Shimsa bort axialspel?
Shimsa bort axialspel?
När jag dragit ihop vevhuset med nya lager och packning, så har veven ett axialspel på 0,3 mm. I Zenoah-manualen står det: axialspel 0 , max 0,5 mm. Låter mycket tycker jag.
På sprängskissen till G270RC är det ett shims på svänghjulssidan men det satt inget i min motor när jag rev den. Brukar ni shimsa bort ev. spel?
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G
Re: Shimsa bort axialspel?
Har haft alltid haft ett litet axiellt spel på de motorer jag byggt ihop men det har aldrig varit nåt som skapat problem 
Letar Baja 5B
Samma här 
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
Jag mäter som en kratta.
Skjutmått var inte bra, nu har jag ordnat bättre utrustning. 14 hundradelar har jag i spel, och det är ju inget att krångla med.

- Rallyfinnen
Jag har inte shimsat heller.
På en motor har jag testat att inte trycka in ena lagret riktigt i botten, så det skulle ta bort axialspelet. Risken finns ju att lagret flyttar på sig sedan.. Kommer inte ens ihåg vilken motor det var..
Jag börjar bli gammal och senil 
Ett annat sätt kunde kanske vara att limma lagren så fyller limmet upp det lilla glappet?
Jag tycker inte axialspelet borde vara något större problem så länge det inte är väldigt stort..
Har du förresten testat mäta skevhet på veven, när du en gång har indikatorklockani högsta hugg?
Jag ser förresten ett vevhus om inte är blankpolerat !!
På en motor har jag testat att inte trycka in ena lagret riktigt i botten, så det skulle ta bort axialspelet. Risken finns ju att lagret flyttar på sig sedan.. Kommer inte ens ihåg vilken motor det var..
Ett annat sätt kunde kanske vara att limma lagren så fyller limmet upp det lilla glappet?
Jag tycker inte axialspelet borde vara något större problem så länge det inte är väldigt stort..
Har du förresten testat mäta skevhet på veven, när du en gång har indikatorklockani högsta hugg?
Jag ser förresten ett vevhus om inte är blankpolerat !!
Hehe, jo vevhuset har jag inte polerat. Färskgasen får väl spelet inne i motorn.
Veven kastar 2 hundradelar längst ut på axeländarna. Jag törs inte ge mig på att rikta den. Hur gör du, blyklubba? 
- Rallyfinnen
Biltema hammare
Bly- eller kopparklubba skulle man egentligen ha, det kan bli märken om man måste slå hårt med hammare.. men det spelar ju ingen roll egentligen. Jag har bara inte kommit mig för att skaffa en sådan..
2/100 borde vara helt ok om du inte ska ha det allra sista på höga varv. Det verkar som vissa vevar inte går att få bättre än så heller, beror nog på toleranserna gissar jag.
Kan väl tillägga att jag lär mig fortfarande detta med att rikta också, det behövs många vevar innan man blir riktigt bra skulle jag tro!Det blir lite lättare varje gång.
Bly- eller kopparklubba skulle man egentligen ha, det kan bli märken om man måste slå hårt med hammare.. men det spelar ju ingen roll egentligen. Jag har bara inte kommit mig för att skaffa en sådan..
2/100 borde vara helt ok om du inte ska ha det allra sista på höga varv. Det verkar som vissa vevar inte går att få bättre än så heller, beror nog på toleranserna gissar jag.
Kan väl tillägga att jag lär mig fortfarande detta med att rikta också, det behövs många vevar innan man blir riktigt bra skulle jag tro!Det blir lite lättare varje gång.