Ny LS reedcase-motor på g?!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Rallyfinnen

Re: Ny LS reedcase-motor på g?!

Post by Rallyfinnen » 04 Feb 2011, 21:22

Jag tror min bänk visar mindre än andra. Har nyligen haft denna diskussion med Scotty på mmr, och han säger att en g270 med dominator ger 4,5hk på hans bänk. Kommer inte ihåg om jag testat denna kobination själv, men jag är skapligt säker på att min kommer visa betydligt mindre, omkring 3,5-4 tror jag. Spelar ingen större roll för min del, jag börjar ha ganska många referenser nu, så jag vet ändå om en motor går bra eller dåligt.. Lite fler värstingar hade man ju gärna bänkat iofs, fär att få någon referens att föröka överträffa :)
När någon köper denna motor så ställer jag gärna upp och bänkar, är väldigt nyfiken på resultatet!

Sponsor

Sponsor

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 04 Feb 2011, 22:32

Bara motorn kommer till försäljning. Så skall det köpas, Och det gäller 40kubikan.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 04 Feb 2011, 23:09

Siktar du på den grymaste bajan på forumet Lusse ;)
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 05 Feb 2011, 00:18

Grymt Lusse. Ska bli spännande :thumbsup:
Billös expertkommentator..

Burnout

Post by Burnout » 05 Feb 2011, 00:41

GRYMT lusse och kul se om bra motorn :thumbsup: :rock:

jebogren

Post by jebogren » 05 Feb 2011, 01:08

detta är kanske en motor som skulle kunna gå att trycka ner i en MCD eller?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Feb 2011, 09:08

Lusse wrote:Bara motorn kommer till försäljning. Så skall det köpas, Och det gäller 40kubikan.
40cc? ska du ha en bzm minimoto-motor? :hmm:
är det inte 28,5 som är störst av rc-motorerna? Tror det tar lite tid innan den är ute, 23cc verkar ju inte finnas för leverans än.

jebogren wrote:detta är kanske en motor som skulle kunna gå att trycka ner i en MCD eller?
Varför inte?! MCD tycker jag är den bil som har mest plats för udda motorer, inte alls lika trångt som på andra bilar.

jebogren

Post by jebogren » 05 Feb 2011, 10:09

jebogren wrote:detta är kanske en motor som skulle kunna gå att trycka ner i en MCD eller?
Varför inte?! MCD tycker jag är den bil som har mest plats för udda motorer, inte alls lika trångt som på andra bilar.[/quote]

man tycker ju skopod 62cc borde passa rätt bra i en mcd men har aldrig sett någon som testad

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 05 Feb 2011, 10:31

Rätta mig om jag har fel men jag har fått uppfattningen att MCD är lite ömtåliga i drivlinan. Öppna drev och vinkelväxlar och luriga diffar mm.

Tål de verkligen så mycket effekt utan att byggas om för en ohygglig hög med kosing. :hmm:
Billös expertkommentator..

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 05 Feb 2011, 10:39

Rallyfinnen wrote:
Lusse wrote:Bara motorn kommer till försäljning. Så skall det köpas, Och det gäller 40kubikan.
40cc? ska du ha en bzm minimoto-motor? :hmm:
är det inte 28,5 som är störst av rc-motorerna? Tror det tar lite tid innan den är ute, 23cc verkar ju inte finnas för leverans än.
Kolla länken jag la upp till hbf. Dom håller på med en bzm 40cc och 50cc. Det är dom han menar!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

jebogren

Post by jebogren » 05 Feb 2011, 10:48

Bjuggen wrote:Rätta mig om jag har fel men jag har fått uppfattningen att MCD är lite ömtåliga i drivlinan. Öppna drev och vinkelväxlar och luriga diffar mm.

Tål de verkligen så mycket effekt utan att byggas om för en ohygglig hög med kosing. :hmm:
jag har inte kört så mycket med min MCD men vad jag förstått så är det lite tvärtom öppna drev ? bara köpa drev skydd och sen stål drev är ju typ standard på mcd förutom på budjet modellerna

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Feb 2011, 11:21

Då är det väl minimoto-motorn som Jari håller på bygger in i sin baja? (40-50cc beroende på diameter och slag) Då är det ju bara att köpa en sådan motor direkt och börja konvertera :) Är ju därifrån jag fick inspiration till mitt 39cc-projekt också, så den tråden har jag koll på.
Problemet med dom motorerna är ju att dom är stora och väger en hel del (över 4kg bara motorn jämfört med en zenoah som väger drygt 2kg). Samma är det nog med twin, skopod osv, dom väger nog också en hel del. Twin:en ska ju dessutom ha dubbla pipor. Den nya bzm 'micro' är ju samma storlek som en zenoah, så den ska inte vara något större problem att montera i vilken bil som helst.

Jag misstänker nog att man ganska lätt slaktar en mcd buggy drivlina med en 40-50cc motor om man bashar. Svängmassan är så hög i dom, att när man landar efter hopp så blir det våldsamma ryck i drivlinan om inte motorvarvtalet matchar farten. Blir säkert känsligt på en 2wd också.
Min tanke var att min 39cc skulle klara sig bättre i en rally som man inte hoppar så mycket med, så det blir mindre ryck och slit i drivlinan, och hjulen är mindre, vilket också ger mindre moment i drivlinan.

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 05 Feb 2011, 11:45

Kan ju säga som så att en lagom stor reedcase motor, är lagom vad som går i en mcd buggy som använder sig av mitt motor montering jag vet eftersom jag har haft det
Det stora 3" uni air filtret som jag hade gick ända fram till vindrutan på bilen, man får ändå sedan såga upp många cm3 stora hål i karossen för att få in maximalt med kylning till motorn för att den inte skulle lukta bränt och så den ska kunna förse sig med tillräcklig förbrännings luft.
I o för sig så har ju carbonis meckat dit en stor motorsåg på sin monster men då har ju den typen av mcd också en kaross som nästan motsvarar en 1:4 skala och dessutom är väldigt högt monterad.
I baja bilar som har motorn långt bak kan jag tänka mig att jätte pjäser till motorer får plats.
Sedan i mcd s fall så går ju inte en vanlig crank case i idag utan att man måste såga i den för kardanens skull så ju större motor volym ju större crank case borde det ju bli också.

Öppna gärna upp en röjsåg i 45 cc klassen och titta vilka enorma svänghjul de har med många fläktvingar till kylningen.
Så stora 50 cc motorer i 1:5 or med täta karosser dream on säger jag bara men det är min åsikt det :cheesy:
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 05 Feb 2011, 17:53

kolla in chrishcrash version, 40 kubik!
Image
det här är kärlek! :rock:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 05 Feb 2011, 19:17

Vilken motor!!!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Post Reply