd på trimmade motorer?

Post by Ntch in da dirt » 04 Nov 2009, 22:11

Hållbarheten är ju så individuellt på motorer då körsätt mm skiljer massor från person till person .
Även olika bränslen samt oljor mm påverkar ju även livslängden samt luftfilter val mm. Skulle min motor gå låt oss säja 40 liter bensin utan trubbel så kanske inte den håller tio liter ens för kalle tex.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

User avatar
H.A.R.M
Posts: 89
Joined: 01 Nov 2009, 20:47

Re: Livslängd på trimmade motorer?

Post by H.A.R.M » 04 Nov 2009, 23:16

Jag har en "Modellsport.it" Zenoah 23cc motor i min FG evo-08. Den byter jag ring på efter ca 3 timmar vare sig det behövs eller ej. Har fått för mig att det är ett lagom tidsspann för kolvringsbyte på tuningmotorer. Enligt det medföljande bromsprovet så skall den lämna ca 7.2hk. Sköter man luftfilterbyten/rengöring samt kör med en BRA olja så håller även dessa trimmade motorer länge. Så att avgöra livslängd på motorer är svårt då det är flera faktorer runtomkring som spelar roll. Har kunder som kommer in med standardmotorer som är helt slut efter 5 liters körning....... :? Nu har min motor kanske gått ca 9-10 timmar och efter att jag plockat isär den så kan jag inte se något slitage på varken kolv eller cylinder. Packboxarna är även de fortfarande täta & fina...
Slutsats: Bra service/underhåll, bra olja samt rätt inställd förgasare borde göra att livslängden på motorn inte skall bli speciellt mycket kortare än en normalt skött standardmotor. :)

Detta är mina erfarenheter av de olika "tuningmotorer" jag haft genom åren...

Sammie
Nyputsad HARM sx3

User avatar
madmike83
Posts: 2124
Joined: 31 Oct 2009, 00:38
Phone Number: 0709998877
Location: Hälsingland/Ljusdal

Re: Livslängd på trimmade motorer?

Post by madmike83 » 04 Nov 2009, 23:44

Vilken olja rekomderar du?
Vore bra med tips
HPI Baja 5b ss konventerad till 5T med zenoah 30,5 pro mod. Woodser kaross

http://www.rccenter.se" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
ICON
Posts: 277
Joined: 30 Oct 2009, 21:35
Phone Number: 0709998877
Location: Pålsboda/Bushen

Re: Livslängd på trimmade motorer?

Post by ICON » 04 Nov 2009, 23:50

Vore kul med lite tips överlag hur man sköter sin motor!
________________________________
AK-47. The very best there is. When you absolutely, positively got to kill every motherfucker in the room, accept no substitutes...
________________________________

User avatar
H.A.R.M
Posts: 89
Joined: 01 Nov 2009, 20:47

Re: Livslängd på trimmade motorer?

Post by H.A.R.M » 05 Nov 2009, 00:15

Detta år har jag kört på FG´s Panolin. Har även kört på Motuls Gocart olja. Dessa har i mitt fall fungerat klockrent. Det finns dock även en bra cartolja från Shell(synthet), som funkar kanon. Var INTE snål med oljan!!! Den får kosta!
Skötsel av motorn är igentligen inte speciellt märkvärdig. Håll luftfiltret rent, byt kolvring med jämna mellanrum, se till att inte motorn går varmt, samt kör med rätt olja/oljemängd så skall det tuffa å gå....
Det jag rekommenderar är 3-4% olja till de flesta Zenoahmotorer. (Det finns dom som kör endast 2%, men då skall man ha järnkollen på vad man håller på med...)
Återigen så är detta MINA erfarenheter, så tag inte detta som en regel då det säkert finns andra som har något annat att säga...

Sammie
Nyputsad HARM sx3

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Livslängd på trimmade motorer?

Post by waqr » 05 Nov 2009, 07:16

H.A.R.M wrote:Jag har en "Modellsport.it" Zenoah 23cc motor i min FG evo-08. Den byter jag ring på efter ca 3 timmar vare sig det behövs eller ej. Har fått för mig att det är ett lagom tidsspann för kolvringsbyte på tuningmotorer. Enligt det medföljande bromsprovet så skall den lämna ca 7.2hk. Sköter man luftfilterbyten/rengöring samt kör med en BRA olja så håller även dessa trimmade motorer länge. Så att avgöra livslängd på motorer är svårt då det är flera faktorer runtomkring som spelar roll. Har kunder som kommer in med standardmotorer som är helt slut efter 5 liters körning....... :? Nu har min motor kanske gått ca 9-10 timmar och efter att jag plockat isär den så kan jag inte se något slitage på varken kolv eller cylinder. Packboxarna är även de fortfarande täta & fina...
Slutsats: Bra service/underhåll, bra olja samt rätt inställd förgasare borde göra att livslängden på motorn inte skall bli speciellt mycket kortare än en normalt skött standardmotor. :)

Detta är mina erfarenheter av de olika "tuningmotorer" jag haft genom åren...

Sammie

3 timmar :o Låter extremt lite tycker jag. Måste väl gå att köra längre än så om man nu inte ligger på maxvarv hela tiden. Blir ju lite jobbigt att byta kolvring typ varje helg :roll:
Letar Baja 5B

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Livslängd på trimmade motorer?

Post by J.A racing » 05 Nov 2009, 08:16

waqr wrote:
H.A.R.M wrote:Jag har en "Modellsport.it" Zenoah 23cc motor i min FG evo-08. Den byter jag ring på efter ca 3 timmar vare sig det behövs eller ej. Har fått för mig att det är ett lagom tidsspann för kolvringsbyte på tuningmotorer. Enligt det medföljande bromsprovet så skall den lämna ca 7.2hk. Sköter man luftfilterbyten/rengöring samt kör med en BRA olja så håller även dessa trimmade motorer länge. Så att avgöra livslängd på motorer är svårt då det är flera faktorer runtomkring som spelar roll. Har kunder som kommer in med standardmotorer som är helt slut efter 5 liters körning....... :? Nu har min motor kanske gått ca 9-10 timmar och efter att jag plockat isär den så kan jag inte se något slitage på varken kolv eller cylinder. Packboxarna är även de fortfarande täta & fina...
Slutsats: Bra service/underhåll, bra olja samt rätt inställd förgasare borde göra att livslängden på motorn inte skall bli speciellt mycket kortare än en normalt skött standardmotor. :)

Detta är mina erfarenheter av de olika "tuningmotorer" jag haft genom åren...

Sammie

3 timmar :o Låter extremt lite tycker jag. Måste väl gå att köra längre än så om man nu inte ligger på maxvarv hela tiden. Blir ju lite jobbigt att byta kolvring typ varje helg :roll:
Sammie´s bil är en riktig racebil och körs tufft på banorna runt om i Sverige (1:5 Touring). Så där behövs det nog att man har koll på prylarna. Och river man isär och kikar så kan man ju slänga dit en ny ring på än gång. Då vet man ju att det är schysst.

Men summeringen av detta är ju att det inte värkar vara nån nämnvärt kortare livslängd på en tuningmotor, under förutsättning att man har koll och sköter om den. Tack för ett bra svar, nu ska jag bestämma mig för nått bra alternativ.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests