Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Rallyfinnen

Re: Portningstråden!

Post by Rallyfinnen » 08 Dec 2009, 21:36

Roxen wrote:Jag lägger mig i också. Stor area på in- och utblås kan ge låg gashastighet vid lägre varv. Det skulle kunna vara en orsak.
Jag håller med! Har för mig vi var inne på detta lite tidigare i tråden? Jag tror även arean på kanalerna inverkar på samma sätt.

Ja, och välkommen i diskussionen förresten, ju fler synpunkter desto bättre!

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 09 Dec 2009, 09:53

Kom på att jag kanske skulle rapportera lite om motorbänken också?
Brorsan körde en smartech/carson motor i bänken i helgen, den gav 400W på 10000rpm (konstant belastning, inte svep) :lol:
Det är en motor jag skickade till honom, den är helt ny, men jag köpte den utan förgasare eller ljuddämpare, och det passar inte speciellt bra från en zen-kopia..
Stor kant i insuget och ljuddämparen matchar inte utblåset (gick bara att fästa med en skruv). Motorn är mest till för att bygga bänken och prova så allt fungerar.

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 09 Dec 2009, 11:09

När räknar ni med att ha provbänken helt klar? Skulle vara intresseant att se vilken effekt man får genom olika typer av portning.
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 09 Dec 2009, 13:09

Jag hoppas på lite bänkning i julhelgen när jag åker till Finland. Brorsan bor i Finland, så det är inte så nära direkt!
Svårt att säga när ett projekt är klart, det finns ju alltid saker att förbättra :) Som det är nu gå det att statiskt mäta effekt och se effekten på skärmen, men inertia-beräkningarna är inte klara och det går inte att logga och skriva ut kurvor osv.
Hade hoppats på lite bänkning av Rovan-motorn också, men det verkar som Kinesena klantat sig, så nu har paketet gått tillbaka till Rovan :evil:
Brorsan har iofs beställt en också, så han kanske hinner få sin bil.

Roxen

Post by Roxen » 09 Dec 2009, 21:12

Här är ett litet program där man omvandla porttids-ökning i grader till mm. Nu är det inte lätt att veta vilka porttider man kan ha på en sån här motor, men det är ett verktyg att använda ihop med Rallyfinnens praktiska kunskaper.

http://fpp.hamradio.si/roost/software/riseport.zip
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 09 Dec 2009, 21:36

Tack för tipsen, får kolla på det!
Ett sätt är också att använda gradskiva och en tunn pappersbit som an sticker in i porten för att känna när den stänger.

waqr

Post by waqr » 09 Dec 2009, 21:40

Borde man inte kunna hitta info på nätet om öppningstider och grader på portarna man ska ha för att få maximal effekt i dessa motorer?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 09 Dec 2009, 22:02

Är det max effekt du vill ha? ;)
Jag vill ha bra register och måttlig effekt! Typ bra moment 5-20000 varv och max effekt på 2hk så är jag rätt nöjd tror jag :)
(då pratar jag om riktiga hästkrafter, inte ponnyhästar :) )

Dessutom tror jag inte det är så många som vill lämna ut exakta uppgifter om vad dom gjort på sin motor utan att tjäna på det. Hoppas denna tråd ska ändra lite på det!
Men det är ju hela konceptet som gäller, från förgasare till pipa, annars är det inte jämförbart.
Samma portning är ingen garanti..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 Dec 2009, 21:45

Jag tog en titt på kopplingen på portade motorn idag. Någon nämnde det innan tror jag, och hade helt rätt!
Att jag inte kollade det innan! :roll:
Fjädern var slapp, och den låg och slödrog lite redan på tomgångsvarv. Jämförde spänsten med den nya motorn, och den var mycket bättre! Trodde först det berodde på att motorn inte centrerade rikitgt mot kopplingsklockan, men det visade sig vara ok. Tillverkade en spetsig 10mm axel (av en bult) för att se att spetsen träffade mtt i vevaxeln.
Nu sitter andra frädern i, och jag lättade kopplingsbackarna en aning också :)
Ska känna på det lite imorgon om vädret är ok,men det verkar mycket bättre bara när man torrgasar lite :)

Alltså, -mina tidigare jämförelser med andra motorn är inte relevanta angående bottendrag eftersom kopplingen tog tok-tidigt!

Verkar som Rovan klantat sig med brorsans bil också, så antagligen blir det inte så mycket bänkat och testat som vi tänkt i julhelgen.. :(

waqr

Post by waqr » 10 Dec 2009, 21:52

Ahhh....det förklara förmodligen en hel del av böööandet på botten. Skönt när man hittar felet ;)

Vore intressant om du kunde filma imorgon så man får se och höra skillnaden med den nya kopplingen.
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 Dec 2009, 23:52

Ska göra ett försök, bara vädret är skapligt..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 11 Dec 2009, 13:18

Har kört lite nu, och den går definitivt bättre!
Jag filmade, men konstaterade nu att det bara blev några sekunder film, för minneskortet var fullt :(

Har en silikonslang för att täta skarven på pipan, och den behöver ett buntband för att hålla tätt, när buntbandet släppte så började den varva bättre.. Jag misstänker att jag borde modifiera slutburken/ändröret lite på pipan..
Kan vara så att den ger för mycket mottryck för att den ska orka varva ut ordentligt.

Den lilla provturen slet hårt på däcken också (och gräsmattan :) ), vet inte varför, men hjulen har en tendens att spinna konstant.. :roll:

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 11 Dec 2009, 17:16

om däcken spinner konstant kanske det är ett bevis på att effekten är gott och väl tillräcklig nu då!!!!
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 11 Dec 2009, 17:47

På tok för mycket är alltid lagom, dvs det behövs mer ;)
Den är helt ok faktiskt, men lite högre maxvarv hade jag gärna haft..

waqr

Post by waqr » 11 Dec 2009, 18:34

Mcd powa wrote:om däcken spinner konstant kanske det är ett bevis på att effekten är gott och väl tillräcklig nu då!!!!
Eller att man har för dåliga nabbar i däcken ;)
Letar Baja 5B

Post Reply