Motorfrågor kompabilitet mm

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
gcbossen
Phone Number: 0709998877

Motorfrågor kompabilitet mm

Post by gcbossen » 03 Jul 2011, 00:26

Nu när jag sätter ihop ett antal motorer har jag stött på några mindre problem:

1. De här "stackade" packningarna mellan luftfilterhållare och förgasare. Har sådana till både uni filtret samt blurs. De är en aludistans med svart packning på var sida. Använder man dessa räcker inte de långa genomgående skruvarna. Med enbart den tunna som kommer original och brun manifold når de precis och mkt knappt. Vad är vitsen med dessa? De blir ju trängre till "bränsle-uppgången"...

2. För första gången använde jag ett Zenoha bakre kopplingshus. Har numera förstått att de finns ju faktiskt två skruvhål i chassiplåten beroende på vilken man använder. Detta gick inget vidare med CY fläktkåpan. Fäster man motorn i chassi-plåten via kopplingshuset och distansen så "lyfter" fläktkåpan 5mm upp från chassi-plåten. Ganska solklart alltså! Men jag har ju använt CY-kopplingshus med zenoha fläktkåpa innan!? Och det har funkat... Någon som kan hjälpa mig reda ut detta;)

3. (Elfråga, sorry;)) Vid automatisk urladdning och laddning av mitt acc 5300mAh så laddar den bara i ca 2850mAh. När jag laddat andra med samma setup så har den laddat i vad "spacen" angivit i mAh....Är det kasst eller?
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

Sponsor

Sponsor

MrKnopfler
Phone Number: 0705919847

Re: Motorfrågor kompabilitet mm

Post by MrKnopfler » 03 Jul 2011, 09:50

Angående elfrågan. Är det nån tidsinställning på laddningen? På min Imax kan man ställa in hur länge batteriet ska laddas om man vill.
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 03 Jul 2011, 11:02

här har du en tråd som handlar om det här med olika kåpor mm viewtopic.php?f=28&t=2750
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Egon

Post by Egon » 03 Jul 2011, 12:35

gcbossen wrote:Nu när jag sätter ihop ett antal motorer har jag stött på några mindre problem:

1. De här "stackade" packningarna mellan luftfilterhållare och förgasare. Har sådana till både uni filtret samt blurs. De är en aludistans med svart packning på var sida. Använder man dessa räcker inte de långa genomgående skruvarna. Med enbart den tunna som kommer original och brun manifold når de precis och mkt knappt. Vad är vitsen med dessa? De blir ju trängre till "bränsle-uppgången"...

2. För första gången använde jag ett Zenoha bakre kopplingshus. Har numera förstått att de finns ju faktiskt två skruvhål i chassiplåten beroende på vilken man använder. Detta gick inget vidare med CY fläktkåpan. Fäster man motorn i chassi-plåten via kopplingshuset och distansen så "lyfter" fläktkåpan 5mm upp från chassi-plåten. Ganska solklart alltså! Men jag har ju använt CY-kopplingshus med zenoha fläktkåpa innan!? Och det har funkat... Någon som kan hjälpa mig reda ut detta;)
1)
Her trenger jag mer info på "norsk"...min svenska/och google ville inte samarbeide.. :oopsboard: ...hva slags "alu" dings er det vi snakker om??
Och hva mener du med at det er forskjellige til UNI-filter och BLUR??

2)
Eneste forskjellen mellom CY och Zenoah er clutch-huset och T-armen i huset til clutchen.......Distans-stykket under er lenger på Zenoah, samt tykkelsen på huset (ca 1,5mm tykkere på Zenoah....)
Men når distansbiten under huset er lenger må du bytte ut den løse alu-distansen som kommer med din Baja med en som inte er så hög.......
Håper jag forklarte så du skjønte poenget.... ;)

gcbossen

Post by gcbossen » 03 Jul 2011, 14:00

MrKnopfler wrote:Angående elfrågan. Är det nån tidsinställning på laddningen? På min Imax kan man ställa in hur länge batteriet ska laddas om man vill.
Nej! den har ibland laddat hela natten... tror Max mAh är 5000...
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

gcbossen

Post by gcbossen » 03 Jul 2011, 14:27

wrep wrote:här har du en tråd som handlar om det här med olika kåpor mm viewtopic.php?f=28&t=2750
Tackar;) Ska ner och prova med den distansen till fläktsidan inunder och se.....
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

gcbossen

Post by gcbossen » 03 Jul 2011, 15:22

EGON:

Det är denna jag menar:
IMG_5294.JPG
Distanspackning
IMG_5254.JPG
med distanspackning

Ger den bättre effekt i motorn??? Om inte, varför används den?

Om jag monterar utan får jag bra med utrymme och skruvarna är långa nog:
IMG_5298.JPG
utan
En anna fråga EGON:

Jag märker INGEN skillnad vid nålning av H-skruven. Från original = 1h 40m Jag provar inom +10m... ingen skillnad!
Jag kör med G290RC + WT-990. Är den så lättnålad att ingen nålning behövs???
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

Egon

Post by Egon » 03 Jul 2011, 16:14

Oh, den ja........

Nope, dette er en stock Zenoah-pakning....ingen effekt økning alls......inte holder den tett heller, kast skiten.. :thumbsup:

Hmmmm... :hmm:
Din G290 reagerer inte på justering......gjør så her;

Starta med å klargjøre motoren 100%, altså rent luftfilter, nye pakninger frän sylinderen til luftfilter (hvis du har dette..)

Och hvis du orker, rengjør forgasseren....alltid et myyycket bra tips... ;)

Ofte er luftfilter en årsak.......men normalt skal en G290 reagere like raskt på justering som en hvilken som helst annen motor.....hvordan/och hur raskt motoren reagerer er 90% forgasseren som bestemmer......

gcbossen

Post by gcbossen » 03 Jul 2011, 18:04

Tack Egon!

Hela motorn är nyihopsatt och rengjord. Förgasare är rengjord med Elektronikrengöring samt tryckluft. Men jag har inte öppnat förgasaren om det är det du syftar på. Jag börjar med att byta till en annan 990 och ser efter om det skiljer sig.

Edit: +15m gjorde skillnad. Nu fick jag den riktiga kicken! Vad händer om man tar mer än 15/60 -dels varv??? Märker man att den går sämre igen eller går den sönder???
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

Post Reply