Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
wrep
Phone Number: 0768033556

Re: Portningstråden!

Post by wrep » 24 Sep 2010, 15:14

Det måste ju finnas fördelar med det, annars hade nog inte Oddie gjort så
Tilläggas bör att den här motorn är märkt med datum. Den är från 2002. Det har väl hänt en del sen dess också? Plan kolv kanske var hett då men inte nu längre?

Kanalerna ser ut att vara lika stora som på en original cylinder jag jämförde mot, fastän de verkar ganska kraftigt upptagna... Nån som har koll på i vilka versioner cylindrarna funnits? Den har iaf den tjockare 1mm kolvringen istället för 0,8mm som dagens motorer har.
Jag är ganska trög, men tror jag börjar förstå nu.. Om jag förstår det hela rätt så går spåret ända ner, dvs det är inte ett avlångt hål, utan ett 'snitt' upp längs med sidan på kolven?
Precis! :-) om du tänker dig typ "skelett-kolv"
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Sep 2010, 21:44

Idag började jag flytta över +1 veven och zen 36mm cylindern till nytt vevhus. Den motorn har legat i någon månad nu efter att vevhuset sprack i bänken.. :(
Nu har jag ett nytt klonhus med extra förstärkningar vid fläktkåpan (dom nya CF-motorerna har fått föstärkning där).
Satte i nya keramiska lager och packboxar. Öppnade upp lite grann i urtagen för kanalerna i vevhuset, borrade smörjkanaler, och så tog jag bort lite mer på kolven. Tog bort lite mer material på sidorna av kolven för att göra öppningen till kanalerna större när kolven är längst ner.
Imorgon får jag tillverka en ny cylinderpackning spm är aningen tjockare, jag vågar inte riktigt köra med en squish på 0,35.., men vill inte lägga på en extra 0,5 packning heller, så det blir att hitta lämpligt material och tillverka en packning som är ca 0,7 istället. Har använt en bit av ett corn flakes-paket till cylinderpackning innan, och det funkade bra :D Tror den var ca 0,7.

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 24 Sep 2010, 21:58

Ska bli kul att se hur den bär sig åt i bänken !
:thumbsup:
Den kommer att bli grym i Rally-rally´n !!!

Vill du ha en riktig pipa så kanske jag har nåt gammalt stuprör eller nåt som går att banka till.....
:cheesy: :lol:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 25 Sep 2010, 10:19

Inga problem, banka stupröret rätt så funkar det! :) Men då tycker jag du ska läsa tex denna först: http://www.vintagesleds.com/library/man ... really.pdf

Jag tror inte det blir någon större skillnad på motorn jämfört med innan. Möjligtvis borde jag labba lite till med pipa, och kanske hämta lite till där. Borde kanske hämta bjuggens gamla rovan-dominator och kapa lite i den, vi har redan kommit överens om ett pris, men jag har inte hämtat den än..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 25 Sep 2010, 17:17

Nu har jag fått ihop zen 36:an igen. Kurvan ser ut så här i dagens läge(med modifierade rovan dominatorn):
Image

Satte på ett lite längre insug och fick lite mer botten, slipandet på kolven tror jag gav en aning på topp
Image

Squishen är ca 0,45 nu med den tjockare packningen.

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 25 Sep 2010, 18:45

Klart brutalt !
:thumbsup:
Grymt vrid och så ser den ju ut att varva en del också !
Nästan 5 kusar gör ju vilken galning som helst avis......

Måste kännas fint att få på den cylindern igen kan jag tro :lol:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 25 Sep 2010, 21:19

Japp, toppeffekten är i princip samma som den andra jag körde med 28mm vev, men registret är bättre (lite mer högvarvig denna)
Jag borde egentligen labba lite mer med pipor ocså, då hade man nog kunnat klämma ur den lite till tror jag.

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 26 Sep 2010, 09:21

Den portningen verkar gett fin effekt Rallyfinnen. Bra toppeffekt och ändå ett färhållandevis brett register.

Har du provat att köra med olika förgasare för att se vilken skillnad de ger?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Sep 2010, 09:50

Har testat lite grann, men det verkar inte vara någon större skillnad faktiskt. Dom Stihl-förgasarna jag kör med är ca 1mm större än en original, men när vi jämförde på Carbon-Daves motor så var det ingen märkbar effektskillnad mot original(kinaförgasare).

Jag har testat fylla upp med kemisk metall i inloppet på en förgasare också, och gjort den trattfrormad i inloppet (som en 990) men såg ingen skillnad på det heller..
Största skillnaden jag märkt är att en större förgasare 'bööar' lättare på låga varv om man drar fullt direkt. Samma symptom verkar det bli när man tar bort choken och slipar spjällaxel odyl för bättre flöde. Har inte sett någon relevant förbättring av detta heller..

Största problemet med standardförgasarna är nog att dom inte flödar tillräckligt med soppa.. luftflödet verkar räcka rätt bra.

Jag tror veven gör mycket för registret på den motorn, längre duration på kanalerna, i övrigt är den väldigt lika den andra 36:an jag hade, men registret är bredare på denna.
Jag räknar 2Nm som ungefärligt 'gränsvärde', då spinner det bra på en baja, så om man kan ligga omkring 2Nm så brett som möjligt så har man en bra motor ;)

waqr

Post by waqr » 26 Sep 2010, 09:54

Ok.....intressant att veta! Skulle dock ändå vara intressant att se en körning i bänken med de vanligaste förgasarna (WT 771, 813, 990, 603 & 668) för att se om det ändå är någon skillnad mellan dessa.

Vore det inte intressant att få till en sån bänkning? Jag kan skicka en WT 771 förgasare som jag har liggandes löst för en provkörning. Borde finnas folk på forumet som har någon av de andra förgasarna liggandes också.
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Sep 2010, 10:10

Då är ju frågan vad man ska testa på för motor? Tex går ju inte standardförgasarna att köra på en trimmad motor, för då skär den antagligen ihop pga soppabrist..
Jag tvivlar faktiskt på att man kommer se någon märkbar skillnad.. tyvärr ser man ju inte gasrespons i bänken heller, och där kan ju vissa förgasare skilja lite antar jag.

Jag har inget emot att bänka, men är tveksam om det ger något.

Däremot så skulle det vara väldigt intressant att köra en hel serie pipor! Där skulle man garanterat se skillnad!

waqr

Post by waqr » 26 Sep 2010, 10:11

Jo, men det märliga är att om man läser på HBF så rekommenderar de flesta att köra med WT 668 förgasaren även på de trimmade motorerna (ESP & tom TS motorerna) och det verkar ju fungerar hur bra som helst :hmm:
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Sep 2010, 10:22

Dom ger väl för lite effekt :lol:
Kan väl funka under vissa omständigheter, men det finns inga marginaler.. kanske lite variation mellan förgasarna också.

Minns bara hur det gick när vi bänkade Andreas promod i Vimmerby i våras.. den gick snålt på topp oberoende av hur mycket vi nålade ut, och det slutade inte bra!
En standardmotor med pipa ligger precis på gränsen, jag har nålat på en del sådana motorer, och många av dom får man aldrig att gå fett på varv. Jag skulle aldrig montera en sådan förgasare tex på Zen 36:an. Testade på den '4-bultade budgetmotorn' som jag har i bajan nu, men den gick också för magert på topp.

Jag gillade 990.n som satt på bjuggens motor, den verkade lätt att justera in, funkade bra, och det fanns marginal så den bluddrade när man skruvade ut H-nålen.

Egon

Post by Egon » 26 Sep 2010, 10:50

Rallyfinnen wrote:Dom ger väl för lite effekt :lol:
Kan väl funka under vissa omständigheter, men det finns inga marginaler.. kanske lite variation mellan förgasarna också.

Minns bara hur det gick när vi bänkade Andreas promod i Vimmerby i våras.. den gick snålt på topp oberoende av hur mycket vi nålade ut, och det slutade inte bra!
En standardmotor med pipa ligger precis på gränsen, jag har nålat på en del sådana motorer, och många av dom får man aldrig att gå fett på varv. Jag skulle aldrig montera en sådan förgasare tex på Zen 36:an. Testade på den '4-bultade budgetmotorn' som jag har i bajan nu, men den gick också för magert på topp.

Jag gillade 990.n som satt på bjuggens motor, den verkade lätt att justera in, funkade bra, och det fanns marginal så den bluddrade när man skruvade ut H-nålen.
Hvis dette var tilfellet, så var/er det noe annet som er galt, i 99,99% av tilfellene så drar motoren inn falsk luft et eller annet sted, det er overhodet ikke noe problem å bruke en WT-771 forgasser på en 4-bolt 36mm, og fremdeles justere slik at den inte går snålt.
Problemet med 603, 668, och 771 er at blandingsforholdet blir galt.......du har helt rett i at disse forgasserene gir alt for lite bensin, men dette er fordi blandingsforholdet blir galt.......ikke fordi du ikke kan justere dem fete......

Det Waqr hadde lest et eller annet sted i USA, være for en stock 4-bolt, jeg har prøvd maaaaaange ganger med 771 fordi 813 er et rent helv... å justere inn, men da balanserer man helt på kanten av stupet. Jeg har ødelagt 4-5 motorer med 771 forgassere, så på en 4-bolt 36mm frarådes dette på det sterkeste.....!

De ca 7% som er forskjellen på en 2-bolt och en 4-bolt gjør en stoooor forskjell. For folk flest er det vanskelig å se/skjønne forskjellen, men hvis man vet at en stock G240 (4-bolt 23cccc) kommer orginalt med WT-813 forgasser, så kan man jo prøve å kjøre en stock G230 (2-bolt 23cc) med en WT-813 forgasser....den vil drukne i bensin umiddelbart... ;)

Jeg kunne gått djupere inn i dette, men det er tidligt på morgene......orker inte skrive en hel avhandling om emnet nu...... :lol:

waqr

Post by waqr » 26 Sep 2010, 11:30

Om man skulle välja mellan WT 771 eller WT 813 till en portade 36mm fyrbultad Zenoah Egon vilken är då det bästa alternativet?
Letar Baja 5B

Post Reply