Första snön! (uppdaterad med mera film)
Re: Första snön!
Om inte annat syns vi väl alla i Vimmerby???
- Rallyfinnen
Hur ofta är det snö i Gbg?
Men, vissa vintrar kan det vara skapligt, hoppas det blir en sådan vinter! Annars kan det vara svårt att köra just den dagen det är snö.
Får hitta någon snötäckt asfaltplan eller liknande att köra på då, isbelagt vatten kan väl vara lite lurigt att hitta.
Kan vara roligare om det är lite kuperat också faktiskt! Isen är ju alltid platt!
Får hitta någon snötäckt asfaltplan eller liknande att köra på då, isbelagt vatten kan väl vara lite lurigt att hitta.
Kan vara roligare om det är lite kuperat också faktiskt! Isen är ju alltid platt!
Ja, det är inte ofta snön ligger här..
Coola filmer Rallyfinnen. Såg riktigt kul ut. Får du inte mycket snö under karossen eller skyddar den bra?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Det går inte att komma ifrån snö under karossen i det snömoln det blir när man gör piruetter i snön!waqr wrote:Coola filmer Rallyfinnen. Såg riktigt kul ut. Får du inte mycket snö under karossen eller skyddar den bra?
Men karossen skyddar rätt bra ändå. Jag har satt extra 'innerskärmar' på insidan av karosssen bakom framhjulen också (syns på någon bild på första sidan i projekttråden), och dom gör en hel del. När jag kör på grusplan eller gräs blir det i princip inget under karossen. Däremot kör jag med 'en siduruta nere' som jag kapat ur för att komma åt startsnöre och justerskruvar på förgasaren, så där kommer nog en stor del av snön in. Det mesta fastnar ändå i fälgar, hjuluppgängningar, och det hade blivit ett tjockt lager is under också
Ok....låter ju betryggande. Inga problem med att länkagen (gas, broms) hänger sig pga snön?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Nej, kan jag inte påstå, hade något konstigt med styrningen första körningen, men tror det berodde på dålig laddning i mottagarack, hade inte laddat på länge 
Märkte inget andra gången när det var laddat
Märkte inget andra gången när det var laddat
- Rallyfinnen
Ja, och snö borde ju inte vara någon bristvara där du bor heller!crh wrote:Det ser grymt kul ut med 4wd![]()
![]()
Blir inte lite sugen
- Rallyfinnen
Kan vi inte få se lite mera snökörningsfilmer nu!? Det är helg, och snö finns i princip hela landet!
Ut och filma nu!
Ut och filma nu!
Drog igång Zenoahn idag för första gången på flera månader.
MCD'n har legat i skuffen på storbilen hela veckan och i natt var det -21c grader så hela bilen var rejält kall.
Det var till och med frost på motorn men den gick igång på 4 draget ändå - imponerande.
Dragstarten fungera dock inget vidare men det kan väl ursäktas.
Varmkörde motorn lite i mörkret nu ikväll i -10 men tänkte köra på riktigt i morgon.
Är det något man bör tänka på när man kör när det är så pass kallt?
Kan man köra på samma inställningar på nålarna?
Har aldrig ändrat på dem och vill inte göra det heller så det vore ju skönt att slippa.
MCD'n har legat i skuffen på storbilen hela veckan och i natt var det -21c grader så hela bilen var rejält kall.
Det var till och med frost på motorn men den gick igång på 4 draget ändå - imponerande.
Dragstarten fungera dock inget vidare men det kan väl ursäktas.
Varmkörde motorn lite i mörkret nu ikväll i -10 men tänkte köra på riktigt i morgon.
Är det något man bör tänka på när man kör när det är så pass kallt?
Kan man köra på samma inställningar på nålarna?
Har aldrig ändrat på dem och vill inte göra det heller så det vore ju skönt att slippa.
Handbyggd Dodge WC52 1:6
Teoretiskt sett så borde man ju får skruva ut nålarna lite när det är kallare ute (mer syren i luften) men jag har aldrig behövt göra det på mina bensinare så du får väl testa och se. Metanolare däremot verkar vara betydligt känsligare. Min gamla Mad Force reagerade direkt när det blev kallare och krävde en fetare blandning.
Huuu.....-21 lät kallt
Huuu.....-21 lät kallt
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Körde lite igårkväll..
Testade isdäcken, men underlaget var inte riktigt rätt.. Packad snö på asfalt, så skruvarna gick igenom till asfalten och försvann.. Men det blev fint gnistregn innan dom försvann- Tomtebloss!
Har märkt att det är svårt att se vart bilen är på väg när den är mitt i ett snömoln, tejpade på en liten ficklampa, och det hjälpte!
Det är väldigt mörkt på filmen, men här kommer ett litet klipp:
[youtube][/youtube]
Det gnistar lite grann en gång, skulle ha filmat tidigare då det var mera kvar på skruvarna.. Annars höll däcken ihop bra. Bara att byta skruvarna.
Hjulen är mindre än vanligt, så utväxlingen är för låg. Kan iallafall konstatera att vanliga däck är att föredra så länge man kör på snö.
GOD JUL!
Testade isdäcken, men underlaget var inte riktigt rätt.. Packad snö på asfalt, så skruvarna gick igenom till asfalten och försvann.. Men det blev fint gnistregn innan dom försvann- Tomtebloss!
Har märkt att det är svårt att se vart bilen är på väg när den är mitt i ett snömoln, tejpade på en liten ficklampa, och det hjälpte!
Det är väldigt mörkt på filmen, men här kommer ett litet klipp:
[youtube][/youtube]
Det gnistar lite grann en gång, skulle ha filmat tidigare då det var mera kvar på skruvarna.. Annars höll däcken ihop bra. Bara att byta skruvarna.
Hjulen är mindre än vanligt, så utväxlingen är för låg. Kan iallafall konstatera att vanliga däck är att föredra så länge man kör på snö.
GOD JUL!
- Rallyfinnen
Gjorde ett försök idag också. Hade snöat lite inatt, så det låg ca 4cm snö. Snön yrde omkring och ställde till en hel del problem. Verkar som det borde vara nyplogat för att det ska funka att köra på.
Kolla bilden på luftfiltret i slutet
[youtube][/youtube]
Kolla bilden på luftfiltret i slutet
[youtube][/youtube]
Re: Första snön! (uppdaterad med mera film)
Det va ett coolt sätt att fånga den när gasen frusit
Som vanligt börjar det direkt rycka i gasfingret när man ser dina filmer
Som vanligt börjar det direkt rycka i gasfingret när man ser dina filmer
FG MBPro