Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
kimbo
Phone Number: 0709998877

Re: Portningstråden!

Post by kimbo » 13 Dec 2009, 23:13

Nu även jag har fastnat i port träsket. Har under kvällen plockat ner motorn så när på 2 av bultarna från kopplings sidan mot vevhuset får fn inte loss dom. Får prova imorgon med lite värme och ser om det släpper. Sitter nu med tuch penna och märker upp lite vad jag skall köra så småningom. men den generella iden är klar. Har fotat en del hittentils men behöver frugans hjälp med att få in dom här... kommer om någon dag.

Matcha vevhus mot cylinder, mjuka till kanterna ner i vevhuset ,där är inte mycket material att ta av där :evil:
Insuget öppnas minimalt.
Utblåset "rundas" och höjas.
Spetsa skiljeväggen mellan kanalerna samt tunna väggen lite. Små ögonbryn om jag kommer åt.
Och prova att lätta kolven lite, får titta på detta lite mer känns det som. (Något tips här rallyfinnen?) Har även sett ett annat alternativ där dom "fyller" insidan av kolven med något värmebeständigt epoxy eller liknande för att på så sett höjja kompen??

Prova att balansera svänghjulet, har tappat en "vinge" sedan tidigare då en sten kom in. Motorn är sedan dess galler moddad.
Hpi Baja 5t, Hpi 1:8 Hellfire

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 13 Dec 2009, 23:27

Trevligt med fler som gillar att modifiera själv! :)
Det fanns en länk tidigare i tråden med en massa portnings-bilder, där var bra bild på urgröpningarna på sidorna om kolven (under kolvbulten). Han tog dessutom en hel del på insidan av 'kjolarna' (skirts), men jag vågar inte ta lika mycket som han.
Det finns två bulor högst upp på undersidan av kolven. Ser ut som gjutningar för kolvringsstopp för dubbla kolvringar.. Dom tog jag bort.
Jag rekommenderar (också) stiften från biltema för portning, verkar funka bra! Då kommer du garanterat åt att göra ögonbryn också.
Fega inte när du portar, ska ju märkas någon skillnad också ;)

Vad det gäller bilder så gillar jag tinypic.com, inget krångel med registrering, max-storlek odyl, bara att ladda upp bilden och kopiera in länken i inlägget! Lägg inte upp för stora bilder bara, då syns inte hela. 640x480 (vga) är lagom.

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 05 Jan 2010, 14:32

hur gåre med portningarna Gubbs? länge sen man hörde nåt?
hittade en länk på nätet, vet inte om den finns här på tråden.
http://bigscale-tourwagens.be/tuning.php?page=5" onclick="window.open(this.href);return false;
tror ändå att det bästa är att köpa färdigt, visst kan det vara
kul att fixa själv. men det går nog åt många cyllar innan man får det
man vill ha.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

kimbo

Post by kimbo » 05 Jan 2010, 18:53

Det går framåt långsamt... håller på med cylindern när tid finnes. Behöver dock ner och inhandla några nya fräs stift. behöver en kulformad och framför allt några lite längre så jag når ordentligt.

waqr

Post by waqr » 05 Jan 2010, 18:55

Samma här. Går väldigt långsamt just nu. Ska försöka få till lite portning på både cylinder och vevhus i helgen.
Letar Baja 5B

waqr

Post by waqr » 10 Jan 2010, 19:04

Så då äntligen fick jag tummen ur och gjorde mitt första portningsförsök. Gjorde en ganska försiktig portning till att börja med. Breddade både avgas och insug och tog en del material från kanalerna. Höjde avgasporten ytterst lite då jag är livrädd för att tappa allför mycket bottenvrid. Är allergisk mot böööande :D Efter moget övervägande så vågade mig tom på att göra små ögonbryn.

Vad gäller kanterna har jag lite fundering kring detta med avfasningarna. Hur mycket måste man fasa av? Måste jag ta mer än jag gjort eller räcker de avfasningar ni ser på mina bilder?

Kom gärna med synpunkter (både positiva och negativa) så jag vet hur portningen ev kan förbättras.

Image
Image
Image
Image
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 Jan 2010, 20:51

Äntligen händer det lite i tråden igen! :)
Hur har du gjort med kolven? Jag tror det finns en del att hämta där också. Speciellt om den ska varva mycket så skadar det inte att få bort lite vikt, och även förbättra flödet i kanalerna lite med att ta bort material på sidorna av kolven.
Det finns lite olika varianter på det har jag sett.
Någon som gröpt spår på utsidan av kolven för att göra arean på kanalerna större, och många som lyfter upp kanten under kolvbulten. Jag har bara testat det senare själv.
Lite svårt att avgöra avfasningen på portarna från bilderna, men viktigast är det i över och underkant av utblås anser jag. Det är det största hålet som kolvringen passerar, och den buktar säkert ut en aning där och behöver lite hjälp att hitta in igen.
Alla kanter borde vara lite rundade, annars lär det vara så att dom kan 'skala bort' oljefilmen av kolven. Men jag tror det räcker att dom inte är sylvassa.
Beroende på kolvspel så kan det vara bra att runda av nederkant på insug och motsvarande kant på kolven också, så att den inte kan hugga tag där om det är mycket kolvspel. Tror detta var problemet när jag rasade min FS-motor senast.

Jimmy

Post by Jimmy » 10 Jan 2010, 21:41

Ser bra ut Waqr,dock lite fegt :D :D
Last edited by Jimmy on 10 Jan 2010, 22:36, edited 1 time in total.
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 Jan 2010, 22:27

Ett tips till, du kan ta bort lite ojämnheter med en liten 'diamantfil' (finns på biltema) också. Jag har gjort det för att det känns rätt, vet inte om det har någon inverkan.. Då blir det en matt yta.
Vill man ha mera flans så kan man tejpa fast och linda en bit ganska fint sandpapper runt en borr eller dylikt och köra med den lite i diverse hål ;)

Instämmer angående fegheten ;) Men min andra cylinder jag la upp bilder på här är ju faktiskt den som går bäst, och den är mindre portad.
Men det är svårt att jämföra dom, för den var lite skadad, och jag körde med en FS kolv i den och jag har en Zenoah-kolv i den mildportade..

waqr

Post by waqr » 11 Jan 2010, 07:14

Hehe....jag vet att jag portade lite fegt men tanke med portningen var inte heller attt göra en extrem portning utan mest för att träna och lära mig på denna första cylinder. Tog ändå bort en hel del material både på avgas och insug så nån skillnad hoppas jag det gör. Ögonbrynen kanske blev i minsta laget men då finns där iallafall ;)

Nu väntar jag bara på lite delar så att jag kan sätta ihop motorn och provköra den!
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 11 Jan 2010, 17:44

Ha kameran beredd när du provkör!

Mats B

Post by Mats B » 11 Jan 2010, 18:00

Skulle någon vara intresserad över ett par kort på cyllen till min raceportade 27.2 :?: :?: :) ;)
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

waqr

Post by waqr » 11 Jan 2010, 18:40

Mats B wrote:Skulle någon vara intresserad över ett par kort på cyllen till min raceportade 27.2 :?: :?: :) ;)
Nej inte alls Mats. Lägg inte ut dom. Vi vill inte se ;)
Letar Baja 5B

Mats B

Post by Mats B » 11 Jan 2010, 18:42

OKEJ då skiter jag i det.. :cry: :cry: :cry: :cry: ;)
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 11 Jan 2010, 18:56

Lite mått hade ju varit grädde på moset.. ;)
Grader på öppettiderna är väldigt intressanta också, ifall du inte har något viktigare för dig :D

Post Reply