Är det nån som vet
Motortemperaturen
- _Anders_
- Phone Number: 0709998877
Motortemperaturen
Var ligger vanligtvis motortemperaturen och vad är max utan att riskera skador på motorn ?
Är det nån som vet
Är det nån som vet
Black Pearl Baja Projekt - "under rekonstruktion"
- Rallyfinnen
Re: Motortemperaturen
Jag har läst generellt om luft-kylda tvåtaktare att strax över 200 grader på toppen brukar vara gränsen. Då mäter dom vid stiftets anläggningsyta mot toppen.
Jag beställde en liten smidig IR-termometer från conrad som jag tänkte använda för att hålla koll detta, mest när jag kör i bänk, lite jobbigt i bil med kaross mm ivägen.. Borde komma i veckan.
Infraröd termometer MINI 1
Artikelnummer: 122301
http://www.conrad.se/?article=122301" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag beställde en liten smidig IR-termometer från conrad som jag tänkte använda för att hålla koll detta, mest när jag kör i bänk, lite jobbigt i bil med kaross mm ivägen.. Borde komma i veckan.
Infraröd termometer MINI 1
Artikelnummer: 122301
http://www.conrad.se/?article=122301" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom flesta verkar anse att en normal arbetstemp ligger i området mellan 90-150 grader nånstans. Det viktigaste är väl annars att kolla så att stiftet ser bra ut. Så länge det inte visar på att du kör för snålt så tror jag inte du behöver bry dig så mycket om tempen faktiskt. Stiftet säger det mesta 
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Jag är inte helt säker på detta, men jag inbillar mig att om man kör hög komp och rätt blandning, så kan stiftet se ok ut fast motorn går för varm..
- _Anders_
Tak
Tänkte jag skulle testa mer de spännande telemetri funktionerna i DX3S radion. t.ex. Motortemperaturen.
Temperaturvarning på skärmen börjar blinka på 110°. Det är kanske bra att justera den på 150°
Tänkte jag skulle testa mer de spännande telemetri funktionerna i DX3S radion. t.ex. Motortemperaturen.
Temperaturvarning på skärmen börjar blinka på 110°. Det är kanske bra att justera den på 150°
- Rallyfinnen
Ja, 110 är nog för en nitro-motor.
Sedan beror det ju på hur du placerat givaren också!
Sedan beror det ju på hur du placerat givaren också!
- Rallyfinnen
Ovanför pipan på cylindern antar jag (inte på pipan, för den blir varmare)?
Där borde temperaturen vara ungefär samma som toppen. Men du kan inte mäta på kylflänsen, utan helst skulle givaren sitta inborrad i cylindern, med 'perfekt' värmeöverföring (tex zinkpasta som man använder på kylflänsar).
Om den sitter öppet i luftströmmen med dålig värmeöverföring så kommer det garanterat att visa fel..
Du kanske skulle borra in den i toppen? Det brukar finnas extra material ut åt sidorna från stiftet, har för mig att dom bultar fast extra kylflänsar där ibland.. borde vara ett bra ställe att mäta på.
Där borde temperaturen vara ungefär samma som toppen. Men du kan inte mäta på kylflänsen, utan helst skulle givaren sitta inborrad i cylindern, med 'perfekt' värmeöverföring (tex zinkpasta som man använder på kylflänsar).
Om den sitter öppet i luftströmmen med dålig värmeöverföring så kommer det garanterat att visa fel..
Du kanske skulle borra in den i toppen? Det brukar finnas extra material ut åt sidorna från stiftet, har för mig att dom bultar fast extra kylflänsar där ibland.. borde vara ett bra ställe att mäta på.
- _Anders_
inborrad i cylindern låta bra, det ska jag pröva
Änsålänge "hänger" den lite i luften.
Jag kollade bajageeksuk för att sätta upp telemetri grejerna
>> http://bajageeksuk.com/2009/04/13/telem ... illswitch/
Änsålänge "hänger" den lite i luften.
Jag kollade bajageeksuk för att sätta upp telemetri grejerna
>> http://bajageeksuk.com/2009/04/13/telem ... illswitch/
- Rallyfinnen
Intressant att höra vad du får för temperaturer sedan när du kör, uppdatera gärna tråden när du testat!
- Rallyfinnen
Fick min lilla ir-mätare idag, blir intreessant att kolla lite temperaturer i bänken sedan 
Har kollat lite på en Spektrum DX3S. Är det någon som fått telemetrin att funka ordentligt?
Billös expertkommentator..